HPF Startet 18.August.2010 Link til dette innlegget Startet 18.August.2010 Har planer om å importere stor Yamaha påhenger (350 HK) fra USA, blir ca. 1/2 pris kontra å kjøpe den i Norge. Har familie i Tyskland som også vil være deleier i båt/motor siden de betaler halvparten av motoren mot at de bruker den i Norge hver sommer på ferie her. Vi betaler 19% moms i Tyskland, monterer påhengeren på båten og kjører sjøveien hjem. Båten er registrert på meg i småbåtregisteret, tysk familiemedlem i Tyskland står som eier av motor så den innfortolles ikke. Er denne fremgangsmåten lovlig? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 nei, og ja om den bare brukes kort stund hvert år, går det vel, dvs om båt/motor er tysk. når bare motor er det blir det nok fort ulovlig, samt det krever at båten din er lagret i tyskland hver vinter. personlig hadde jeg heller betalt 25% norsk mva og HK avgift er ikke SÅ mye å spare på juksingen og omregistrering av båten blir surr, rssr har lei tendens til å leke snut/toller og vil ha papirer. generelt mas. og blir du kontrollert på sjøen risikerer du regress. selv ved å gjøre alt riktig, skal du spare endel. Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hm...ante meg vel noe slikt, husker jeg leste noe om et svensk ektepar som fikk problemer fordi seilbåten hadde overvintret i Norge. Men hadde et lite håp om hvis båten var kjøpt i Norge og alt var iorden så kanskje.... Sparer over kr. 200.000,- på å gjøre det slik så det er en del å spare. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Du får nok betale 200.000+...... Så kan du trøste deg med at du har bidratt til fellesskapet slik at et par ungdommer kan yte sosialhjelp et år for de penga i stedet for å gå på skole eller jobbe Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
andersb Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 hk avgift er "bare 50050" og mva er bare 6% mere, så ikke så stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Det er ikke lovlig. Se f.eks her. Båten må i så fall tilbake til Tyskland sammen med eieren hvert år, og da faller vel noe av vitsen bort? Redigert 18.August.2010 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Blir nok ikke mer enn ca. 100.000 til staten om jeg fortoller den inn på den "riktige måten" så det blir nok ikke så fett for de to ungdommene som skal leve på det et helt år . Men uansett , da har jeg fått den for 215.000 isteden for 350.000 så penger spart er det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 "Båten må i så fall tilbake til Tyskland sammen med eieren hvert år, og da faller vel noe av vitsen bort?" Ja, det gjør det selv om det kunne blitt mange fine turer med Kiel fergen for de 75.000 ekstra det koster ekstra å ta den til Norge. Men det er klart, alt blir jo litt enklere når alt er gjort etter boka. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hei sliter litt med reknestykke ditt, Du sier at Motoren koster 215000kr i tyskland ink. moms blir da ca 180672kr uten moms. Motoren koster da inn til norge 180672kr x 25 % moms 225840kr + hk avgift 182kr per HK 63700kr total 289540kr minus 215000kr spart 74540kr her kan eg ikke se at de er spart over 200000 kr Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Beklager tidligere innlegg såg ikke at du hadde rettet reknestykke til 75000kr. spart Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 "Beklager tidligere innlegg såg ikke at du hadde rettet reknestykke til 75000kr. spart" Korrekt. Prisen i Norge blir ca.NOK 215.000. I Tyskland blir den 75.000 lavere, ca. kr.140.000. Fra USA koster den 108.000, innenlandsfrakt USA 1.500 og sjøfrakt til Europa 3.000, totalt 112.500. Så egentlig litt lavere enn jeg har antydet, men blir vel fort litt ekstra for forsikring, innfortolling etc. så 140.000 tar høyde for litt ekstra kostandar. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hvordan blir det med garanti og reklamasjonsretten ved import. Går det an å reklamere til Yamaha i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Må bare spørre....hvordan i huleste kan eg dokumentere at min påhengs fra 2004, er min, og at den eg tollet lovlig inn... Bare spør eg. Ingen rammenummer på de. Bare ein klistrelapp på stamma.... Og ved bruktkjøp, kan man da i ettertid "dokumentere" at motoren er Norsk? Motoren er jo brukt før den kommer til Norge, og SÅ kjøper du den av nokon vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Thorlyn Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Betimelig spørsmål du kommer med... svaret er at det kan ikke tollvesenet svare deg på engang... de fører intet register knyttet opp til motornummer etc.. tilogmed ikke HIN nummer kan søkes opp.. kun person/firma som har importert og de opplysningene gis ikke ut til 3 part.. Så dersom man har kvittering på kjøp av brukt motor av Hans Hansen så er dette god fisk juridisk sett for tollvesen.. har man ingen kvittering og tollvesen sjekker DITT personummer opp mot DIN konto og ser at du har kjøpt motor i utlandet og det ikke foreligger fortolling for varen så sitter du i heisen... Altså.. du som kjøper kan ikke KREVE og få se fortollingspapirer juridisk sett.. at du får se dem.. ja det er jo hyggelig gjort av selger.. men fortolling er kun mellom impotør og tollvesen ingen andre. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.