Jump to content

Erfaringer drivstoff forbruk på skibsplast 18 fot med 115 hk

Frissy

Recommended Posts

Ser på en Skibsplast 18 fot av typen 550. Det er mange på nett men synes jeg har funnet noen som jeg vil se på. En av dem har en yamaha v4 115 hk 1998 mod. Egentlig litt for stor motor vil jeg tro, men spørsmålet er jo om den vil bruke mer drivstoff ved vanlig kjøring enn en feks 90 hk? Er det noen som kjenner motoren og om det er en grei motor? DVS lite problemer?

La bruksmåten din avgjøre. Ingen grunn til å overmotorisere en båt som for det meste skal ha en til to personer ombord. Se på motorenes datablader mht vekt og volum. Hvis en 115 hk veier ganske mye mer enn en 90 hk så skal jo motoren drive sin egen vekt i tillegg.

Andre her mener at det alltid bør være en motor som har antall hk tilsvarende maks tillatt pga smotorslit og senere salgsverdi osv.

Bensinforbruk avgjøres av så mange parametre at det som gjelder for en bruker ikke nødvendigvis gjelder for en annen.

Vekt, personplassering, propellerstigning, etc, etc.

En test tar ofte utgangspunkt i noen få scenarioer.

Edit: Mange tilhører Yamaha-fan-klubb her, ikke minst pga driftssikkerhet. Ergo kurant å få tips og rep-hjelp uten å måtte sende til veksted umiddelbart.

Kanskje vel så viktig for noen som detalj-forskjeller i ulike motor-kontruksjoner og litt bensinforbruk fra eller til?

Ser at det er en Skibsplast 550 med Honda 90 hk til salgs.

Honda er også driftssikre, men vær oppmerksom på at det kan være relativt store forskjeller der mellom årgangene.

Husker ikke når i farten, men ved et årsskifte bl.a med og uten ventilstyring (VTEC) på 90 hk etter hukommelsen.

Ville prøvd å få en motor med innsprøytning fremfor mange forgassere å justere.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Nei, det er basert på tester som faktisk kommer frem til motsatt resultat (av hverandre). Med andre objektive målinger basert på fakta, ikke synsing, hverken min eller din.

Dette er vel strengt talt et eksempel på et tilfellet hvor det ikke finnes ett bestemt fasit svar. Dette er som "småbåtentusiasten" sier, at dette vil være et resultat av en rekke avgjørende faktorer, som sammen spiller inn og gir et annet utslag enn normalt.

Dette er ikke lett å avgjøre på hverken synsing eller la seg førføre av tidligere tester.

Men at tidligere tester kan vise oss en liten pekepinn, det mener jeg er korrekt.

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)

Nå synes jeg du tar hardt i! :lol:

Det er din oppfatning...

At du "mouche" heller vi basere dine meninger på din egen synsing, og da heller å ignorere tester utført av fagfolk som virkelig kan det de holder på med, det er ditt eget problem.

Da er det vel strengt talt du som holder for hardt i dine egne meninger, hverken jeg eller noen andre båtentusiaster.

Ha en fin helg!

At du "mouche" heller vi basere dine meninger på din egen synsing, og da heller å ignorere tester utført av fagfolk som virkelig kan det de holder på med, det er ditt eget problem.

Tilsynelatende uenighet, eller skinnuenighet som det også kan kalles, skyldes nok til tider at enkelte ikke tar seg bryet med å lese hva den/de andre faktisk har skrevet. Jeg har påpekt at tester, objektive sådane, har kommet frem til motsatt resultat av hverandre, har selv ikke gitt uttrykk for noen subjektiv mening her. I all enkelhet; jeg har ikke synset, har holdt meg til hva tester viser av resultater, men det er kanskje ikke så viktig hva jeg faktisk har skrevet? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I all enkelhet; jeg har ikke synset, har holdt meg til hva tester viser av resultater,

Kan du vise oss noen utdrag fra disse testene du infomerer oss om?

Jeg har tidligere sagt, at tester kan gi oss en pekepinn på rett og galt, men ikke altid da det kan forekomme en del variasjoner i båter, samt drivkjernen.

Som i de siste "svarene" du har lagt ned her, vil jeg ikke være med i den lille gruppen "stiller meg uforstående til meninger utenom min egen religion og oppfattning, når det gjelder deres synsing".

Vis oss konkrete eksempler, som du igjen referer til og støtter.

Kom igjen!

uberettige angrep er for dumt

tar du 2 like motorer fra samme produsent laget på samme prinsipp og skal gå i samme hastighet, som da er innenfor økonomiske rangen på minste motoren, vil den bruke marginalt mindre fuel, går da utifra samme volumetriske effektivitet på maskinene.

mitt valg er og blir alltid størst mulig motorisering, undermotorisert er sjelden stas, spesielt ikke når du har invitert noen på tur.

I farten kan jeg ikke det, og har heller ikke tenkt å bruke kvelden til å finne disse frem.

Ha en fin aften!

Forstår deg svært godt.

Jeg har heller ikke planer om å bruke mer tid en nødvendig på en slik "oppgave".

Men jeg er ikke en stor fan av halvferdig arbeid! Har du noe å argumentere med, så vis det!

Ha en fin helg!

Himmel og hav! Hvis du skal skrive kritiske innlegg til/om alt og alle som ikke kan på "minuttet" legge frem autorisert dokumentasjon på enhver ting som sies her på forumet så skal du få det travelt! :lol:

Vanskeligsgraden vil naturligvis synke ved valget vil naturligvis synke hvis det du sier om tester og slikt han legges frem. Da kan vedkommende lese det og forstå det enklere.

At du er stresset er helt greit, men du trenger ikke sammenlignde dine relasjoner til innlegg her inn med alle andre her inne på Baatplassen.

Snakker om sola!

Nja, vi kom gjerne litt OT.

Men tar det som et hint om å avslutte diskusjonen.

Men tilbake til saken :flag: :

Basert på tester av Mercury Verdo motorer fra 200 hk - 275, hk bruker 275 hk minst bensin på lave turtall og på marsjfart. Hvis man skal holde akkuratt 40 knop, er 225 hk billigst å kjøre med. Rundt 43 knop er 250 billigere.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/B8177C1A3AEA48D5C125761800482770?OpenDocument

Om dette er noe som kan hjelpe deg, vet jeg ikke, men det kan gi deg en pekepinn på hva som er riktig.

Håper dette kan hjelpe deg! :flag:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...