Jump to content

Trebåtspørsmål: Kommedal(s)-båt Hva vet du om den?

Walter_S

Recommended Posts

:wink: Hei folkens!

Er stadig på jakt etter nye kunnskaper. Spesiellt på trebåt-siden. Eldre trebåter interesserer meg. Og da spesiellt kanskje bruksbåter. En del begrep om båttyper og geografisk herkomst står ikke riktig klar for meg ennå. Det er derfor jeg spør trebåt-orakler og båt-historikkere blandt der om hjelp.....  :lol:

Var i Rogaland, tidlig i våres og benyttet anledningen til å kikke litt på en eldre trebåt som var til salgs. Båten det dreide seg om var en pen, slettbygget 26' krysser, av herkomst en Rolfsnes-båt.

Da jeg spurte eieren om hva slags båt han nå ville kjøpe, sa han med "stjerner" i øyene:

"Eg ska ha meg en KOMMEDALS-BÅD. Det har eg ynskja meg sååå lenge nå!"  

(:blush: Dere får ha meg unskyldt forsøket på å skrive på Rogalands-dialekt. Det er ikke så greit for en Østlending!)

Han sa det med en slik overbevisning at jeg ble nyskjerrig - det måtte jo være en spesiell båt han hadde i tanken - at jeg måtte finne mere ut av det. På spørsmål om hvordan den så ut kunne han bare svare: "Den æ slettbygde, heilt nydeleg i skroget...."

Dette har gått i glemmeboken, en stund. Kom på det nå, i dag, da jeg bladde gjennom gamle båt-bilder og så Rolfsne-båten i Stavanger igjen.

Så nå, folkens, venter jeg spent på hva dere vet om KOMMEDALS-BÅT....

Dreier det seg om en (lokal) båttype eller kommer navnet Kommedals-båt fra et båtbyggeri som heter Kommedal, eller hva er det.....?

Vil vite alt som er å vite om det!

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei Walter,

Det er et interessant spørsmål. Hvis du lurer på den egentlige opprinnelsen til Kommedalsbåten, så finner du litt om den saken her, se de siste linjene:  http://www.ryfylketrebaat.no/Informasjon%2...lakb%E5ten.html

Denne Torger Kommedal laget sitt eget båtbyggeri i Stavanger hvor han etter hvert tok inn sønnene sine. Hele familien var flittige flinke karer, så der ble bygget ganske mange velskapte, praktiske og solide Kommedalsbåter. Men så kom de årene da båter på død og liv skulle lages av plastikk og da var det vanskelig med avsetningen på nye båter.

I mellomtiden er Torger død, men minst en av sønnene arbeider fortsatt delvis i båtbyggeriet. Han lager ikke nye båter lenger, men en av de siste gangene jeg snakket med ham fortalte han at han drev litt med kjøp av båter som trang oppfiksing  -  for så å selge dem videre med litt fortjeneste. Han er nemlig meget allsidig, tar alle slags arbeid og du finner ikke mange som er raskere med fint innredningsarbeid enn ham.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

I mellomtiden er Torger død, men minst en av sønnene arbeider fortsatt delvis i båtbyggeriet. Han lager ikke nye båter lenger, men en av de siste gangene jeg snakket med ham fortalte han at han drev litt med kjøp av båter som trang oppfiksing  -  for så å selge dem videre med litt fortjeneste. Han er nemlig meget allsidig, tar alle slags arbeid og du finner ikke mange som er raskere med fint innredningsarbeid enn ham.

Hei dere!

Regner med at det at det her er Teodor Kommedal du her sikter til. Han bor rett ovenfor det gamle båtbyggeriet på Vardeneset i Stavanger. Egentlig jobber han som montør av kjøkkeninnredninger, men tror også han bruker en del tid i det gamle båtbyggeriet. Byggehall og maskiner er så vidt jeg vet inntakt enda. Skulle jeg tippe så sluttet de av en gang på åttitallet.

Kommedalsbåten er som tidligere slettbygd, men et kjennetegn er den noe spesielle hekken("kommedalrau").

Her er enda et eksempel:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=463...842&pos=1&rub=7

mvh Espen

Hei Espen,

Ja du har rett i dine antagelser, jeg likte bare ikke å legge ut navnet så åpent som du gjorde....

Den Kommedalsbåten du linket et bilde til, den vil jeg påstå at ikke er spesielt typisk for familiens båter, den er lav og overbygget er uvanlig. Spesielt de kombinerte tur-/ fiskebåtene de bygget ble drektigere og derfor adskillig rommeligere enn den du viser til.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Den Kommedalsbåten du linket et bilde til, den vil jeg påstå at ikke er spesielt typisk for familiens båter, den er lav og overbygget er uvanlig. Spesielt de kombinerte tur-/ fiskebåtene de bygget ble drektigere og derfor adskillig rommeligere enn den du viser til.

Du har nok rett i dette. Det er jo en vanlig synd å bygge nye overbygg i andre materialer. Har sett flere eksempler på dette. Kommedalfamilien selv ha imidlertid noen flotte eksemplarer, disse er absolutt verdt en titt dersom man en gang skulle komme over dem.

mvh Espen

....Kommedalsbåten er som tidligere slettbygd, men et kjennetegn er den noe spesielle hekken("kommedalrau").....

Hei Husky! Kan du forklare litt bedre på hvilken måte Kommedalrauen er noe spesiell? Spesiell bred, fyldig, eller noe á la det vi Østfoldinger kaller for panser-rompe....?  :nonod:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Hei Husky! Kan du forklare litt bedre på hvilken måte Kommedalrauen er noe spesiell? Spesiell bred, fyldig, eller noe á la det vi Østfoldinger kaller for panser-rompe....?  :smiley:

Ganske bred ja, og bordene er liksom vridd litt oppover før de avsluttes. Den er gjerne bredest litt over vannlinjen for å smalne inn litt oppover.

Ellers er vel båtene populære fordi det er godt håndtverk og fordi de er brede og rommelige.

mvh Espen

• 11 måneder senere...

....Fant ut litt meir om Kommedalsbåtene her om dagen, tenkte det kanskje kunne være av interesse for andre òg her

Det var flott, Troll 20 - Interessant side du har funnet!

Da kan jeg nok gå ut ifra at min egen KOMMEDAL så slik ut, da den ble bygget. Var ganske nær det jeg hadde forestilt meg, men et lite overbygg, sånne som er typisk for den tiden (1963) og stedstypisk for denne kyststrekningen helt ned til Mandal.:

Bilde

Da jeg kjøpte den, 19-09-2004

Bilde

• 16 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...