Mathias Eilertsen Startet 17.August.2010 Del på Facebook Startet 17.August.2010 Hei. jeg har nyrlig kjøpt en brukt båt. langstammet motor 30 hk. motoren er hevet av forrige eier. men jeg har et problem her. motoer er litt gammeldags så den har ikke el.tilt. så sliter litt med at båten beveger seg gjentatt hele tiden opp og ned med fronten. akkurat d samme skjer på flat sjø. har 5 hull til tiltpinnen. har jeg den i det 3. nederste så dreger motoren luft. har jeg den i hullet nest nederst, hopper båten. d samme skjer i det nederste hullet. tar jeg bort pinnen gir d samme effekt som om d skulle vært i det nederste hullet. noen som har ide'er? Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Vilken båt er det da? husker for 10års tid sia ein båt broren min hadde, der måtte vi bitte fast ein 25liters dunk fyllt med vann fremmi bauen for at den ikke skulle hoppe hehe, det var ein liten enkelbunn jolle som var veldig lett. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 ellers kan jo du sette på noen flaps bak Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Dette er som å høre om 60-70 tallets "Kuling". Hvis du står bak båten og sikter langs bunnen fremover, vil du sikkert se at bakerste del av bunnen krommer litt opp ? Dersom ja, kan du prøve å sparkle på de bakerste 20-40 cm av bunnen slik at denne blir rett, eller en ørliten visning ned dersom du har liten motor. Det er bare å prøve seg frem. Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Kan det være at motoren er "hevet" for mye. Det skal vel være et riktig forhold motor/bunn. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
bilo3 Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Har samme problem på min båt nå, etter at jeg monterte større (og tyngre) motor på den. Har bestilt smart tabs, og kan gi deg beskjed om hvordan båten blir når jeg har montert de ! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 mathias, har du bilde av båt/motor som viser monteringshøyde osv? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mathias Eilertsen Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 (redigert) Hei igjen. takk for gode svar :p men nei jeg har ikke bilde av den, hvordan skal motoren hvære i forhold til bunnen av båten? Redigert 17.August.2010 av Mathias Eilertsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mathias Eilertsen Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hei igjen. takk for gode svar :p men nei jeg har ikke bilde av den, hvordan skal motoren hvære i forhold til bunnen av båten? det er en Winrace. husker ikke modellen ;s men den ser veldi likt ut som en wurricane eller cyber Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Kavitasjonsplata(den over propellen) skal være på linje med skrugbunnen. (kunne være noen milimeters marging men husker ikke hvor mange) Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
Brodern Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Legg litt vekt foran i båten. Bensintank eller noe annet. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mathias Eilertsen Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 (redigert) har lakt en 20 kg tung sandpose framme i bauen samt bensintank, er ca. 15 cm mellom toppen på bauen å vannet når jeg står i ro er kinda crepy men den hopper littegranne men ikke så alt for mye, men har en følelse på at d ikke kan være sånn. Redigert 17.August.2010 av Mathias Eilertsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Nei sånn skal det ikke være :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mathias Eilertsen Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 det er en langstammet motor å er hevet så mye som over hodet mulig. hva kan gjør for å motvirke hoppingen? ;s faste flaps eller trim flaps? noen som har en rimelig ide? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 kanskje du rett og slett har for liten motor/lite hk slik at den ikke planer skikkelig ? Hvor stor er båten, og ca vekt ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mathias Eilertsen Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 båten er 3 m og 70 cm. er godkjent til 30 hk maks, å på den står det en langstammet 30 hk. den planer godt som bare d å har maksfart på ca 33 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Jupp da har du stor nok motor. Men du sier den planer godt nok :) Den gjør vel ikke det hvis den bare hopper ? Du mister sikkert noe fart, og så er det jo veldig slitsomt i lengden :) Det kan nok hende at motoren står for høyt Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mathias Eilertsen Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 skal se etter i morgen. takk for tipsene ^^ Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hvis det er V bunn, det er det nok, så kan kavitasjonsplata godt stå litt over nederste punkt, altså litt høyere enn kjølen/bunnen på båten, men gjerne plant med kjølen/bunnen :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
ivar Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 er det en slik båt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mathias Eilertsen Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 næi. den er prikk lik en hurricane, den forrige eieren sa d var en Winrace, men jeg tror det er en hurricane 370. for ellet formen å bedømme er d en hurricane Sitér dette innlegget Link to post
Mathias Eilertsen Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23250917 er liken til båten jeg kjøpte. det er denne ^^ Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Synes den motoren står veldig høyt. det ser ihvertfall slik ut på det bildet der man ser den bakfra. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mathias Eilertsen Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 ja men legg merke til at det er en langstammet motor. båten er ca 57 cm høy bak Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.