snus9999 Startet 18.August.2010 Link til dette innlegget Startet 18.August.2010 (redigert) Heisann! Jeg skal kjøpe meg en selco 13 fot nå med sprekk i innvendig bunn! Er det enkel jobb og fikse? Jeg har aldri lappet på en båt før! Så en gang må være den første:) Og hva trenger jeg for og utføre arbeidet? Kan jeg kjøpe alt billig på biltema? Redigert 18.August.2010 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Ettersom det er snakk om den innvendige bunnen ville jeg ikke vært særlig skeptisk =) Hvor langt/dyp/bred er sprekken? Kan sikkert sparkles om det ikke er så altfor ille. Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 I disse båtene er det tomrom i dobbel bunn, og dermed plass til mye vann, det er derfor ingen løsning å sparkle igjen sprekken. Da vil du kjøre rundt med 100 kg ballastvann. Du må skjære ut en stor del av innvendig bunn, legge ned skum som ikke trekker vann, f.eks. divinicell. Eventuelt isopor men da må du pakke den i plast ellers vil polyesteren løse opp isoporen. Deretter kan du legge tilbake innvendig bunn som du skar ut, og så legge på 2 lag glass og polyester. Når dette er herdet kan du sparkle og slipe og til slutt legge på et strøk topcoat i den fargen du ønsker. Alt untatt divinicell (glass, polyester, herder, sparkel, topcoat og verktøy) får du kjøpt på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
jat Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Hei. Gratulerer med nygammel båt. Jeg har akkurat kjøpt med en 13 fot selco selv og skal gjøre akkurat samme jobben. Det er veldig vanskelig å lage ny bunn med skum. Sandwich konstruksjoner som i disse båtene består av 2 ofte ganske tybbe lag med polyester og skum i midten. For at det skal få skikkelig styrke er det viktig at skroget og gulvet sitter fast i skummet. Enkleste måte å utbedre på er følgende: 1. Skjær ut gulvet i båten. La en liten kant langs skroget sitte igjen. 2. Grav ut alt gammelt skum. 3. Slip alle flater og vask skikkelig med Aceton (ikke white spirit eller andre oljebaserte midler.) 4. Støp 1-2 lag med polyester i hele bunnen for å gjøre den litt stivere. 5. Lag langsgående og tverrgående avstivinger i bunnen. Du kan bruke finer eller divinycell (finnes på biltema). Uansett hva du bruker er det mest å regne som en forskaling slik at du har noe å støpe imot. 6. Legg nytt gulv oppe på avstiningene og støp over hele platen og fast i båtsiden. 7. Mal over med topcoat. Det har vært beskrevet ganske godt i tidligere innlegg. f.eks dette. https://baatplassen.n...ny-dobbeltbunn/ Søk litt rundt på forumet. Det er mange som har gjort samme jobben. Det er ikke vankelig bare endel jobb. Husk at det er viktig å slipe alle flater du skal støpe godt helt ned til frisk polyester og vask med aceton. Jeg har brukt vinkelsliper med lamelldisk med stort hell. Det fester ikke skikkelig på maling/gelcoat etc. Polyester man får kjøpt i vanlige butikker inneholder endel voks. Hvis du skal legge flere lag og polyesteren herder i mellomtiden er det en fordel å slipe over med litt grovt papir for å få skikkelig heft. Det finner også polyester i proff versjon uten voks men den er vankeligere å få tak i og den gasser rimelig frist. Bruk gassmaske (ikke støvmaske) fra biltema den fungere bra og koster ikke mye. Fordelen med å bruke divinycell er at den er lett å skjære med kniv og den kan pusses med sandpapir for å få ønsket form. Jeg har selv brukt det til å lage nye avstivinger og skott i stor båt. Det er også lettere å få runde kanter/hjørner slik at du får polyesteren godt intill uten luftlommer. Lykke til. Det er ikke vankelig bare litt jobb. Redigert 18.August.2010 av jat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Kan jeg kjøpe alt billig på biltema? Ja, men jeg kan love deg at det ikke blir billig totalt sett! Kjøp deg heller en bedre båt, det sparer du både tid og penger på! Å sparkle en slik sprekk holder kun kort tid, du må gjøre noe med årsaken til sprekken og angripe problemet derfra. Regner med at finerplata under plasten er råtten på grunn av vann i skummet, og at det er derfor bunnen sprekker. I så fall må alt dette ut, bunnen forsterkes og ny dørk legges. Når du er ferdig med dette, har du lagt ut dobbelt så mye som båten er verdt etterpå. Minst! Du må skjære ut en stor del av innvendig bunn, legge ned skum som ikke trekker vann, f.eks. divinicell. Eventuelt isopor men da må du pakke den i plast ellers vil polyesteren løse opp isoporen. Et dårlig råd å fylle opp en gammel båt med nytt skum! Alt skum trekker vann med tiden, så dette er bare å skyve problemene foran seg. Det gamle skummet må vekk, forsterkninger støpes inn og ny dørk legges. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DIYglenn Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ah, om det er vann i båten så må en jo selvfølgelig få ut dette. Jeg pleier da å bore hull under, få ut vannet, la den tørke, sparkle/støype innsiden, deretter tette igjen med faserplastik. (Glassfiberarmert polyestersparkel) Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 [sitatslettet] Ja, men jeg kan love deg at det ikke blir billig totalt sett! Kjøp deg heller en bedre båt, det sparer du både tid og penger på! Å sparkle en slik sprekk holder kun kort tid, du må gjøre noe med årsaken til sprekken og angripe problemet derfra. Regner med at finerplata under plasten er råtten på grunn av vann i skummet, og at det er derfor bunnen sprekker. I så fall må alt dette ut, bunnen forsterkes og ny dørk legges. Når du er ferdig med dette, har du lagt ut dobbelt så mye som båten er verdt etterpå. Minst! Et dårlig råd å fylle opp en gammel båt med nytt skum! Alt skum trekker vann med tiden, så dette er bare å skyve problemene foran seg. Det gamle skummet må vekk, forsterkninger støpes inn og ny dørk legges. Takker for alle gode tips folkens! Høres ut som du vet hva du prater om. Jeg velger og legge det prosjekte her dødt! Kjøper meg heller en anen båt [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.