LeBris Startet 16.August.2010 Link til dette innlegget Startet 16.August.2010 God kveld kjære båtfolk. I juni kjøpte jeg meg en sjømann 22 med en Yanmar YSM12G. Båten ble besiktiget på land da den ikke var sjøsatt. Selger opplyste at motoren var verkstedsoverhalt/kontrollert hos Hundvåg motor i Stavanger. så jeg gikk god for den da han fremviste kvittering på dette. Etter noen gode uker med oppussing og generelt vedlikehold sjøsatte vi båten. Båten ble bare så vidt testkjørt i båthavnen. Da vi venter en liten gutt til i oktober bestemte vi oss for å selge båten av private årsaker da båtlivet ikke var noe som alle i familien var like fullt glad i. Jeg solgte båten for knappe 2 uker siden dagen før vi skulle reise på campingferie. Dagen etter ble jeg oppringt av den "lykkelige" nye eier. Jeg hører et forferdelig turtall på maskinen og han lurer på om jeg har opplevd noen lignende med motoren. Beklagelig må jeg svare at det har jeg ikke da jeg faktisk ikke har fått tatt i bruk båten. Etter en stund ringer han meg opp igjen. Han forteller meg at han peilet oljen og der var det nesten ikke mer olje igjen. ( fyldte jo på olje 3,3liter før sjøsetting) og spør om jeg har mer olje liggende i båten. Noe jeg hadde da det lå ca 1 liter med olje igjen etter påfyllingen fra oljeskiften. sagt i enkle trekk; Motoren ruser seg opp når den er varm. ( virker som den går på oljedamp ifølge nåværende eier) Den drikker olje, ligger ikke oljerester i kjølen og eksonen røyker noe voldsomt. Håper det er noen her som kan hjelpe meg med et svar. Mvh Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
LeBris Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 sitter pris på alle innspill. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
tb55 Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Kjenner ikke spesifikt til denne motoren, men hvis jeg har forstått deg rett så har motoren stått lenge uten at den har blitt startet og kjørt varm ? Det kan jo tenkes at noen stempelringer har grodd fast ? Eller en oljedeflektor på en av ventilene er løsnet ? Det finnes invendig motorvask å få kjøpt hos Mekonomen, eller tilsvarende dele-pushere, som kanskje kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Ja båten har stått på land i ca 1 år. Er dette noe jeg kan reklamere på til selger? Båten er jo tross alt ikke brukanes uten båtens hjerte. Han har skrevet at motoren er overhalt i kontrakt noe den tydeligvis ikke er. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Bartesam Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Virker nesten som den ruser ut på olje den får inn i brennkammeret Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Hei Kleppeværingen! Jeg har noe av det samme problemet så deg med en Yanmar 3gm30F. Men jeg har ikke noe rusing og slikt. Det eneste er at når den er kald, starter den lett på første innslag, med litt gasspådrag. Tar av gasspådraget, og motoren synker til normale tomgangsturtall, 900 omd. Etter 4 sec, synker den ned på 400 omd, og jeg må gi gasspådrag for og få den opp igjen i 900 omd. Er ikke mye svart røyk, men grå eksos.. Gasser jeg på til 1200 omd, står eksosen ut. Men etter litt kjøring forsvinner det. Og ikke det samme problemet mens motoren er varm. Holder koken avslått i 3-4 timer Men det rare er, jeg har fyllt på snart en 10 liters dunk med motor olje Som jeg kjøpte for ikke så lenge siden. For rundt 2 måneder siden. Er beskymret på hvor det havner? Det kommer alltid litt vann i kjølen, med svakt olje flak oppå. Men det er ikke oljen, det er olje i kjølen fra før, og så blir det synligt når det kommer vann i kjølen. Noen som vet hva dette er? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bartesam Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Spørs vel ikke om motoren begynner å bli for slitt siden du har høyt oljeforbruk. Brukt opp en nesten en tiliter bare til etterfylling, eller med et oljeskift oxo Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
