DIYglenn Startet 18.August.2010 Del på Facebook Startet 18.August.2010 Hei! Har en skjærgårdsjeep av ukjent fabrikat. Er 14 fot og har enkelt skrog med dobbelbunn. Ser ut til at det er skum i bunn, og det er nå problem med at det er fylt med vann... Det er nemlig slik at helt bakerst er det en liten firkant der hvor det ikke er dobbelbunn. Her vil vann i båten samle seg, og det er derfor utstyrt med både lensepumpe og bunnplugg. I tillegg går det en lufteplugg mot dobbelbunnen også, som mest sannsynlig ikke er 100% tett, og vann trenger inn. For sikkerhetsskyld er denne også litt høyere enn skroget, og dermed kommer ikke 40% av vannet ut. Dette endte med at jeg la båten med baugen nedover, og boret et par hull på undersiden av baugen. 95% av vannet er nå ute av båten. Har nå fjernet den luftepluggen (skrudd ut hele greia) og det er derfor et hull inn til dobbelskroget der. Jeg prøver nå nemlig å få ut alt av vann i båten, og få tettet dobbelbunnen. Planen er å la den tørke skikkelig ut, og først støype igjen hullet der lufteplugen stod, og deretter tette hullene jeg boret opp i baugen. Er jeg nødt til å montere en annen lufteplugg? Jeg vil helst unngå å ha noen som helst åpning mot dobbelbunnen, da det er så lett at vann trenger inn. Den eneste andre plasseringen jeg kunne tenkt meg av en slik plugg er helt i baugen (inni båten selvfølgelig). Dermed slipper jeg å få inn vann derfra. Ellers er det et overskrog på den, som bare inneholder setene, styrekonsoll og luker etc. i båten. Men disse går ikke hele veien ned til bunnen. Her er det forøvrig fylt opp med skum, noe som ikke er helt bra, da det er vann som ligger oppå skummet... Tok noen stålpinner og stakk gjennom skummet, så rant det ut igjen. Kanskje ikke det lureste å ødelegge skummet, men er nok bedre enn 20 liter vann inni sidene på båten. Kort sagt vil jeg få denne båten tett, slik at alt jeg trenger å gjøre er å dra av presenningen (den vil stå på henger når den ikke brukes) og pumpe ut evt. vann, eller la det renne gjennom bunnplugg. Og ikke tenke på at det kan komme en eneste dråpe i dobbelbunn. Kan jeg støype igjen slik at det verken kan komme luft inn eller ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 det blir vel kondens mellom skrogdelene i dobbeltbunnen - skapes pga temperaturforskjeller. derfor trengs lufting og tappehull Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Et problem er vel kanskje at lufta utvider seg når den varmes opp. Om du da ikke har lufting, så sprekker det et sted. Og plutselig har du et nytt sted der vann finner veien inn til skummet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Det er helt uvanlig å ha lufteplugg på skumfylte dobbeltbunner, går fint uten. Men det er helt umulig å tørke ut skummet hvis det trukket vann, da må det fjernes. Dog, har du virkelig klart å få ut 95% av vannet er det ikke noe poeng å gå igang med denne jobben for å fjerne de siste 5 prosentene. En annen sak er at gamle båter så godt som alltid har en eller flere lekkasjer inn til skummet, det kan være ørsmå sprekker, spes. på kjølen. Iom at vannet ikke lekker inn i båten merker man det ikke før det påvirker båtens vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Hvordan kan man finne ut om man har vann i en dobbeltbunn, uten å måte åpne opp? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Veie båten er eneste mulighet. Men har man en 30 år gammel båt med skum i bunnen er det dessv. så godt som sikkert at det har trukket vann. Samme med alt treverk inni der. Skal du kjøpe båt med lukkede hulrom så sjekk at disse ikke er skumfylte. Samt at det ikke er brukt treverk som forsterkninger. Dette er et større problem enn f.eks. plastpest, men kan aldri huske å ha sett det omtalt i noe båtblad. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 20.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2010 Båten er såpass lett at jeg kan riste på den når den står på henger, og da hører jeg vannet. Det er nå ikke noe skvulping lengre, og derfor regner jeg med at det meste er ute. (95%) Skal gå over kjølen og se etter sprekker, men så rimelig greit ut sist. Båten er 10 år gammel. Jeg tenker jeg støyper igjen det luftehullet ved bunnpluggen, og heller ordner med en lufteplugg helt i baugen, under baugsetet. Også får den bare stå med åpent hull under i baugen i en liten stund, for å se om jeg får tørket den skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Nå er det da gått nesten et år kan jeg se. Nå som sommeren endelig kom til Norge har jeg fått gått over båten og fikset opp det meste av skavanker, og tettet alle hull til dobbelbunnen. Jeg satte i en ny propp der den gamle proppen sto, og klinte til med sikaflex (á la Haaby) og skrudde igjen proppen. Etter et par timer i solen, skrudde jeg forsiktig opp proppen, og kunne til min store glede høre masse luft pøse ut fra bunnen - den er tett! Hele bunnen er også blitt slipt ned og primet, og er nå klar for bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.