knetrom Startet 17.August.2010 Link til dette innlegget Startet 17.August.2010 (redigert) Har lyst å lage en støyhette over påhengsmotoren på min Nordkapp 16, er det noen som har gjort det? Finner veldig lite info om støyhetter på nettet, kalles de noe annet kanskje? Fant et bilde her på baatplassen av Hansi sin båt med støyhette, se https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7549/ibiza_20_touring_se_006.jpg og https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7549/ibiza_20_touring_se_009.jpg . Tenkte å lage en selv av glassfiber og legge inn en rute av pleksiglass så jeg kan se hvor mye motoren er tiltet, har ikke instrument som viser det. Men jeg vil helst at den skal se minst mulig teit ut, noen som har noen bilder eller tips til hvordan den bør se ut? Bør jeg ha asfaltmatter eller isolering inni eller holder det å rette støyen bakover? Tenkte også at den skal være lett å ta av, enten med vingemutre eller slike gummihemper.. Bilde av båttypen: Redigert 17.August.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Har hatt det på en båt, Ibiza20 Touring, men har ikke inntrykk av at det gjorde særlig forskjell. Måtte vippe opp støyskjermen når jeg skulle tilte motoren opp, ikke noen "big deal", men alltid litt irriterende. Har ikke savnet det på senere båter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
beertrip Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Hei Knetrom Selv lagde jeg meg en slik av en gammel skipsplast støyhette jeg fikk megarimelig. Måtte kutte av bunnen på denne og dele den på langs .(på toppen og bak) La delene med mer åpning framme og plastet igjen,slik at dette passet min båt. La vinkeljern (aluminium) nede i brynnen og brukte gummihemper for feste. har desverre ikke bilde av hetta,men her ser du festene i brynnen PS: støydemping hjelper også en del Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Takker for svar! Hjalp det mye på lyden, Beertrip? Hvilken støydemping brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) På min hjalp det faktisk en god del, men jeg har inntrykk at dette har mye med hvilken frekvens motoren arbeider På min gamle 40hk 2T mariner var det stor (vel kansje ikke stor men veldig merkbar) forskjell, men med min Mercury 50hk 4T så synes jeg ikke det er så stor forskjell. (men det er merkbar) Må vel kansje si her at nå bruker jeg nesten ikke denne hetta,da jeg synes den er mer i veien enn den gjør godt - Valgets kval ;o) Brukte slike liggeunderlag som lyddemping (siden jeg hadde dette) Men hvis jeg skulle valgt så har det nok blitt slike motorroms lyddemper.matter siden jeg tror disse demper mer. (har dog ikke testet dette,men slike matter var utrolig effektive i en plattgatter jeg hadde tidligere) Mvh Beertrip Redigert 17.August.2010 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 en annen fordel med å ha en eller annen form for isolasjon er at hetta flyter - har selv mistet lydhetta til Weslingen på sjøen - den sank fort gitt! Tok så avstøpning av lydhetta til en kamerat, i den har jeg lagt ekspanderende skum. Demper ikke så godt , men flyter deso bedre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
10ta9c Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Har en sånn liggende. Tror det er isopor som er plastet rundt. Festes med gummihemper i hver side. Har prøvd den, men hjalp lite på støyen siden det ikke var helt tett mot skroget. Er det ikke 100% tett forover, hjelper det ingen ting. Tenkte å sette på en gummipakning, men det har ikke blitt. Siden den må av for å få tiltet opp motor ble det bare stress å bruke den. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
knetrom Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Viktig å få det tett, altså. Tenkte å lage min høy nok til å få tiltet motor, ellers blir den bare i veien. Eller var deres laget for lave til å tilte motor for å redusere støy bedre? Jeg tilter motoren med powertilten altså, ikke for hånd. Er vel fordel å få hele motoren inni også, og legge i godt med støymatter slik at lyden blir rettet bakover. Drømmen er å kunne høre på musikk i fart, og motoren bråker hvertfall mindre enn en kompis sin 25hk Tohatsu (jeg har 70hk Johnson 2-takt), så det er ikke så sykt mye som skal til i normal cruisefart, ca 20 knop. Har jo god vindskjerm også, så vindstøy på førerplass er ikke noe særlig. Er forresten kun på førerplass jeg tenker lyd, de bak får bare ha det så godt ;) Må se om jeg finner noe jeg kan bruke som mal, for å lage en slik kan ikke koste mange hundrelappene om jeg bruker glassfiber og lyddemping fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 De høyfrekvente lydene og evt klirre-klarre lyder stopper du og de kan være slitsomme nok. Lavfrekvente lyder krever tyngre materialer og hvis den ikke skal synke... Men det lekker en del lyd ut på sidene lenger ned og det er det vanskelig å få gjort noe med.Hvis du vil gå litt vitenskaplig til verks kan du kjøpe en lydtrykksmåler fra Velleman hos Dynabel (nett-butikk og butikk i Oslo) for ca 450 Kr. Lydtrykk og oppfattelse av støy er imidlertid ikke alltid det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.