Jump to content

Erfaringer drivstoff forbruk på skibsplast 18 fot med 115 hk

Frissy

Recommended Posts

På maks drikker 115 hk mer. Men på marsjfart kan det være billigere med 115, daen 90 belastes mer enn 115 hk.

Det er hva man vanligvis sier og/eller tenker, men jeg vet om tester som har konkludert med det motsatte resultatet. Uansett så tror jeg ikke forskjellene er store.

"Noen" her har etterlyst litt mere dokumentasjon og mindre synsing, og skal herved prøve å bidra med noe i så måte. På utstillingen Båter i SJøen plukket jeg opp en brosjyre på Yamarinbåter som utstyres med Yamaha-motorer. Kan nevne et par eksempler fra denne brosjyren;

Yamarin 68 c/CDS m/150hk oppgis marsjfart 20 knop med forbruk 1 l/nm mens m/200hk oppgis marsjfart til 19 knop med samme forbruket.

Yamarin 61CC m/115hk oppgis marsjfart 22 knop med forbruk 0,73 l/nm mens med 150hk og smame fart er forbruket 0,76 l/nm

Det er flere tilsvarende eksempler i deres brosjyre, men de ssier ikke noe om hvem som har utført disse testen ei heller når eller hvor, men regner med at de har litt greie på hva de skriver.

Fornøyd?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...