LeBris Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 vel her snakker vi om forbrenning på ca 3,3 liter olje fra kleppe til askøybroen ( ca 1,5timer gange) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Bartesam Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Er den så rom i sylinderen at stemplet snur seg nedi der Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Spørs vel ikke om motoren begynner å bli for slitt siden du har høyt oljeforbruk. Brukt opp en nesten en tiliter bare til etterfylling, eller med et oljeskift oxo Ingen olje skift.... Bare litt etterpåfylling! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) Ting kan tyde på at du har fått en utslitt motor! Som nevnt over her, enten fastkoksede stempelringer eller defekte ventiltetninger. Jeg har mest tro på stempelringene egentlig, det er begrenset hvor mye som klarer å lekke ned mellom ventiler og ventilstyring... Redigert: Ved oljepåfylling er det lurt å ikke fylle mer enn midt mellom max og min, alt over dette fører til økt oljeforbruk... Redigert 17.August.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaldfisk Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Båten ble besiktiget på land da den ikke var sjøsatt. Selger opplyste at motoren var verkstedsoverhalt/kontrollert hos Hundvåg motor i Stavanger. . . .han fremviste kvittering på dette. Hmmm . . . Ikke kjørt etter overhaling ? Fort gjort å snu skraperingene feil vei. Kan stemme med symptomene, rase ut, bruke mye olje, ryke. Ville fått motoren åpnet igjen for en sjekk. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
LeBris Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 hei og takk for alle innspill! , Har fått vite at motoren var kjøpt overhalt i 2007. Da kan man ikke kalle en motor overhalt. Videre informerer forrige eier om at han aldri har opplevd at båten har brukt så mye olje. Båten har vært lagret på land i litt over ett år ja. Har kontaktet forbrukerrådet og fortalt historien fra A til Å så her er det en stor mangel i forhold til kontrakt/avtale. Det er surt , men er sånn som skjer av og til. Håper på flere innspill på hva dette kan være. er åpen for alt. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Ting kan tyde på at du har fått en utslitt motor! Som nevnt over her, enten fastkoksede stempelringer eller defekte ventiltetninger. Jeg har mest tro på stempelringene egentlig, det er begrenset hvor mye som klarer å lekke ned mellom ventiler og ventilstyring... Redigert: Ved oljepåfylling er det lurt å ikke fylle mer enn midt mellom max og min, alt over dette fører til økt oljeforbruk... Hmmm, tok en grundigere sjekk i kjølen idag, og det kan tyde på lekasje fra bunnpannen kansje? Skal ta og ringe verkstedet en dag ut i uken.... Ikke meningen og bryte seg inn i tråden din Klepp Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bøljan Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Overhalt motor kan være så mangt dessverre, noen skifter noen pakninger og maler litt mens andre tar full renovering og skifter alt som er slitt og begge kalles "overhalt" Du skriver at det ble fremlagt kvittering på overhalingen, der bør det jo fremkomme hva som er gjort. Yanmar YSM 12 er en solid og slitesterk motor, har samme motor selv og min har gått maaange timer og er ifra 1981. Denne sesongen har den gått drøye 150 timer så langt og det har bare blitt etterfylt en snau halvliter olje. Og den går som ei klokke fortsatt. Hvordan er den å starte når den er kald? Slutter olje alarmen kjappt å pipe etter oppstart? om så er så har du brukbart oljetrykk. Som andre nevner her så har jeg mere tro at en ev. oljefjær er montert feil. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) I juni kjøpte jeg meg en sjømann 22 med en Yanmar YSM12G.Båten ble besiktiget på land da den ikke var sjøsatt. Selger opplyste at motoren var verkstedsoverhalt/kontrollert hos Hundvåg motor i Stavanger. så jeg gikk god for den da han fremviste kvittering på dette. hei og takk for alle innspill! , Har fått vite at motoren var kjøpt overhalt i 2007. Da kan man ikke kalle en motor overhalt. Har litt problemer med å forstå dette ??? Du har sett kvittering på at motoren var overhalt, men har nå fått vite at dette var i 2007. Sto ikke det på kvitteringen ???? Kan heller ikke forstå hvorfor man ikke kan kalle den overhalt. Den er jo overhalt, i 2007!!! Dersom forrige eier har benyttet båten uten problemer er det lite sannsynlig at det har vært gjort feil ved montering/overhaling av motoren. Vil også tro det er lite sannsynlig at det er så stor slitasje på stempelringer eller sylindere, da dette ville ført til alvorlig skjørtebank. Løsningen er å foreta en kompresjonstest for å se om sylinderene holder tett. Dersom det er i sylinderene, tester man kompresjon tørt og vått, det skal da være mulig å finne ut om problemet ligger over eller under stempelet. Det hender også på YSM motorene at sylinderforingene sprekker, dette vil føre