Monsen Startet 17.August.2010 Link til dette innlegget Startet 17.August.2010 Jeg har en Bavaria 30 sport mod 2008 med Volvo Penta D6-330 Har ikke hatt den så lenge, og ser at det er lekkasje i motorrom. Problemet er at jeg ikke klarer å se hvor den kommer fra. Dynamoen røk her en dag grunnet lekkasjen. Fikk beskjed at det var kommet sjøvann på den, så nå må jeg inn å sjekke hvor lekkasjen kommer ifra hvis jeg skal ha mulighet til å få denne på reklamasjon eller garanti( dynamoen var dyr). Fikk vite at det var en svakhet med sjøvannfilter lokket på denne motoren at de ikke satt skikkelig på, og med høyt turtall sprøytet sjøvann ut over motor rommet. Det kan virke som om dette er tilfelle hos meg også, da jeg finner salt og dråper "over alt" i motor rommet. Men jeg har også sett at det er litt tilsig av vann under motoren, og motoren har vært stille siden jeg tørket opp det som var at vann. Er redd at hvis jeg ikke får den inn på verksted så kan andre motordeler ryke etterhvert. Er det noen som har samme eller liknende båt som har hatt noe tilsvarende ??? Hva med slanger etc etc. Trenger noen tips hvor jeg skal lete. Det er forbannet når båten er så ny. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Det er ikke det at lokket ikke sitter skikkelig på i form av brukerfeil, men at det er dårlig konstruert. Det er laget en tråd om dette og en fin skisse er laget av en som sikkert kommer til å hege seg på denne tråden.. Har vært borti problemet med det lokket, men det ble oppdaget før det ble MYE vann. Du bør vaske over motoren med fuktig klut, deretter gå over med derti egnet fludium for å hindre rust på motoren, utvendig. Nye D motorer har et annet type lokk med 4 strammebolter og gjennomsiktig lokk for mye enklere inspeksjon. Det ble nevnt tidligere i år i en tråd her, at det hadde en tendens til å komme vann inn til motorrommet via targabøylen på Bavaria.. Du får smake på vannet som kommer inn, salt eller søtt :) Kan det ha kommet vann inn luftinntaket til motorrommet når du vasker den? Eller slangeklemmer på ferskavnnssystemet ombord som er slakke og fører til lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Om du tar av strammelokket, det sorte, på kjølevannsfilteret og snur det, så ser du en ring inni lokket. Denne ringen presser ned det gjennomsiktige lokket som nå ligger igjen oppå filteret. På grunn av presset som er nedpå midten av nederste lokk, presses ytterkanten av lokket opp ved høyt trykk (turtall) ytterkanten presses nok til at det spruter ut vann. Ihvertfall slik jeg har fått det forklart. Øverte lokk, sort, har ikke annen funksjon enn å presse det gjennomsiktige lokket ned. Det har ikke evne som tetning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 (redigert) Om du lurer på om det er lokket er det bare å kjøre med motorromsluka åpen. Over 2000 rpm ser du klart og tydelig om det spruter inn. Var i hvertfall slik på min Det er et produksjonsserienummer av dette lokket som er godkjent. Nummeret ligger på forumet her et sted. Det finnes også en slange som går gjennom transomplata på drevet (dvs gjennom akterspeilet) som skal festes ganske høyt på innsiden. På en Nidelv 300 jeg hadde kom det vann inn her fordi Nidelv hadde festet denne for lavt. I og med at du sier at du har vann "overalt" så er det nok sjøvannsfilterlokket ditt. Ta frem vannslagen på brygga - spyl motor og motorrom 2-3 ganger. Det tar tid å bli kvitt alt saltet. Så frem med CRC 6-65 eller tilsvarende og spray på alle deler du tror kan ha godt av det Smak på vannet under motoren. Kan jo hende du har saltvannslekkasje og ferskvannslekkasje. På noen båter kommer det også saltvann inn gjennom luftinntakene når du kjører i litt sjø. Har du ankervinsj kan det også komme vann inn med tauet - ved at taukassa er drenert ned til motorrommet. Redigert 17.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Tipper på lokket. Som andre har sagt, sett i gang og spyl godt og sprøyt med CRC. Om reima har gått nedi bør du også vurdere og skru av dekselet på toppen. Noe av utfordringen også med lokket er at dette er det svakeste ledd om noe skulle begynne og tette seg til. Om motor er under reklamasjon ta kontakt med VP verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 har du sjekket mellom drev og skrog. vet det er flere som har vært inne med lekkasje der på bavaria 30 sport. Sitér dette innlegget Link to post
Monsen Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Takk for mange god tilbakemeldinger. Har vel konstantert at det er både salt og søtt vann som jeg sliter med. Under motor har jeg tilsig av litt saltvann.¨Ved varmtvannstanken på den ene siden kommer det ferskvann. Det må komme av regnet, for jeg har tømt ferskvannstanken for å eleminere dårlige koblinger. Sjekket litt rundt med targabøylen da jeg så tips om dette og fant vel at det var noe fuktighet mellom skrog og targabøyle. Sjekket derfor fugingen ute mellom dette og kunne se at fugingen hadde sluppet litt. Fjernet dette og la i ny. Fikk ikke sjekket om det fortsatt eller dette er problemet, men det regner idag så da får jeg dommen. Ellers har båten stått iro en stund og det er kun på disse plassene jeg finner vann. Så jeg tror også at lokket på sjøvannsfilteret er et problem. Skal teste ut med å kjøre med motorrommet åpen i helga. Takk igjen for mange gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 På varmtvannsberederen er detgjerne en ventil som kan slippe ut vann om det blir for høyt trykk... eller er det nok av slangeklemmer som bør etterstrammes... Om du hører at trykkpumpa går uten at vannet er tappet, kan det tyde på at noe lekker vann...fordi den må opprettholde trykket. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Jeg hadde en 07 mod Bavaria 30 Sport hvor jeg fikk lekkasje mellom bakplaten og hekken på båten, og jeg kjenner til 2 båter til av samme modell som fikk samme problemet. Jeg observerte at det kom vann ut fra undersiden av turboen når motoren var i gang, der er et hull som går inn i svinghjulskåpen. Det ble store store reperasjonskostnader etter dette, men importøren nektet for at dette var en reklamasjonssak. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.