Jump to content

Seilbåter har dobbelt så mange skader som motorbåter. (Gjensidige

Worry II

Recommended Posts

Her ser en hva som skjer på seilregataer. Dette skal vistnok være fra Tjørn Rundt for et par år siden. Årets regata skal etter sigende arrangeres nå til helgen? Makan til idioti og respektløs oppførsel skal man vel lete lenge etter.

Så kan man jo lure på hvorfor forsikringspremiene blir høye.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Her ser en hva som skjer på seilregataer. Dette skal vistnok være fra Tjørn Rundt for et par år siden. Årets regata skal etter sigende arrangeres nå til helgen? Makan til idioti og respektløs oppførsel skal man vel lete lenge etter.

------------------------------------------------------------------

Forsikringene dekker ikke skader påført ved regatta uten at en tegner en ektraforsikring for dette formålet, og den koster så det svir. Det er verken idioti eller respektløshet, men skummel situasjon hvor en båt brocher "kaster styringen" og mye kan gå galt da. I en regatta kan det hardt for seg, på samme måte som på en bilbane, men egentlig er store skader sjeldene.

Å bruke dette som eksempel på høye forsikrigspremier har defor ingen mening. Generelt er seilere erfarne båtfolk, men mange nye er kommet til, mange som går fra jolla til 40 fots seilbåt. Det gjelder for øvrig også store motorbåt. Det er ikke slik som i gamle dager at en tilegnet seg båterfaring over tid med økning av båtstørrelse. Det tror jeg er en grunn til økt skade.

Redigert av pettersand (see edit history)

Må si meg enig i mye av det fru Jacobsen skriver :yesnod: Selv har jeg hatt seilbåt i mange år,og du verden så mange flere det har blitt av dem siste årene. Og desverre alt for mange av de blir brukt som motorbåt, men det har tydeligvis blitt jæ.... hot å ha seilbåt. På vår 3 ukers seitur i sommer møtte jeg mange av dem med seilene godt innpakket og for motor, mens de kunne hatt en fin slør med seilene oppe holdt minst samme hastighet uten motor og dens støy.

Jeg har seilbåt fordi jeg elsker å seile, hvis ikke hadde jeg hatt motorbåt.

Så hvis bare de som anskaffer seilbåt for seilegleden skyld har seibåt, og resten har motorbåt så ville nok statistikken sett noe annerledes ut.

:sailing:

Kjenner du virkelig saken så til de grader i detalj? :confused:

Foørvrig lurer jeg på om det har blitt så mange flere skader de senere år når man tar hensyn til økningen i antall fritidsbåter osv Jeg har i allefall ikke fått noen økningen i forsikringen på tre forskjellige båter (en seil og to motor) de siste tre årene og det skulle vel tyde på at det ikke kan ha blitt så ille som så mange her hevder med stor tyngde, men uten dokumentasjon?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Makan til idioti og respektløs oppførsel skal man vel lete lenge etter.

ikke fullt enig.....dette er regatta......først over linjen gjeller, og en del tar sjanser, og en del tar større sjanser enn andre.

tror att de fleste forsikkringssellskap har høyere egenandel på skader i regatter, ivartfall har mitt sellskap det

deltager du i Regatta så tilkommer ytterligare en egenandel på 15% på vad skaden koster å reparera.

(sen finns det 'gummipragrafer' -opprepet uaktsam så kan egenandelen øke ytterligare....etc etc, du kan også bli helt uten erstatning!)

så vi ferieseilere er ikke med o finansierer denne " idioti og respektløs oppførsel " ivartfall ikke fullt ut..på linje med all annen seiling:smiley:

S/Y Gunga Din

ikke fullt enig.....dette er regatta......først over linjen gjeller, og en del tar sjanser, og en del tar større sjanser enn andre.

Joda, enig der Gunga. Allikevel, hva får presumtivt fornuftige voksne mennesker til å delta i et slikt skuespill, og gjøre seg til latter for alt og alle. Etter hva jeg forstår gjentar skuespillet seg hvert år, og tilskuere samles på land for å se på? Vet ikke deltagerne at det er en grunne der, og leser de ikke kart?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Ja, om man forutsetter at man er dobbelt så sløv! (altså at man ikke leser kart)

Mvh. BEG

De har ikke tid til å lese kart. At Lusa står riktig er viktigere.

Klart at seilbåter går oftere på grunn.

De må jo bruke hele fjordens bredde, for å komme seg frem. (de av dem som seiler).

Vi i motorbåt, kan tross alt holde en rett kurs i sikker sone ut og inn av fjorder. (Hvis vi ikke møter seilbåter da).

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det hadde vert artig å se samme statestikk basert på båter over f.eks 30 fot.

Enig der, tallene tar antagelig med rubb og stubb av motorbåter. Seilbåter utgjør vel omlag 5% av lystbåtflåten her til lands. 95% er altså motorbåter og av disse utgjør vel en ikke uvesentlig del båter under 30 fot?

ad. planlegging:

Etter hva jeg forstår gjentar skuespillet seg hvert år, og tilskuere samles på land for å se på?

Neida det hjentar seg ikke på det settet...førre året var det ekseptionellt mye vind.......

og det går att ta seg igjennom dette hullet, minst 2-3båter i bredde, om man håller 'rett spor' :smiley: .......vinsten blir ca 50m (meter) alternativet er å gå på andre siden øya...det er mer safe, men som sagt da må du seile 50m lengre bane !!

S/Y Gunga Din

Nei takk Pettersand. Det pågår regattaer i Oslofjorden nærmest daglig, og disse ser etter mitt syn svært så fredelige og fordragelig ut. Slike regattaer som videoen viser har jeg intet ønske om å delta i. Jeg mener de med sin opptreden og lek med liv, helse og verdier setter hele lystbåtfolket i vannry.

ad. planlegging:

"Dette er ikke lystbåter"?? Tjørn rundt blir påstått å være Sveriges svar på Ferderseilasen. Riktignok er det vel med noen fullblods racere, men det store flertallet er vel der som hos oss helt vanlige sofaseilere som du ellers finner i båthavnene rundt omkring?

ad. planlegging:

Har du da vært med på snekke/kogg-regattaen i Kragerø, eller ro-regatta? :giggle:

He-he: Motorbåtregattaene rundt her i Oslofjorden på 50-60-tallet var ganske så populære. Har faktisk flere 1. premier fra den gang. Startpremie på 0.0 sek. over startlinjen henger høyt. 30 - 40 deltagere i hver regatta gjorde sitt til at man måtte skjerpe seg. Det var tider det....

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...