tra Startet 17.August.2010 Del på Facebook Startet 17.August.2010 Jeg har en Volvo Penta 2003T som blåser vann ut av ekspansjonstanken når jeg kjører over ca. 1400 omdr. Ved lavere omdr. virker alt normalt. Det ser ikke ut til å være vann i olja, men har antydning til hvit røyk. Driftstemperaturen på kjølevannet ligger standby på ca. 75gr.uansett turtall. Vet at sirkulasjonspumpehuset er mye slitt. Kan det være toppakninga som er gåen, og kan jeg i så tilfelle kjøre motoren med redusert fart? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 (redigert) Finn ett bilverksted som har co tester de kan ta med seg, eller ett verksted som ligger nærme vannet, eller ta opp båten og ta den med til verkstedet, og få de til å sjekke co i kjølevannet. Tar bare noen minutter, og dersom det er eksos i kjølevannet har du forklaringen på både trykket og den hvite røyken. Redigert 17.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Jeg hadde også det samme problemet med min 2003T. Reparerte sirkulasjonspumpa og sjekket skifta topppakning uten at det løste problemet. Skifta også ei av hylsene som dysene er montert i uten at problemet forsvant helt. Monterte en større ekspansjonstank og hadde lavt vannnivå i den, da ble det litt bedre. Kom til slutt fram til at det måtte komme av at det var innmontert varmtvannstank og varmeapparat i kjølesløyfa og at det ekstra volumet ekspanderte så mye at det ble overtrykk. Deretter innstalerte jeg en 6mm plastslange til friluft fra et ekstra uttak på den nye ekspansjonstanken. Etter det var det ingen problemer. Det er bare sjelden det kan komme litt vann ut av slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.