Jump to content

Gummibåt. Lufttrykk. Øker dette mye ved at båten ligger i solen?

bavariaeier

Recommended Posts

Når man pumper gummibåten hard slik den bør være ved bruk; vil den da kunne ta skade hvis den ligger i solen?

(Vil oppvarmingen kunne øke trykket så mye at potongene vil kunne ta skade/sprekke?)

Grunnen til at jeg spør er at min ligger ute, ferdig oppblåst. Nå ligger den riktignok på vannet; det har gjerne en litt avkjølende effekt...

(Jeg husker da vi var små og hadde oppblåsbare badeleker; disse ble jo knallharde når de lå i solen...)

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Tror samtidig at mange, svært mange, gummibåter har alt for lavt lufttrykk og at det sliter vel så meget på sømmene. I allefall hevdes dette av noen av de som lever av å reparere gummibåter. Har hatt gummibåt i en del år som riktignok alltid har ligget på vannet, men aldri opplevd at trykket har blitt for høyt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En nabo av meg fikk lettere sjokk en dag. Han skulle selge en litt eldre zodiac jolle som han hadde liggende i garasjen. Det skulle komme en for å se på jolla så han pumpet den opp hard og fin og vasket og gjorde den pen. Han syntes det var ille å la kjøperen besiktige båten inne i garasjen så han dro den like godt ut på plenen i nydelig solskinn. Kjøperen kom og syntes båten så fin ut og bestemte seg for å gjøre en handel. I det de skal til å ta hverandre i hånden og gjøre opp handelen, kom et fryktinngytende drønn, et så høyt smell at både kjøper og selger trengte rene underbukser etterpå. Det ble visstnok ikke noe handel allikevel. Så ja, trykket øker voldsomt!

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Har svart i tråden som bjornas har linket til.

Men altså, å pumpe gummibåten så hard at den sprenger i sola? Høres drøyt ut. Da min var på rep hos Rammsalt fortalte han om en gang han testet en pontong "until destruction". Han brukte en kraftig kompressor, og sa det skulle et vannvittig høyt trykk til før det smalt (og det smalt noe j..)

At noen greier å pumpe en jolle av en viss kvalitet så hard med en fotpumpe at den sprenger i sola kan jeg egentlig ikke tro..

Uansett, bedre å ha for mye luft enn for lite. For lite luft sliter voldsomt på pontongene. Man trenger dog ikke pumpe så hardt at den er hard som bein, bruk en ventil eller pumpe med måler, case solved.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Fordi det sliter på pontongen i overgangen mot skroget pga. bevegelse, samt at det gir mye slitasje generelt fordi gummien strekkes/bøyes/presses på en ugunstig måte.

Forøvrig går det negativt utover fart, drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hvorfor slites det så voldsomt på pongtongene om de har litt lite luft i seg?

Det lurte jeg også på. Duken får jo mest påkjenning med høyt(for høyt) trykk vil jeg tro.

Skjøtene er limt og det er ved før høyt luftrykk, gjerne sammen med gammel båt at limet slipper. En som jobbet med rep av bl.a. Zodiac sa at limet ofte tålte fullt trykk når båtene ble mer enn 10 år gamle.

Da var det ofte nødvendig å relime deler av båten. På min gamle zodiac slapp bunnduken når båten hadde hengt i sola en dag.

Var ikke spesielt mye luft i båten da heller.

Hvorfor slites det såvoldsomt på pongtongene om de har litt lite luft i seg?

Fordi det sliter på pontongen i overgangen mot skroget pga. bevegelse, samt at det gir mye slitasje generelt fordi gummien strekkes/bøyes/presses på en ugunstig måte.

Forøvrig går det negativt utover fart, drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

Hva CSL her skriver er nøyaktig hva jeg har blitt fortalt (autorisert Zodiac-verksted) og også selv har opplevd med egen gummibåt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...