Kire Startet 16.August.2010 Link til dette innlegget Startet 16.August.2010 (redigert) vurderer litt her med drev kontra akseldrift. Hvor stor motor må denne båten ha for å masje greit 20 til 24 knop sånn ca?? Føler ar jeg med en akelbåt kan kjøre litt røffere i sjø, da en med hekkaggr. liksom må opp og ut av vannet med dertil slag og bank?? hva mener det viise folk. Takknemlig for svar Hva med kilsø 975 som alternativ til Riviera, selv om Riviera 925 er drømmen Føler også lettere med akseldrift og vedlikehold, men men Redigert 16.August.2010 av Kire (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Å, det skulle selvfølgelig IKKE stå aksel drit da!grrrrrrrrr men AKSEL DRIFT, beklager Kommentar fra moderator: Har rettet det, men til orientering så kan alle som starter et nytt emne redigere tittelen innen 30 min. (i full editor) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blue_Dragon Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Har bare lovord og si om drev på vår Skilsø. Rask akselrasjon, mindre støy, lavere forbuk etc. Har ikke noe problem med og trimme baugen ned. 0-20knop ca 10 sek (Dog langt i fra Bitteliten sine 6sek). På Riviera så er vel skrogene forskellige der akselversjonen er en skilleig halvplaner med noe kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Siden jeg ikke kan kjøre båt/lese draft osv, så foretrekker jeg nok akseldrift. Men drev går fortere, er lettere å manøvrere med, bruker mindre drivstoff, støyer mindre... men er nok dyrt å møte moder jord med. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
alidal Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Møtte "noe" og havarerte Bravo II X. Kostet 130.000 (inkl. arbeid) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Med Yanmar 290 og aksel får du riktig motorisering på Riviera 925, noe mindre ville jeg i alle fall ikke hatt. En annen fordel med aksling er lavere servicekostnader og etter min mening bedre sjøegenskaper i 13-15 knop i noe tøff sjø. Ulempene er som det står over noe lavere fart og muligens noe høyere drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Ta et søk her på Båtplassen og sjekk ut tidligere tråder om Riviera 925. Det er tidligere skrevet om motor, sjøegenskaper, byggekvalitet, løsninger og mye annet. Det er også lagt ut en del bilder både av båt og tekniske detaljer, innredning, osv i diverse tråder. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Takker for svar og beklager alle skrivefeilene også, men har seg slik at med min øyesykdom, så er det vanskelig å fokusere noen ganger/kvelder og skumring spesielt, så slik er det bare..... Har drevbåt i dag og er forsåvidt fornøyd med det, men ser at mellomfartsområdet blir borte. Min båt planer ned til 20 knop, men kan vanskelig se meg selv kjøre denne farten i tildels grov sjø, derfor vurderer jeg aksel båt fordi fartsregisteret i 10 til 20 er savner jeg litt. Vi er i tenkefasen enda, men vil gjerne høre hvordan de forskjellige eierene er fornøyde med sine båter, det være seg både Riviera 925 og Skilsø 975 med flybridge. Også selvfølgelig andre sine meninger om emnet/valget Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Ser i annonser på finn. Mange båter fra 2003/2004 har fått nye drev. Dette gir levetid på 5-6 år og tilsvarer då 20.000 i året i avskriving. I tilleg til servicekostnader som allerede er nevnt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TideRace Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Jeg har akselversjonen med kjøl og Yanmar 290 som BårdK nevner over. BårdK har også hatt tilsvarende båt inntil denne sommeren, så han snakker også av egen erfaring. Vi valgte denne løsningen fordi vi ofte krysser rett over fra Vestfold til Sørlandet, og ville ha en båt som gikk godt i grov sjø og litt "vær". En helplaner har et nedre fartområde opp til ca. 7-8 knop, og så et øvre område fra ca 19-20 knop og oppover. Alt mellom er lite behagelig og lite økonomisk. Halvplaneren utnytter hele fartsspekteret, og oppfører seg veldig bra selv i grov sjø rundt 14-16 knop. Ulempen med halvplanerskrog er at du mister litt toppfart. Med nyutsatt båt om våren gjør min Riviera 28 knop, mens toppfarten med litt i tankene og last er ca 26 knop. Den har en behagelig marsjfart på ca 20-21 knop. Hva som er mest økonomisk, er et regnstykke du må sette opp selv. Drev er dyrere å drifte enn aksel, mens akselen tar noen desiliter mer diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Skal du ha derv på Rivieraen så bør du nok opp i ca. 300 hk. Jeg selv har derv med D6-310 og syntes dette er en flott motor for denne båten med sikkelig trykk når du trenger det. Jeg ble veldig overrasket over Rivieraen med drev. Min forrige båt hadde også drev men logret i lav hastighet og mellom 7 - ca. 20 knop var den nesten ubrukelig. Rivieraen er helt anderledes. Den går rett frem, den er fin å cruise med i mellom 8 - 12 knop og planingsterskelen er ikke stor (opplever ikke det i forhold til min gamle båt). Fordelen med drev er støy. Når jeg lukker døra bak er det bare en liten brumming fra motoren som høres, i høyere fart er støyen slag fra evt. bølger men dette er en vanesak vil jeg si. Legger også ut noen erfaringer jeg har skrevet i en annen tråd: Riviera 925 er en rendyrket båt for inntil fire personer (noen har ekstra stikkøye). Rivieraen er en liten 35 foter og passer for to voksne med to barn eller et ekstra par på tur. Fås med både fast aksel som trekvart planer (ca. 26 knop) og som helplaner (inntil ca. 40 knop). Både med FLY og som HT. Den har to separate sovekabiner med ståhøyde og plass for omkledning i begge. God lengde og bredde på begge sengene. Stort bad med egen dusj som gjør at man kan dusje uten å sprute ned resten av badet. Mye stuverom, klesskap og hengeskap. Kan nok ønskes noe bredere i salongen av noen men helt ok. Trekvartplaneren har nok noe bedre sjøegenskaper en helvplaneren som slår noe slik som mange helplanere i denne vektklassen/størrelsen med bokomfort. Fordelen med helplaneren er at den støyer mindre. Selv har jeg HT varianten. Her kan du åpne en stor luke i taket som gir godt med frisk luft. Får litt bedre plass på akterdekket da stigen til Flyen er borte. På nyere modeller (etter 2002) er det stor badeplattfor med integrerte snappdavitere i en smart løsning. Byggekvaliteten er veldig bra også på selvbygde da disse leveres som byggesett med all ink. Servicen fra produsenten (Huseklepp) er suveren og ekstrautstyr er uproblematisk å få ettermontert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.