Jump to content

Når ble egentlig brua i Mossekanalen tatt ut av drift?


Comforthe

Recommended Posts

Som emnetittelen sier, er jeg nyskjerrig på når brua i Mossekanalen ble tatt ut av drift. Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men finner bare materiale som går tilbake før denne brua. Noen som vet hvorfor den ble sveiset?

 

Mossekanalen er egentlig veldig fin syntes jeg (bortsett fra noe trafikkstøy), synd for de som ikke kommer under brua og må gå rundt Jeløya.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

...Er lite poeng å dra tusenvis av trailere gjennom et bysentrum hver dag.

 

Dette er jeg veldig enig i og dessuten er det et godt poeng for hvorfor ikke broen "åpnes" igjen.

En bekjent av meg som bor på Jeløya sier at den aldri kommer til å åpnes igjen da de som bor på Jeløya nekter. Det kommer til å bli altfor mye bråk (fra Jeløyboerne mot broåpning) påstår han...

 

For min del vil jeg gjerne at ferjeleie flyttes til utenfor byen og at broen gjenåpnes.

Link to post

Trenger ikke være mere enn 5-6 åpninger i døgnet. En tidlig om morgenen, så vente til morgen rushet har lagt seg, 2-3 åpninger midt på dagen, så vente igjen til ettermiddagsrushet har stilnet, og 1-2 åpninger påkvelden. Hver åpning bør ikkke ta mere enn 3-4 minutter. Man må ligge klar for å få passert. det er vel en løsning som jeløyboerene kan leve med? Jeg har båtplass på Kambo og seilbår og vil gjerne slippe å gå rundt jeløya hver gang jeg skal sørover.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Jeg har ingen tro på at løftemekanismen blir innstallert og Mossekanalen blir åpnet for fritidsbåter. Total kaos blir resultatet. Forskjellen på Moss og andre byer rundt Oslofjorden er at trafikken til Bastøferjene kommer i tillegg. Det er til tider nok kaos fra før. Nei folkens, skaff dere båter som kommer under brua. Masta på Astor kan legges ned og vi seiler glatt igjennom. :cool:

 

Husker godt yrkestrafikken i kanalen på 60-tallet. Taubåter med slep og andre kystbåter var stadig på farten. Den gang hadde kanalen pæler på begge sidene slik at småbåtene som lå i kanalen lå beskyttet for yrkestrafikken. Det var ingen gjestehavn å ta hensyn til. Kun små snekker som familiene som bodde rundt kanalen eide. I tillegg lå Sjøvakt, snekka til Mossepolitiet og snekka til havnevesenet lengst inntil brua.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Fergene må gjerne fortsette å gå for meg - men fergeleiet bør flyttes. Er lite poeng å dra tusenvis av trailere gjennom et bysentrum hver dag.

 

Logistikken har vel vært fremmed i mange år? Å dra all den trafikken igjennom Moss er jo helt vannvittig.

Alt står selvsagt på vilje og penger, men finnes det konkrete mål for å gjøre noe med dette?

Link to post

Det er leeeenge sidn brua var åpnet sist, vi må tilbake på 1970 tallet, tidelig 70 tallet.

I dag er også makineriet til brua tatt bort.

Det ble for noen år siden gjort ett forsøk på å simulere stenging, all trafikk ble stoppet i 5 min, på begge sider - KAOS, sto trafikk nesten opp til E6 på den korte tiden.

Tror nok desverre det toget om å åpne har gått for lengst. Skal dette skje må også resten av veinettet rundt området endres forbedrs vesentlig.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Klart Mossekanalen bør åpnes for både (høye) fritidsbåter og yrkesfatøy !

 

Noen har tenkt tanken om å sveise igjen Kråkerøbroa, men Frerikstadfolket tviholder på å holde vesterelva åpen.

 

I fredrikstad blad var det bla en bilforhandler på kråkerø som var leiav at biler må vente på båter....men hvorfor i all verden skal båttrafikk alltid ha vikeplikt for biltrafikk ??

Link to post

Tenker det er enklere om du finner deg en annen båtplass, eller en lavere båt

kommer nok aldri til å ha en båt som går under brua. Men det er ikke viktig for meg å gå der, bare hyggelig avbrekk til turen rundt Jeløy. og litt kortere til de områdene jeg liker meg godt. (vokst opp på Kråkerøy se.)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Sist jeg kjørte ned fjorden (med liten båt) holdt jeg meg på utsiden av Jeløya for kosens skyld med svak nordavind i rygge, men ellers kjører jeg nesten alltid gjennom Mossekanalen fordi jeg da slipper å kjøre midtfjords i røff sjø og fordi Mossekanalen er hyggelig å putre igjnnom og gjerne stoppe for å få seg en matbit.

 

På Stadt snakkes det om å lage tunell i milliardklassen for å en innaskjsærs led og på Sørlandet har de vel åpnet en kanal for å slippe å runde Lista....på samme måte bør Mossekanalen gjenomåpnes for å gjenåpne den Østfoldske småbåtleden (til Sverige) slik at også større båter kan putre trygt og komfortabelt i ly av Jeløya.

 

Syd for Moss får man ofte unsett litt føling med sydvesten før man kommer i le av Sletter øyene, Rauer osv, men man slipper å bakse midt i fjorden mellom Jeløya og Bastøy.

 

Hvis man mener noe med preike om sikkerhet til sjøss bør man hente none millioner fra en eller annen sjøvettkampanje eller fra den indre Kystvaktens budsjett å åpne Mossebroa for å få en sikker småbåtled mot Sverige.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...