Comforthe Startet 18.August.2010 Del på Facebook Startet 18.August.2010 Som emnetittelen sier, er jeg nyskjerrig på når brua i Mossekanalen ble tatt ut av drift. Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men finner bare materiale som går tilbake før denne brua. Noen som vet hvorfor den ble sveiset? Mossekanalen er egentlig veldig fin syntes jeg (bortsett fra noe trafikkstøy), synd for de som ikke kommer under brua og må gå rundt Jeløya. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Tror det var rundt 1975 at den ble sveiset igjen. Var nok en kombinasjon av stor trafikk og store vedlikeholdskostnader som gjorde at den ble stengt. Det er et ganske aktivt arbeid igang i byen for å få åpnet brua igjen. Men det tar nok noen tiår til. Først må fergetrafikken bort. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Det er vel ikke så lenge siden det kom et politisk forslag om bro over fjorden, fra Jeløya til Horten, var det ikke ?.. Husker du det Bitteliten ? Da var vel en del av forslaget å legge veien under Mossekanalen i tunell.. Da kunne man jo fjærne den dumme brua.. og de dumme Bastøyfergene ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Det kommer forslag om trafikkløsninger stort sett hver uke.Problemet er at det ikke legges inn i nasjonal transportplan. Fergene må gjerne fortsette å gå for meg - men fergeleiet bør flyttes. Er lite poeng å dra tusenvis av trailere gjennom et bysentrum hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 ...Er lite poeng å dra tusenvis av trailere gjennom et bysentrum hver dag. Dette er jeg veldig enig i og dessuten er det et godt poeng for hvorfor ikke broen "åpnes" igjen. En bekjent av meg som bor på Jeløya sier at den aldri kommer til å åpnes igjen da de som bor på Jeløya nekter. Det kommer til å bli altfor mye bråk (fra Jeløyboerne mot broåpning) påstår han... For min del vil jeg gjerne at ferjeleie flyttes til utenfor byen og at broen gjenåpnes. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Jeg husker at brua åpnet seg, så det må ha vært tidlig på 80 tallet tenker jeg. Er jo født -76 så 70 tallet utgår hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Det funker greit i tønsberg - så jeg forstår ikke hvorfor dette ikke skal kunne fungere i Moss. Det handler om å finne løsninger som er OK Jeg tror ikke han kameraten din på Jeløya prater for alle som bor der. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Det funker greit i tønsberg - så jeg forstår ikke hvorfor dette ikke skal kunne fungere i Moss. Fordi det er i Østfold? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Funker da greit i "Plank City" også Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
jandrea Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Trenger ikke være mere enn 5-6 åpninger i døgnet. En tidlig om morgenen, så vente til morgen rushet har lagt seg, 2-3 åpninger midt på dagen, så vente igjen til ettermiddagsrushet har stilnet, og 1-2 åpninger påkvelden. Hver åpning bør ikkke ta mere enn 3-4 minutter. Man må ligge klar for å få passert. det er vel en løsning som jeløyboerene kan leve med? Jeg har båtplass på Kambo og seilbår og vil gjerne slippe å gå rundt jeløya hver gang jeg skal sørover. Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
free Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Trenger ikke være mere enn 5-6 åpninger i døgnet. Jon Tenker det er enklere om du finner deg en annen båtplass, eller en lavere båt Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Jeg har ingen tro på at løftemekanismen blir innstallert og Mossekanalen blir åpnet for fritidsbåter. Total kaos blir resultatet. Forskjellen på Moss og andre byer rundt Oslofjorden er at trafikken til Bastøferjene kommer i tillegg. Det er til tider nok kaos fra før. Nei folkens, skaff dere båter som kommer under brua. Masta på Astor kan legges ned og vi seiler glatt igjennom. Husker godt yrkestrafikken i kanalen på 60-tallet. Taubåter med slep og andre kystbåter var stadig på farten. Den gang hadde kanalen pæler på begge sidene slik at småbåtene som lå i kanalen lå beskyttet for yrkestrafikken. Det var ingen gjestehavn å ta hensyn til. Kun små snekker som familiene som bodde rundt kanalen eide. I tillegg lå Sjøvakt, snekka til Mossepolitiet og snekka til havnevesenet lengst inntil brua. