osa Startet 18.August.2010 Link til dette innlegget Startet 18.August.2010 Jeg har tenkt å lage meg årer selv, men spekulerer på hvilken tresort som egner seg best til dette. Hva var det som ble brukt i gamle dager? Må jo være både sterk og seig og i tillegg må det være mulig å lime (laminere) dem med epoksy eller et annet sterkt lim..... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Alm tror jeg er godt egnet til dette, Husker at alm ble brukt til ski i gamle dager. Sikkert ikke uten grunn. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Det har vært vanlig å benytte ask til årer. Seigt og sterkt. Er blant annet anbefalt i Jens Kusk Jensens "Haandbog i praktisk sømandskab". Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
gon Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 På Øst- og Sørlandet ble det nokså konsekvent brukt ask ja. Den har høyeste bruddstyrke av alle norske treslag, men den er lite resistent mot råte. Det var også vanlig å bruke ask i dekksbjelker. Da skar man ut en "not", en u-formet kløft på toppen av bjelken og fylte den med salt før dekket ble lagt over. Saltet trakk inn og forebygde råte. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 På Vestlandet bruker de nesten bare furu, men utsøkt, tettvokst og helst (nærmest) kvistfri. Og hvorfor lime?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.