bavariaeier Startet 17.August.2010 Link til dette innlegget Startet 17.August.2010 (redigert) Når man pumper gummibåten hard slik den bør være ved bruk; vil den da kunne ta skade hvis den ligger i solen? (Vil oppvarmingen kunne øke trykket så mye at potongene vil kunne ta skade/sprekke?) Grunnen til at jeg spør er at min ligger ute, ferdig oppblåst. Nå ligger den riktignok på vannet; det har gjerne en litt avkjølende effekt... (Jeg husker da vi var små og hadde oppblåsbare badeleker; disse ble jo knallharde når de lå i solen...) Redigert 17.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Kan aldri tenke meg at det skulle være et problem. Har i alle fall aldri hatt noen problemer med det på egen gummijolle i de 10 åra jeg har hatt den. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Jeg merker det veldig godt på min som er vippet opp på daviter ! Blir steinhard i varmen. Men jeg tro ikke det er noe problem ! Forrige jolla var sånn den også.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) Merker stor forskjell på en varm dag med sol kontra en kjølig dag med overskyet vær ja. Jolla skal vel tåle dette. Vannet vil kjøle jolla litt på varme dager når den legges på vannet i forhold til f.eks å henge i daviter. Det er jo først når den er på vannet og brukes at de store balastninger kommer. Redigert 17.August.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Tror samtidig at mange, svært mange, gummibåter har alt for lavt lufttrykk og at det sliter vel så meget på sømmene. I allefall hevdes dette av noen av de som lever av å reparere gummibåter. Har hatt gummibåt i en del år som riktignok alltid har ligget på vannet, men aldri opplevd at trykket har blitt for høyt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars Hansen Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Jeg pumper mine joller så harde som fotpumpa klarer når de ligger på vannet. Når jeg tar de ut av vannet, og de blir liggende i sola, slipper jeg alltid ut en del luft. Har hørt en flyer som sprengte pga. solen en gang, og det var reneste kanondrønnet... Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Se denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56559-paavirkes-lufttrykket-i-en-gummibaat-av-varmen/page__p__778764 Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Combined_gas_law Anta at volumet ikke endres, så er det lett å regne ut hvordan trykket varierer med temperatur. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GlennIversen Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 For de som har fulgt med i fysikk timene, (het det den gangen jeg gikk på skolen), så er det ikke unormalt. Varm luft har høyere trykk enn kald luft med samme volum. hehe kom også på høytrykk og lavtrykk når det gjelder været, altså varmt og kaldt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Xlnt Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 En nabo av meg fikk lettere sjokk en dag. Han skulle selge en litt eldre zodiac jolle som han hadde liggende i garasjen. Det skulle komme en for å se på jolla så han pumpet den opp hard og fin og vasket og gjorde den pen. Han syntes det var ille å la kjøperen besiktige båten inne i garasjen så han dro den like godt ut på plenen i nydelig solskinn. Kjøperen kom og syntes båten så fin ut og bestemte seg for å gjøre en handel. I det de skal til å ta hverandre i hånden og gjøre opp handelen, kom et fryktinngytende drønn, et så høyt smell at både kjøper og selger trengte rene underbukser etterpå. Det ble visstnok ikke noe handel allikevel. Så ja, trykket øker voldsomt! -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
CSL Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Har svart i tråden som bjornas har linket til. Men altså, å pumpe gummibåten så hard at den sprenger i sola? Høres drøyt ut. Da min var på rep hos Rammsalt fortalte han om en gang han testet en pontong "until destruction". Han brukte en kraftig kompressor, og sa det skulle et vannvittig høyt trykk til før det smalt (og det smalt noe j..) At noen greier å pumpe en jolle av en viss kvalitet så hard med en fotpumpe at den sprenger i sola kan jeg egentlig ikke tro.. Uansett, bedre å ha for mye luft enn for lite. For lite luft sliter voldsomt på pontongene. Man trenger dog ikke pumpe så hardt at den er hard som bein, bruk en ventil eller pumpe med måler, case solved. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Eureka Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 hehe, om båten eksploderer pga trykkendring,så er det ihvertfall ikke noe galt med ventilene... Antar at anbefalt psi som er merket ved hver enkelt ventil, tar høyde for en hviss trykkøkning ... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Hvorfor slites det såvoldsomt på pongtongene om de har litt lite luft i seg? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Fordi det sliter på pontongen i overgangen mot skroget pga. bevegelse, samt at det gir mye slitasje generelt fordi gummien strekkes/bøyes/presses på en ugunstig måte. Forøvrig går det negativt utover fart, drivstofforbruk og kjøreegenskaper. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
olpi Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Hvorfor slites det så voldsomt på pongtongene om de har litt lite luft i seg? Det lurte jeg også på. Duken får jo mest påkjenning med høyt(for høyt) trykk vil jeg tro. Skjøtene er limt og det er ved før høyt luftrykk, gjerne sammen med gammel båt at limet slipper. En som jobbet med rep av bl.a. Zodiac sa at limet ofte tålte fullt trykk når båtene ble mer enn 10 år gamle. Da var det ofte nødvendig å relime deler av båten. På min gamle zodiac slapp bunnduken når båten hadde hengt i sola en dag. Var ikke spesielt mye luft i båten da heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Hvorfor slites det såvoldsomt på pongtongene om de har litt lite luft i seg? Fordi det sliter på pontongen i overgangen mot skroget pga. bevegelse, samt at det gir mye slitasje generelt fordi gummien strekkes/bøyes/presses på en ugunstig måte. Forøvrig går det negativt utover fart, drivstofforbruk og kjøreegenskaper. Hva CSL her skriver er nøyaktig hva jeg har blitt fortalt (autorisert Zodiac-verksted) og også selv har opplevd med egen gummibåt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nordan family 27 Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 får vel pumpe opp litt ekstra, da. Lot den være slik at den er stein hard i sola, men litt myk å sitte på i overkyet og kjølig vær. Men om det er ugunstig og den har bedre å av vært hard og veldig hard så skal jeg jeg ikke være vanskelige å be Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Det er psi / bar måler på min pumpe som fulgte med, eg passer på og pumpe båtn til det det står den er testet for, hoss meg står det vesidenav ventilen hvormye psi/bar den tåler, og prøver og få noen lunde likt trykk i alle 3 kammerene. tror ikke det er så lurt og bare pumpe på fealingen uten måler.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.