Jump to content

Reparasjon av båter ved utenlandske verft/båtverksteder

flkl

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lurt på å reparere min seilbåt ved et utenlandskt verft eller båtverksted. I den sammenheng har jeg en rekke spørsmål.

1. Hvor i utlandet kan det være lønnsomt og foruftig å repare båten sin (seilbåt)

2. Hvor mye kan man spare på dette?

3. Hvor sterkt står man rent juridisk sett i tilfelle av et avtalebrudd fra båtverkstedet?

4. Hvor mye må man betale i toll for en slik jobb?

Jeg tar imot svar med takk.

1. Jeg ville undersøkt i Tyskland og Polen.

2. Kommer an på hvor omftattende arbeid som skal utføres. Originaldeler (merkevarer) koster ofte nesten det samme som hjemme, men timeprisen på verkstedene kan være godt under den halve av norske priser. Jeg fikk installert Eberspächer 5 kW varmeapparat i bilen min i Polen. Pris hos verkstedet hjemme var kr 28000, og jeg fikk det for ca kr 15000 hos et autorisert Eberspächer verksted i Polen. I budsjettet må du ta med transport og reisekostnader.

3. Lovene i det aktuelle landet gjelder. Det er vel ingen andre land som har like gode forbrukerrettigheter som i Norge.

4. Ingen toll. Du må betale 25 % mva for arbeid og deler. Verkstedet i utlandet kan fakturere uten moms i sitt land, men dette må du avtale med verkstedet på forhånd.

Sikkert billig i Baltikum, men har aldri hørt om noen verft eller båtverksted i de landene. Eller produserer de Skorgenes båtene i Litauen nå? Mener å ha lest det et sted. Hvis du finner et kvalifisert verksted så er det vel bare å sende en forespørsel. Vil tro at prisnivået er omtrent som i Polen. (Kjøpte et nytt motorsykkeldekk i Estland en gang, russisk "kvalitet", knallhard gummi som aldri ble utslitt. Kostet kr 200 og i Norge har jeg aldri fått dekk for under 1000. Kjørte mange tusen km med det, men foretrekker nok Michelin eller Dunlop.)

Hva med en seiltur ned til Middelhavet og Balkan? Er jo mye seilbåter der, og sikkert mulig å finne et kvalifisert og rimelig verksted f.eks i Kroatia.

Ingen dumme idéer du kommer med der. Er bare litt usikker på hvordan jeg kan finne frem disse verkstedene osv. Tenkte jeg kanskje kunne ta kontakt landets ambasade? Har søkt på nettet, men vanskelig å finne noe. Noen som har gode forslag?

Hva med å prøve danske og svenske båt-nettsteder? Det er kort vei fra Sverige til baltikum og Polen, og fra Danmark til Tyskland, så det bør være folk der som har erfaring.

Hadde båten på verksted i Portugal her i våres og det frister slett ikke til gjentagelse. Ble noe sjokket da jeg fikk tilbudet. Selv om timepriser sikkert var lavere enn her hjemme, hadde de satt opp så mange timer på jobbene at det allikevel ble svinedyrt til sammen. De hadde f.eks satt opp ca. 40 timers jobb for en vanlig verftsarbeider til å stoffe båten, noe de egentlig kanskje brukte 1 -2 dager på.

Jeg "oppdaget" også at det er utrolig vanskelig å sitte her hjemme i Norge og følge opp fremdrift og kvalitet på arbeidet. Når jeg kom ned til påske og forventet å finne en ferdig sjøsatt båt, hadde de ikke engang startet på jobben de ble tildelt tidlig på vinteren og med beskjed om at de skulle være ferdig til påske.

Summa summarum: Selv om du kanskje tilsynelatende sparer noen båtpenger, kan dette fort oppveies mot norske kjøpslover/mulighet for oppfølging/språk

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

dette som Biscaya opplyser om er svært ofte tilfelle i middelhavslandene.. De drar timer med gaffel og gjør så slett arbeid at selv en guttunge kunne gjort bedre.

Det sto vel artikkel om dette i siste MBY mener jeg og huske.. der var det en som skulle friske og pusse opp flyen på yachten sin.. Et "stort" spansk verft ble satt på saken med en drøss av små underleverandører.. arbeidet de gjorde var av elendig kvalitet samt at de brukte i bøtter med timer på dette.. Eieren endte opp med en Fly som var værre enn orginal og kunne bare se langt etter ersattning for arbeidet.. eieren tok så og sendte delene/tegninger "hjem" til UK og fikk et nydelig stykke arbeid tilbake og ble fornøyd til slutt.

Jeg har sett endel gel skader som har blitt "reparert" nede i Spania/italia.. en kunne gjort det bedre med sparkel fra Skøyern(Biltema)

Gel skader som har blitt utbedret i UK som jeg har hvert borti har hvert førsteklasses med et resulat som er umulig og skille fra resten av båten hva gjelder overflate finish og treff på farge (som er meget vannsklig da gelcoaten gjærne gulner over tid)

Jeg ville tenkt meg svært nøye om og fått referanser av utenforstående før jeg hadde hyret noen til jobben.. veldig mye "hobby" ute og går.

Lykke til og kom gjærne med resultat av jobben som blir evt gjort :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...