laffus Startet 17.August.2010 Link til dette innlegget Startet 17.August.2010 Hei har endelig klart å fått meg turteller i båten min. Båten er som sagt en Rana 13 sport, og motoren er en 1996 evinrude 25hk. Etter boka ser det ut til at motoren skal gjøre 5000rpm på full spiker, og at utvekslinga er 1:2,15. Jeg vet ikke om noen kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg tror og det er mulig og dyse om motoren til en 30hk, og dette vurderes også, men blir ikke med en gang. I følge boka så skal 30hk'ern gjøre 5500rpm på full spiker. Det som står i dag på båten er en 10x13 propell, som ble levert ny med motoren. Motoren gjør 5950rpm på maks med meg alene i båten, og da gjør den 25-26 knop(målt med gps på telefon) Det er ett kjempe rammel fra motoren på full gass, og høres nesten ut som den ligger på randen av å gå i oppløsning pga turtall. Jeg renga litt på stigning ol. og det stemte godt med de resultatene jeg fikk Jeg har tro på at det er mer og hente i for av fart ut av denne båten, og en ny propell må vell være plassen og starte. Etterhvert har jeg og tenkt å heve motoren, men dette blir neppe før til neste sesong. Jeg lurer på hvilken propell jeg bør velge. Her er også pris ett viktig moment. Hvor mye fart tror dere det er mulig å få ut av dette. Vil bare turtallet gå ned med samme fart, eller kan jeg vente mer fart og mindre turtall? Stål propell vurderes, men ser de koster litt, og har forstått at det ikke er så mye og hente her på små motorer. Plast skjønner jeg er bare dritt hvis man vil ha fart. Alu er det jeg tror jeg kommer til og kjøpe pga pris og ytelser, men hvilken skal man i såfall velge? Man får vell ikke mer en 10x15 som original propell til denne, men jeg vet ikke om dette blir nok stigning. Er veldig åpen for innspill og kommentarer. Hvilken propell med hvilken stigning (og diameter) ville dere valgt? mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 dump! Satt og regna litt Om jeg har gjort dette rett, ser det ut til at jeg har ca 17% slipp. Noe som virker ganske normalt. Med en 10X15 propell, og samme slipp, så vil motoren gjøre ved 25knop ca 5150 rpm. Altså vil fremdeles turtallet være litt høyt, ved samme fart som i dag, men heller litt over enn under på turtall. Med en slik kunne man justert litt selv: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10525925 Men er dette bare dritt? evnt. denne? https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=4089&cat=9 Stål: http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=3050 Denne var jo ikke såå dyr Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 ville gått for 14" stigning - og holdt meg under 5500 på turtelleren. Da har du fortsatt litt å gå på ift. last i båten, groe osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
laffus Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 ville gått for 14" stigning - og holdt meg under 5500 på turtelleren. Da har du fortsatt litt å gå på ift. last i båten, groe osv. Når motoren ikke skal ha mer turtall enn 5000rpm? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 sikkert andre her som kan svare mer spesifikt på det (Honduras / Droll), men mener at de motorene der har vel så godt av å gå med 5500 som toppturtall, som 5000. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
laffus Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Opp Ingen flere innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.