Jump to content

To spørsmål om VHF (registrering samt anbefaling)

Atrox

Recommended Posts

Hei

Fikk boka for VHF-sertifikaktet i posten i dag og skal prøve å få tatt dette så snart som mulig. Dog to korte spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:

1: Skal alle VHF`er registreres hos Telenor? Eks. om jeg har en fastmontert VHF i båten, og kjøper en bærbar i tillegg så må sistnevnte også meldes inn?

2: Finnes det noen bærbar VHF som støtter AA-batterier? (foruten Biltema sin). Liker tanken på å kunne ha nødstrøm lett tilgjengelig i form av oppladbare/lithium-batteri (samt har god tilgang til slike).

På forhånd takk :)

---------------men at jeg skal ha noe som støtter AA (via kassett) er rimelig sikkert.

Slik tenkte jeg også, men da jeg oppdaget at jeg ikke kunne sende på full effekt (6W) med AA-batteri-pakken bestemte jeg meg for å kjøpe et ekstra standard batteri i stedet (det går jo an å sørge for at det er oppladet).

Eivind

Slik tenkte jeg også, men da jeg oppdaget at jeg ikke kunne sende på full effekt (6W) med AA-batteri-pakken bestemte jeg meg for å kjøpe et ekstra standard batteri i stedet (det går jo an å sørge for at det er oppladet).

Eivind

Ahh - en begrensning jeg ikke visste om - greit å ta høyde for. Ergo både ekstra batteri og AA-kassett :)

En annen ting å tenke på når det gjelder AA batterier er den korte levetiden de har i forhold til andre oppladbare.

Det var i det minste slik på digitale kamera i sin tid.

Ville heller gått for en med oppladbart batteri NIMe eller noe slikt og heller kjøpe et ekstra batteri.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Om batterikapasitet er viktigst så se på den Icom med 2000Ma batterikapasitet. Den holder vel hele sesongen ved normal bruk :wink:

Jeg kjøpte en Icom 35 fordi den flyter og har en funksjon som tilpasser volumet til bakgrunnsstøy. Det er kjekt i jolla. Batt kapasiteten er dårligere - men fortsatt veldig mye bedre enn i min gamle Garmin 725e der Martim solgte meg et ubrukelig gammelt batteri i sommer(og når jeg klagde gadd de ikke svare på mailen min....)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg kjøpte en Icom 35 fordi den flyter og har en funksjon som tilpasser volumet til bakgrunnsstøy. Det er kjekt i jolla. Batt kapasiteten er dårligere - men fortsatt veldig mye bedre enn i min gamle Garmin 725e der Martim solgte meg et ubrukelig gammelt batteri i sommer(og når jeg klagde gadd de ikke svare på mailen min....)

Jeg har også en Icom IC-M35 som jeg kjøpte av samme grunn. Og det er jeg glad for. Jeg mistet den ut av lomma mens jeg ballet med noe i gummibåten. Hørte plopp-lyden, kikket meg rundt og fant den flytende opp-ned i sjøen. Tok den inn i "moderskipet" og skylte den i ferskvann. Virker fremdeles. :yesnod:

• 2 måneder senere...

Slik tenkte jeg også, men da jeg oppdaget at jeg ikke kunne sende på full effekt (6W) med AA-batteri-pakken bestemte jeg meg for å kjøpe et ekstra standard batteri i stedet

Gammel tråd men jeg tar den opp likefullt - kan jo være andre som lurer på det samme.

Ser ut til at jeg ender opp med en Cobra HH415, denne kan sende med full-effekt (6W) selv med AA-batterier (i følge manualen). Er på tilbud for 1500 penger på nett nå, inkl. AA-batterikassetten. (Send en PM om du lurer på hvor, vet ikke hvor poppis det er å legge ut navn her direkte :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...