til oljetap, men også tap av kompresjon. Dersom motoren går greit ellers, ingen ulyder osv, tyder det på at det er noe annet som er galt. En såpass stor oljelekkasje inn i sylindrene vil også føre til ett tap av kompresjon som er stort nok til at det merkes når motorene benyttes med litt belastning. Sjekk slanger, koblinger og annet grundig først, deretter ta en kompresjonstest. Jeg hører et forferdelig turtall på maskinen Motoren ruser seg opp når den er varm. ( virker som den går på oljedamp ifølge nåværende eier)Den drikker olje, ligger ikke oljerester i kjølen og eksonen røyker noe voldsomt. Hvor mye ruser den seg opp. Både Detroit Diesel og Isuzu har hatt problemer med noen få motorer som ruset seg opp over forsvarlig turtall. Det som skjer er at det oppstår et så stort vacuum i motoren at oljen blir sugd opp av bunnpannen og inn i forbrenningskammerene hvor oljen ble forbrent sammen med drivstoffet. Dette skjedde på grunn av diesellekkasje inn i motoren, og etter noen sekunder/minutter var motoren kaputt. Lite sannsynlig at det er dette som er problemet, men vet aldri. Sannsynligheten er større for at den går på olje. Sikker på at ny eier ikke har fylt bensin. Bensin i dieselen vil føre til at den ruser seg opp Redigert 17.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Hvordan har ny eier kjørt motoren? F.eks hvilet turtall lå han på mot Bergen? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Det som gjelder her er å få en mekaniker til å sjekke motoren, som sies lenger opp, ta komp.test osv. Det er viktig snarest å ta rede på årsaken til at motoren ruser. Du nevner overhalt i 2007. I min verden er da motoren nermest ny, slik jeg oppfatter over-Haling. Noen blander dette begrepet med over-Maling..... Du skal gå sykt mye for å slite ut denne motoren på 2 år. Personlig heller jeg mest til teorien om fasgrodd(e) stempelring(er). Mange hevder at flere fritidsmotorer står seg ihjel, enn går seg ihjel.Også en Hiroshima-knallert Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Tja ... kjenner ikke igjen de bokstavbetegnelsene, men i gamle dager kom ensylindrede 12 hk Yanmar motorer i to utgaver ; en med stående sylinder, og en med liggende sylinder. Har ved flere anledninger blitt fortalt at den med liggende sylinder hadde problemet at den slet sylinderen urund pga tyngdekraften. Så er det frågan da hva innebærer så begrepet "overhaling" - vet om mange som ville gjøre mye mindre enn å hone opp sylindere og likevel kalle det overhaling. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 koh: Helt riktig det! Disse motorene kom i 2 størrelser 8 og 12 hk og 2 varianter, liggende eller stående sylinder. At de med liggende sylinder ble slitt ovale pga tyngdekraften har jeg liten tro på, hadde i hvertfall ingen betydning. Flere produsenter har vel hatt suksess med "boksermotor" mao. liggende sylinder. Se på VW,Porsce og Subaru og ikke minst de gamle BMW motorsykkler RS 500 som politiet brukte i mange år. Har selv hatt en Subaru Leone som gikk 452.000 km uten problem inntil toppakningen gikk, solgte den til en ungdom som fikset det og hadde glede av den i mange år etterpå. Men nok om det! kleppeværingen: ta en komptest av motoren din og mye av svaret vil ligge der da. Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Hei og takk for alle innlegg. Jeg har vært i kontakt med Yanmar verkstedet her i nærheten. forklart problemet fra A til Å. Forklarte dette også til selger som nå har bestemt seg for å heve kjøpet med tanke på mangelen som faktisk foreligger. Takker igjen for alle innlegg/innspill. Ha en fortsatt fin båtprat! :) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
ravddo Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Trenger nødvendigvis ikke å være så mye galt. Yanmarene med liggnde sylinder er sårbare for å hive olje i avlufteslangen som går til innsuget. Kjør motoren med oljepåfyllingen åpen. Hvis det ikke blåser noe helt fryktelig når den går, så trenger det ikke å være noe problem med kompresjonen. Men det sitter en oljeutskiller bak starteren. Den er bygd opp med at platen inn til veivrommet er flere lag. En bekjent av meg totaloverhalte en YSB 12 og den ruste nesten ut før første seiltur. Da hadde verkstedet ødelagt oljeutskilleren ved montering og bare jukset det til da de regnet med det gikk bra. Det går også å montere feil mener jeg. Jeg ville sjekket den så kan motoren være helt OK. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.