Jump to content

Riviera 925 drev kontra aksel drift

Kire

Recommended Posts

vurderer litt her med drev kontra akseldrift. Hvor stor motor må denne båten ha for å masje greit 20 til 24 knop sånn ca??

Føler ar jeg med en akelbåt kan kjøre litt røffere i sjø, da en med hekkaggr. liksom må opp og ut av vannet med dertil slag og bank?? hva mener det viise folk. Takknemlig for svar

Hva med kilsø 975 som alternativ til Riviera, selv om Riviera 925 er drømmen

Føler også lettere med akseldrift og vedlikehold, men men

Redigert av Kire (see edit history)

Siden jeg ikke kan kjøre båt/lese draft osv, så foretrekker jeg nok akseldrift.

Men drev går fortere, er lettere å manøvrere med, bruker mindre drivstoff, støyer mindre... men er nok dyrt å møte moder jord med.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Takker for svar og beklager alle skrivefeilene også, men har seg slik at med min øyesykdom, så er det vanskelig å fokusere noen ganger/kvelder og skumring spesielt, så slik er det bare.....

Har drevbåt i dag og er forsåvidt fornøyd med det, men ser at mellomfartsområdet blir borte. Min båt planer ned til 20 knop, men kan vanskelig se meg selv kjøre denne farten i tildels grov sjø, derfor vurderer jeg aksel båt fordi fartsregisteret i 10 til 20 er savner jeg litt. Vi er i tenkefasen enda, men vil gjerne høre hvordan de forskjellige eierene er fornøyde med sine båter, det være seg både Riviera 925 og Skilsø 975 med flybridge.

Også selvfølgelig andre sine meninger om emnet/valget

Jeg har akselversjonen med kjøl og Yanmar 290 som BårdK nevner over.

BårdK har også hatt tilsvarende båt inntil denne sommeren, så han snakker også av egen erfaring.

Vi valgte denne løsningen fordi vi ofte krysser rett over fra Vestfold til Sørlandet,

og ville ha en båt som gikk godt i grov sjø og litt "vær".

En helplaner har et nedre fartområde opp til ca. 7-8 knop, og så et øvre område fra ca 19-20 knop og oppover.

Alt mellom er lite behagelig og lite økonomisk.

Halvplaneren utnytter hele fartsspekteret, og oppfører seg veldig bra selv i grov sjø rundt 14-16 knop.

Ulempen med halvplanerskrog er at du mister litt toppfart. Med nyutsatt båt om våren gjør min Riviera 28 knop,

mens toppfarten med litt i tankene og last er ca 26 knop.

Den har en behagelig marsjfart på ca 20-21 knop.

Hva som er mest økonomisk, er et regnstykke du må sette opp selv.

Drev er dyrere å drifte enn aksel, mens akselen tar noen desiliter mer diesel.

Skal du ha derv på Rivieraen så bør du nok opp i ca. 300 hk. Jeg selv har derv med D6-310 og syntes dette er en flott motor for denne båten med sikkelig trykk når du trenger det. Jeg ble veldig overrasket over Rivieraen med drev. Min forrige båt hadde også drev men logret i lav hastighet og mellom 7 - ca. 20 knop var den nesten ubrukelig. Rivieraen er helt anderledes. Den går rett frem, den er fin å cruise med i mellom 8 - 12 knop og planingsterskelen er ikke stor (opplever ikke det i forhold til min gamle båt). Fordelen med drev er støy. Når jeg lukker døra bak er det bare en liten brumming fra motoren som høres, i høyere fart er støyen slag fra evt. bølger men dette er en vanesak vil jeg si.

Legger også ut noen erfaringer jeg har skrevet i en annen tråd:

Riviera 925 er en rendyrket båt for inntil fire personer (noen har ekstra stikkøye). Rivieraen er en liten 35 foter og passer for to voksne med to barn eller et ekstra par på tur. Fås med både fast aksel som trekvart planer (ca. 26 knop) og som helplaner (inntil ca. 40 knop). Både med FLY og som HT. Den har to separate sovekabiner med ståhøyde og plass for omkledning i begge. God lengde og bredde på begge sengene. Stort bad med egen dusj som gjør at man kan dusje uten å sprute ned resten av badet. Mye stuverom, klesskap og hengeskap.

Kan nok ønskes noe bredere i salongen av noen men helt ok. Trekvartplaneren har nok noe bedre sjøegenskaper en helvplaneren som slår noe slik som mange helplanere i denne vektklassen/størrelsen med bokomfort. Fordelen med helplaneren er at den støyer mindre. Selv har jeg HT varianten. Her kan du åpne en stor luke i taket som gir godt med frisk luft. Får litt bedre plass på akterdekket da stigen til Flyen er borte.

På nyere modeller (etter 2002) er det stor badeplattfor med integrerte snappdavitere i en smart løsning. Byggekvaliteten er veldig bra også på selvbygde da disse leveres som byggesett med all ink. Servicen fra produsenten (Huseklepp) er suveren og ekstrautstyr er uproblematisk å få ettermontert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...