edward Startet 16.August.2010 Del på Facebook Startet 16.August.2010 hei jeg har kjøpt båt, en ancas q 24, trimmen på drevet har aldri hvert koblet til så vidt jeg vet, jeg finner heller ikke noe sted å koble kabelen (3ledere), hvor skal denne kontakten? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 AQ280 drevet kom i flere utgaver. Utgaven som har trim heter AQ280PT, og har ett annet feste enn det vanlige 280 drevet, samt to hydrauliske sylindere som trimmer drevet. Her ett bilde jeg laget, bare for deg, så kan du sammenligne Begge utgavene hadde tre ledninger til bryteren, samt at hydraulikkpumpen til 280PT har tre ledninger og noen elektriske tiltmotorer har tre ledninger (kom også med 2 og 4 ledninger). Du har sannsyligvis den vanlige utgaven med KUN TILT, da utgaven med trim er forholdvis sjelden. Tilten skal KUN brukes når båten står stille eller går nærmest på tomgang, dersom tilten brukes under litt fart vil den gå i stykker, da den ikke er bygd for den belastningen. Dette er hovedgrunnen til at tiltmekanismen ryker på Volvo drev med elektrisk tilt. Jeg regner med at ledningen du henviser til er grå utvendig, og at den går til en liten svart boks bakerst i motorrommet (boksen står øverst på tiltmotoren). Lederene skal da være gul/grønn, brun og blå? Den gule/grønne lederen er til varsellampe, denne gir -12V når drevet ikke er låst i nederste posisjon, må ikke kobles strøm på denne, da det vil kortslutte når drevet ikke er i nederste pos. skal kun kobles inn til minus på en lyspære. Pluss på samme lyspære kan kobles gjennom f.eks. tenningslåsen. De to andre lederene er til opp/ned tilting av drevet, og blå er opp mens brun er ned. Når disse får +12V vil drevet gå opp/ned. Det er også to grå ledninger til som kommer fra den lille sorte boksen i motorrommet, den ene går til el. motoren som sitter rett under (tatt av på bildet under), den andre ledningen skal gå til +/-12V, en rød og en sort leder, den røde er som regel koblet til starteren (+12V), den sorte til jord (-12V, som regel på transomfeste eller motorblokk). Disse må også være tilkoblet for å få det til å virke. Det er vanlig at tiltmotoren går i stykker pga. overbelastning (nevnt tidligere), eller at akslene inne i tiltmekanismen setter seg dersom det ikke har vært brukt på en stund. Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 vet du, da tror kjeg nesten at tilt heve senke funksjonen er demontert, den ledningen jeg snakker om med tre ledere kommer i fra en bryter i dashbordet, jeg kan ikke finne noen sort boks den kan kobles på, og det kommer ingen ledninger ut sammen med drevet.... dette er litt bomm, da jeg gjerne skulle tiltet drevet litt opp, for å få litt bedre trim på båten.... kan man gjøre det manuellt? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Boksen det er snakk om står i motorrommet, mellom motor og akterspeilet, på festeplaten til drevet innvendig, oppå en metallstang. Se bilde over med hånden i, du ser staget til styringen på festeplaten til drevet inne i motorrommet. Hele mekanismen står inne i motorrommet mens en liten arm kommer ut i festeplaten til drevet og frir ut låsen til drevet og løfter det opp. Kan nesten ikke få forklart det enklere. Er det ingen mulighet til å tilte drevet når båten taes opp av vannet heller ???? har vanskelig for å skjønne at hele tiltmekanismen mangler, selv om det selvfølgelig er mulig. Som nevnt tidligere kan ikke tilten brukes til å trimme drevet under fart, da det ikke er konstruert for den bruken, men det er en lang bolt helt nederst utvendig på festeplaten til drevet som reverssperren (en hake med fjær på) fester til. Denne kan flyttes frem (og med det mener jeg akterover) for å tilte drevet mer, dersom den ikke allerede står i fremste(akteroverste :-) hullet. Dette vil være permanent og kan ikke justeres under fart. Eneste måten å få powertrim på er å motere ett annet drev eller festeplate fra AQ280PT, som det hender det står noen til salgs av på ebay, men disse festeplatene koster som regel mer enn ett nyere drev. Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 båten er ny for meg i år, så om drevet kan heves på land vites ikke, jeg kan ikke se noen sort boks ved staget, har tatt noen bilder, skal se om jeg får lagt dem ut nå Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 her er noen bilder håper de gjør nytte for seg Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Vanskelig å se på bildene, men ser ikke ut som det er noen tiltmekanisme der, kanskje gamle AN Christensen glemte hele greiene Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 AN Christensen? har man da noen mulighet for å tilte drev (for hånd eller noe)? og vil drevet da være låst i en posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 AN Christensen AS = ANCAS Uten tiltmotor har man ingen mulighet til å tilte, med mindre du sitter å holder det opp mens du kjører. Det er kun mulig å låse drevet i nederste posisjon. Det er sikkert ett hull der til tiltmekanismen, så dersom du kjøper en slik kan den sikkert monteres på festeplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.