Jump to content

Nidelv 28, hvordan feste utvendig ankervinsj i akterspeilet ?

Fusebox

Recommended Posts

Hei,

Jeg begynner (igjen) å bli lei av maneter på dreggtauet, selv om det kanskje har vært litt spesielt mye akkurat i år. Jeg kjøpte meg fine hansker til å bruke, men kommer aldri på det før jeg er i gang med å trekke opp...

Hvordan har dere Nidelv 28 eiere festet ankervinsjen i akterspeilet ? Boltene må jo nødvendigvis gå inn i akterkabinen, og på grunn av stigen (i alle fall på litt eldre båter) settes gjerne kassen på babord side.

Hvor store bolter, og hva slags mothold har dere på innsiden ?

I vår båt (1982 mod.)er jo dette vinduet litt ugunstig plassert i forhold til ankervinsj. Jeg lurte på om jeg skulle lage en kasse med en forhøyning på utsiden av vinduet, og som er flat like under vinduet. I denne har jeg da tenkt å ha en innvendig vinsj og kabularet på innsiden av denne forhøyningen. Det kan veldig godt hende at det er like greit med en vanlig utvendig vinsj.

Jeg har ingen anelse om hvilke krefter som kan virke inn her, ei heller hvor mye akterspeilet tåler.

Om dere kunne tenke dere å ta noen bilder av innsiden, så hadde jeg blitt glad. Om mulig, også beskrive litt om brakett-type som blir brukt.

Er det brakett på selve ankervinsjen til akterspeilet, eller er det kassen som er festet i akterspeilet ?

Ellers regner jeg å bruke 50 meter 6,5 mm. kjetting. Kassen blir antageligvis forsenket litt ned i (ny) badeplattform for å unngå for høy kasse oppå.

Håper på litt hjelp :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...