Mouche Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 He-he: Motorbåtregattaene rundt her i Oslofjorden på 50-60-tallet var ganske så populære. Har faktisk flere 1. premier fra den gang. Startpremie på 0.0 sek. over startlinjen henger høyt. 30 - 40 deltagere i hver regatta gjorde sitt til at man måtte skjerpe seg. Det var tider det.... Ja, du prøvde deg på en liten frekkis her, men du ble nok avslørt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Motorbåtregattaene rundt her i Oslofjorden på 50-60-tallet var ganske så populære Den eneste jeg kan huske var Oslofjorden Rundt Hvor det ble kjørt i UIM klasser. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ulykkene på Tjörn Rundt ble heftig debattert etter regattaen og etter min mening er det regattakomiteens ansvar å legge opp en løype som er forsvarlig å seile i og legge begrensning på farlige sund, og spesielt når det er 500 deltakende båter. Trange sund i frisk vind blir ofte altfor trange selv om man i utgangspunktet er lokalkjent og vet hvor grunnen ligger. Har selv erfart hvor lett det er å komme i en situasjon hvor man havner på et annet sted i leden enn det man ønsker (andre båter rundt begrenser navigasjonsmuligheter). Men, til syvende og sist er det jo kapteinens ansvar å føre båten -er forholdene for friske og trengselen for stor har han et soleklart ansvar for å prioritere sikkerhet for båt og mannskap. Det er nok lett å glemme i adrenalinens brus under regatta, men ingen unnskyldning for dårlig sjømannskap. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
JubaTuba Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Sikkert flere årsaker. Her er mine teorier: Seilbåter har større dypgående enn motorbåter Seilbåter har mindre manøvreringsrom (under seil) Regatta fører til mange ulykker (seiling er sport) Seilere begir seg ut i dårligere vær enn motorbåteiere (kuling er ikke noe stress) Motorbåteiere seiler oftest i kjente områder og på dagtid.. seilere utforsker nye områder lenger vekk fra det kjente og nære, natt og dag. Og Gjensidige sin konklusjon: "Det er også grunn til å tro at seilbåter generelt brukes oftere enn motorbåter. Seilbåten er ofte en hobby, mens et stort antall motorbåter ligger utbrukt på hytter rundt omkring utenom feriene, sier Eklo." Mine 50 øre osv. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Astor Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Landsregattaen ble ofte arrangert i Drøbak. Tror dette har historie tilbake til 30-årene hvor motorbåtene dominerte fjorden og seilbåter tilhørte fiffen. I Moss arrangerte Moss Motorbåtforening hurtigregatta hvor den første tiden ble båtene veid og mål og fikk sitt handicap. De regattaene jeg deltok i gikk på idealtid, hvor man før første regatta kjørte kvartmila sammen med en representant fra regattakomiteen hvor tiden ble tatt opp og nedstrøms. Deretter fikk båtern en idealtid som skulle holdes på den 12 kvartmils lange løype som gikk fra Mossesundet og ut til Bevøystaken i Oslofjorden med retur. Arbeidernes båtforening arrangerte en annen type regatta hvor hver båt fikk en konvolutt som skulle åpnes ved start og der fikk man oppgitt fart og hvor neste konvolutt ble utlevert. Mellom disse etappene satt kontrollanter og noterte tiden og passet på at tiden ble holdt. Dette var selvasagt en mer krevende regatta hvor knapt den elektroniske kalkulatoren var oppfunnet. Morsomt og lærerikt for alle. I begge typer regattaer var startpremie en del av konkurransen. Var man fortidlig ute var det bare å vende roret å komme seg opp på nytt. Men for å holde seg til tråden: _ Det var få eller ingen skader under disse regattaene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 (redigert) tilbake til 30-årene hvor motorbåtene dominerte fjorden og seilbåter tilhørte fiffen. Med all respekt Astor. Nå er du på bærtur. Motorbåter til lystbruk var forbehold grosserere, generaldirektører o.l. Folk flest rodde. Eller hjalp til med et lite spriseil. Det som dominerte var små prammer og sjekter, av hvilke noen etterhvert fikk satt inn motor. Åpne snekker hadde hull i tofta til masta til langt innpå 60-tallet. RS 14 "Stavanger" fikk ikke motor før i 1946. Vi bør huske at i vår tusenårige kystkultur spiller båtmotoren en heller perifer rolle. Redigert 20.August.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Sikkert riktig, men nordpå og på vestkysten kom motoren nokså tidlig inn i fiskebåtene. De første ble innstalert i fembøringer og noen ble dekket og med styrehus. Noe av grunnen til tidlig motorisering var nok alle tragediene som skjedde med åpene og seilende fiskebåter av færintypen. Dette var nok også sterkt medvirkende til at seilinteressen kom bort her i landet i motsettning til f.eks våre naboland. Vi har sansynligvis det mest motoriserte fritidsbåtflåten i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Da jeg skulle forsikre RIB'en min fikk jeg beskjed om at den var så dyr og forsikre fordi folk sørpå kjørte på dem på grunn eller til og med på land! (båten er fremdeles uforsikret)Jeg tror noe av det samme kan være tilfelle med seilbåter. Hvordan noen kan gå på grunn med en båt som stikker max 20cm ned i vannet (når den ligger i ro!) er en gåte for meg; har aldri hørt om noen som har fått det til! Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 de glemmer, at mange av disse seilbåtene brukes som motorbåter ;) Det gjør de. Seilbåter fyller behovet for økonomiske, saktegående motorbåter av litt størrelse. En seilbåt med adekvat motor går i fin skøytefart sånn rundt 7,5 knop med motor. Skrogene er høyeffektive slik at drivstofføkonomien er førsteklasses. I tillegg er de gode sjøbåter med sjøegenskaper de fleste motorbåter kan drømme om. Alternativene blant motorbåtene, som stort sett er Hollandske stålbåter, koster 2,5 - 4 ganger mer. Det er på ingen måte flaut å bruke moderne seilbåter som motorbåt.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Nei, det bør ikke være flaut, men litt trist er det. En kan vel tenke at en også lærer å bruke seilene etter en tid. Men at seilbåter fyller opp ett tomrom for tidligere motorbåtfolk er helt klart, det er derfor merkelig at båtprodusenter ikke tar dette signalet, men de er vel like konservativ i sin tankegang som båtfolk generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Dette var vel enkningen bak Kenneth Albinssons Alltiett 35, eller Performance 35. Den skulle seile fra alt på fjorden, være en komfortabel, enkel, ukomplisert turseilbåt og samtidig være en sjødyktig, økonomisk og kjapp motorbåt. Og det ble alt det der. Redigert 21.August.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Ja eller di litt eldre Adagio båterne, bygger på samme seilskrog som Allegro konstruert av Lars-Olof Norlin Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.