REM Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Her ser en hva som skjer på seilregataer. Dette skal vistnok være fra Tjørn Rundt for et par år siden. Årets regata skal etter sigende arrangeres nå til helgen? Makan til idioti og respektløs oppførsel skal man vel lete lenge etter. Så kan man jo lure på hvorfor forsikringspremiene blir høye. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BEG Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Forøvrig så er det letter å gå på grunn når man stikker minst dobbelt så dypt. Omtrent dobbelt så lett. Ja, om man forutsetter at man er dobbelt så sløv! (altså at man ikke leser kart) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Eureka Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 hohohoho. ubetalelig opplevelse å se det der fra land... Og så legge de ruta gjennom det sundet? -og ingen stopper båtene etter at de to første båtene går fløyten? 10 poeng for initiativ, 0 i vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Her ser en hva som skjer på seilregataer. Dette skal vistnok være fra Tjørn Rundt for et par år siden. Årets regata skal etter sigende arrangeres nå til helgen? Makan til idioti og respektløs oppførsel skal man vel lete lenge etter. Så kan man jo lure på hvorfor forsikringspremiene blir høye. ------------------------------------------------------------------ Forsikringene dekker ikke skader påført ved regatta uten at en tegner en ektraforsikring for dette formålet, og den koster så det svir. Det er verken idioti eller respektløshet, men skummel situasjon hvor en båt brocher "kaster styringen" og mye kan gå galt da. I en regatta kan det hardt for seg, på samme måte som på en bilbane, men egentlig er store skader sjeldene. Å bruke dette som eksempel på høye forsikrigspremier har defor ingen mening. Generelt er seilere erfarne båtfolk, men mange nye er kommet til, mange som går fra jolla til 40 fots seilbåt. Det gjelder for øvrig også store motorbåt. Det er ikke slik som i gamle dager at en tilegnet seg båterfaring over tid med økning av båtstørrelse. Det tror jeg er en grunn til økt skade. Redigert 18.August.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Må si meg enig i mye av det fru Jacobsen skriver Selv har jeg hatt seilbåt i mange år,og du verden så mange flere det har blitt av dem siste årene. Og desverre alt for mange av de blir brukt som motorbåt, men det har tydeligvis blitt jæ.... hot å ha seilbåt. På vår 3 ukers seitur i sommer møtte jeg mange av dem med seilene godt innpakket og for motor, mens de kunne hatt en fin slør med seilene oppe holdt minst samme hastighet uten motor og dens støy. Jeg har seilbåt fordi jeg elsker å seile, hvis ikke hadde jeg hatt motorbåt. Så hvis bare de som anskaffer seilbåt for seilegleden skyld har seibåt, og resten har motorbåt så ville nok statistikken sett noe annerledes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Så kan man jo lure på hvorfor forsikringspremiene blir høye. Kjenner du virkelig saken så til de grader i detalj? Foørvrig lurer jeg på om det har blitt så mange flere skader de senere år når man tar hensyn til økningen i antall fritidsbåter osv Jeg har i allefall ikke fått noen økningen i forsikringen på tre forskjellige båter (en seil og to motor) de siste tre årene og det skulle vel tyde på at det ikke kan ha blitt så ille som så mange her hevder med stor tyngde, men uten dokumentasjon? Redigert 19.August.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Slike påstander om svindel bør vel bygge på mer en tro dersom en ikke er svært så katolsk. Jeg har aldrig hørt om att noen svindler i så måte. Var derfor jeg skrev "Tror" ! Jeg får se etter mast til Marexen... Redigert 19.August.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Makan til idioti og respektløs oppførsel skal man vel lete lenge etter. Så kan man jo lure på hvorfor forsikringspremiene blir høye. ikke fullt enig.....dette er regatta......først over linjen gjeller, og en del tar sjanser, og en del tar større sjanser enn andre. tror att de fleste forsikkringssellskap har høyere egenandel på skader i regatter, ivartfall har mitt sellskap det deltager du i Regatta så tilkommer ytterligare en egenandel på 15% på vad skaden koster å reparera. (sen finns det 'gummipragrafer' -opprepet uaktsam så kan egenandelen øke ytterligare....etc etc, du kan også bli helt uten erstatning!) så vi ferieseilere er ikke med o finansierer denne " idioti og respektløs oppførsel " ivartfall ikke fullt ut..på linje med all annen seiling:smiley: Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Det er heller ikke helt sikkert at alle ser forskjell på å gå en ettermiddagstur på ski og VM i utfor. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 ikke fullt enig.....dette er regatta......først over linjen gjeller, og en del tar sjanser, og en del tar større sjanser enn andre. Joda, enig der Gunga. Allikevel, hva får presumtivt fornuftige voksne mennesker til å delta i et slikt skuespill, og gjøre seg til latter for alt og alle. Etter hva jeg forstår gjentar skuespillet seg hvert år, og tilskuere samles på land for å se på? Vet ikke deltagerne at det er en grunne der, og leser de ikke kart? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mariell Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Ja, om man forutsetter at man er dobbelt så sløv! (altså at man ikke leser kart) Mvh. BEG De har ikke tid til å lese kart. At Lusa står riktig er viktigere. Klart at seilbåter går oftere på grunn. De må jo bruke hele fjordens bredde, for å komme seg frem. (de av dem som seiler). Vi i motorbåt, kan tross alt holde en rett kurs i sikker sone ut og inn av fjorder. (Hvis vi ikke møter seilbåter da). Redigert 19.August.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Jeg har gjentatte ganger sett at slalomkjørere bommer på en port. Selv om de vet hvor porten står. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Det hadde vert artig å se samme statestikk basert på båter over f.eks 30 fot. Enig der, tallene tar antagelig med rubb og stubb av motorbåter. Seilbåter utgjør vel omlag 5% av lystbåtflåten her til lands. 95% er altså motorbåter og av disse utgjør vel en ikke uvesentlig del båter under 30 fot? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Etter hva jeg forstår gjentar skuespillet seg hvert år, og tilskuere samles på land for å se på? Neida det hjentar seg ikke på det settet...førre året var det ekseptionellt mye vind....... og det går att ta seg igjennom dette hullet, minst 2-3båter i bredde, om man håller 'rett spor' .......vinsten blir ca 50m (meter) alternativet er å gå på andre siden øya...det er mer safe, men som sagt da må du seile 50m lengre bane !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Hallo! er det noen som kan invitere REM med på en regatta for å se om han justerer sitt syn på disse "respektløse idiotene"? Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Det unnlates sikkert aldri å opplyse om at det var under regatta skaden skjedde, eller? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Nei takk Pettersand. Det pågår regattaer i Oslofjorden nærmest daglig, og disse ser etter mitt syn svært så fredelige og fordragelig ut. Slike regattaer som videoen viser har jeg intet ønske om å delta i. Jeg mener de med sin opptreden og lek med liv, helse og verdier setter hele lystbåtfolket i vannry. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
christensenleif@msn.com Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 princess 35 hadde vel ikke hevdet seg særlig bra i regatta likevel mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Hm-hm Har vært med på adskillige med regattaer og heldigvis aldri hatt grunnberøring selv om vi har vært tett oppunder land. Redigert 19.August.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Har vært med på adskillige med regattaer..... Har du da vært med på snekke/kogg-regattaen i Kragerø, eller ro-regatta? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 lystbåtfolket i vannry. Jeg tror det er på sin plass med en saksopplysning. Dette er ikke lystbåter. Noen av dem brukes aldri til turseilas. De seiler regatta. Det går i store trekk ut på at de starter samtidig og han som kommer først i mål har vunnet. Mye likt Tour de France, langrenn med fellestart, maraton, 800-metern osv. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 "Dette er ikke lystbåter"?? Tjørn rundt blir påstått å være Sveriges svar på Ferderseilasen. Riktignok er det vel med noen fullblods racere, men det store flertallet er vel der som hos oss helt vanlige sofaseilere som du ellers finner i båthavnene rundt omkring? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Xtian Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Det som Mulligan mente var antagelig at de båtene du ser gå på grunn, broache og gå på land i videoen ikke er lystbåter. Sofaseilerne er ikke med på filmen, for de peiser ikke på gjennom dette sundet med full spinnaker i frisk bris. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Astor Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Har du da vært med på snekke/kogg-regattaen i Kragerø, eller ro-regatta? He-he: Motorbåtregattaene rundt her i Oslofjorden på 50-60-tallet var ganske så populære. Har faktisk flere 1. premier fra den gang. Startpremie på 0.0 sek. over startlinjen henger høyt. 30 - 40 deltagere i hver regatta gjorde sitt til at man måtte skjerpe seg. Det var tider det.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Jeg synes nok REM skyter noe over mål. Konkurranse og sport på sjøen kan en gjerne misslike, og personlig synes jeg nok at noen av de motoriserte formene for sjøsport er betydelig mer grunn til å kritisere ut fra både et samfunn- og miljøperspektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.