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VO`n Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Fergene må gjerne fortsette å gå for meg - men fergeleiet bør flyttes. Er lite poeng å dra tusenvis av trailere gjennom et bysentrum hver dag. Logistikken har vel vært fremmed i mange år? Å dra all den trafikken igjennom Moss er jo helt vannvittig. Alt står selvsagt på vilje og penger, men finnes det konkrete mål for å gjøre noe med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Det er leeeenge sidn brua var åpnet sist, vi må tilbake på 1970 tallet, tidelig 70 tallet. I dag er også makineriet til brua tatt bort. Det ble for noen år siden gjort ett forsøk på å simulere stenging, all trafikk ble stoppet i 5 min, på begge sider - KAOS, sto trafikk nesten opp til E6 på den korte tiden. Tror nok desverre det toget om å åpne har gått for lengst. Skal dette skje må også resten av veinettet rundt området endres forbedrs vesentlig. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
GeirFrode Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Står litt her i Moss avis om saken. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Klart Mossekanalen bør åpnes for både (høye) fritidsbåter og yrkesfatøy ! Noen har tenkt tanken om å sveise igjen Kråkerøbroa, men Frerikstadfolket tviholder på å holde vesterelva åpen. I fredrikstad blad var det bla en bilforhandler på kråkerø som var leiav at biler må vente på båter....men hvorfor i all verden skal båttrafikk alltid ha vikeplikt for biltrafikk ?? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Tenker det er enklere om du finner deg en annen båtplass, eller en lavere båt kommer nok aldri til å ha en båt som går under brua. Men det er ikke viktig for meg å gå der, bare hyggelig avbrekk til turen rundt Jeløy. og litt kortere til de områdene jeg liker meg godt. (vokst opp på Kråkerøy se.) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
oslofjord Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Sist jeg kjørte ned fjorden (med liten båt) holdt jeg meg på utsiden av Jeløya for kosens skyld med svak nordavind i rygge, men ellers kjører jeg nesten alltid gjennom Mossekanalen fordi jeg da slipper å kjøre midtfjords i røff sjø og fordi Mossekanalen er hyggelig å putre igjnnom og gjerne stoppe for å få seg en matbit. På Stadt snakkes det om å lage tunell i milliardklassen for å en innaskjsærs led og på Sørlandet har de vel åpnet en kanal for å slippe å runde Lista....på samme måte bør Mossekanalen gjenomåpnes for å gjenåpne den Østfoldske småbåtleden (til Sverige) slik at også større båter kan putre trygt og komfortabelt i ly av Jeløya. Syd for Moss får man ofte unsett litt føling med sydvesten før man kommer i le av Sletter øyene, Rauer osv, men man slipper å bakse midt i fjorden mellom Jeløya og Bastøy. Hvis man mener noe med preike om sikkerhet til sjøss bør man hente none millioner fra en eller annen sjøvettkampanje eller fra den indre Kystvaktens budsjett å åpne Mossebroa for å få en sikker småbåtled mot Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 (redigert) I går gikk KV Nornen fra Værla, rundt Jeløya og inn i Mossesundet. Tror de har gått videre nå. Vet ikke hva de gjorde - men de brant nok ikke opp noen "bropenger" Redigert 21.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Det funker greit i tønsberg Nei, det gjør det ikke. Jeg har bodd ute i Dobbeltanarkiet på feil side av broa i mange år. Lange køer i begge retninger. Etter at det ble faste åpningstider ble det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Det må være faste tider for åpning av broa. En på morgenen før morgen trafikken, en midt på dagen, og en tidlig på kvelden tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 I går gikk KV Nornen fra Værla, rundt Jeløya og inn i Mossesundet. Tror de har gått videre nå. Vet ikke hva de gjorde - men de brant nok ikke opp noen "bropenger" sjekke om noen mossing har en flaske for mye eller piratkopierte kart ombord kansje! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirFrode Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 (redigert) sjekke om noen mossing har en flaske for mye eller piratkopierte kart ombord kansje! Jepp! det er jo derfor de er på fjorden. Ihverfall i følge de som sympatiserer med overformynderiet. :smash: Redigert 21.August.2010 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Jeg kan aldri tenke meg at det har noe som helst med at kongen tilfeldigvis tilbringer hele helgen i Moss ombord på Fram. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.