Jump to content

Hvilken og hvor stor batterilader anbefales


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Inverter bruker utrolig masse strøm. Den tapper batterier. Hold deg helst til 12V på alt om det er mulig. Du bør dimensjonere laderen etter hvor hurtig du trenger å lade opp batteriene. I proffbruk regnes normalt 10% av batterienes størrelse som passe lader størrelse. Da skal de normalt være fulladet på 10 timer. Men i praksis tar det litt mer tid. Siden å toppe batteriene over 90% tar lengre tid. Håper dette var greit forklart. Og du kan ikke ha for liten eller for stor lader. Så lenge denne har spenningsbegrensing. Den stopper spenningen når denne har kommet høyt nok. Et lukket gel. batteri skal ha 2,28v pr celle når det er fulladet. 2,28x6=13,68V. DETTE ER VIKTIG AT SPENNINGEN IKKE OVERSTIGER DETTE!!!! Dette er nemlig den vanlige feilen som ødelegger batterier. Selv om laderen er av den smarte typen. Er du usikker så mål spenningen på batteriet når det har ladet lenge. Og det er også viktig å ikke slippe batteri spenningen for lavt. Anbefales ikke under 1,8V pr celle. 1,8*6=10,8V Under dette så dreper du batteriet! Lad så i fall omgående!! Du kan sjekke ladere med IMS på Akland. De har noen bra ladere. Lykke til!!

Link to post

Pulslading med temperaturføler, ladere som har pulslading som kontinuerlig overvåker batteriets spenning og temperatur elektronisk, og "pulser" inn eksakt den energien batteriet kan ta imot. Dette reduserer vannforbruket til et minimum, samtidig som batteriet holdes konstant fulladet. Erfaringen viser at regulatorer med pulslading forlenger batteriets levetid.

 

Mine erfaringer tilsier at dette er den beste måten å vedlikeholdslade batteriene på, og som samtidig sørger for å forlenge levetiden betydelig. Jeg har 3 stk. 115 ampere`s batterier som ble kjøpt i 1998, disse vil jeg påstå er nesten like gode i dag som da de var nye. Man må også passe på at batteriene ikke dunster tomme, da er de ferdige etter ganske kort tid.

 

Capella.

Link to post

Inverter bruker utrolig masse strøm.

Dette stemmer i hvertfall ikke for den kombien vi har. Den drar ca 1Ah ved bare å stå på. At man bruker mer strøm når man bruker 220V brukere er jo greit nok.

 

Fru Jacobsen - jeg vil anbefale deg et MICC panel også. Da følger du forbruk og status på batteribanken også.

 

Med Mastervolt lader kan du bestemme hvor mange Ah den skal trekke fra landstrømmen7agregatet. Enten ved et PC program og kabel eller via Micc panelet slik jeg gjør det.

 

Min 100Ah lader gir over 120Ah på det meste.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Husk at selv om den kun drar 1 amp så blir det for 24Ah i døgnet. 3 døgn om du ligger stille blir 72Ah. Nesten kapasiteten til et batteri alene.

Temperaturføler trenger du kun om du benytter båten hele året. Når det begynner å krype under minus hjelper dette. Siden du trenger da høyere ladespenning for å få fullladet batteriene når det er kaldt. Og vi snakker normalt om kun 0,125V per 10 grader endring. Alle elektroniske hjelpemidler som skal hjelpe deg å hele tiden med å vite hvor mye strøm du har igjen trekker desverre også strøm. Så helst unngå disse. Men de som lager disse vil jo gjerne selge......

Det beste er et enkelt voltmeter som trekker lite strøm. Da ved du hele tiden status.

Det er ikke meningen å være bedreviter. Men jeg har jobbet i over 10 år hos et firma som lager ladere til proffbruk. Vi leverte alle ladere og batterier til Nokia, Ericsson, Telenor, Netcom, Forsvaret, Norkring. Alle disse har store UPSèr. Så dette regnet vi på daglig! Og det var min oppgave å gjøre beregninger!

Link to post
Inverter bruker utrolig masse strøm.
Dette stemmer i hvertfall ikke for den kombien vi har. Den drar ca 1Ah ved bare å stå på

Er ikke det mye? Står en inverter som trekker 1A i tomgang på uten belastning et døgn, har den jo tappet batterier med 24Ah! Det kaller jeg bortkastede amperetimer. Det er jo 20% av kapasiteten på et 115Ah batteri! Men OK, har du batterier på opp mot 1000Ah, betyr det lite. Men selv en slik bank må jo lades opp for det som er tappet ut.

 

Lars H.

pt. Käringön, Sverige

webcam fra båten her

 

Ups, der kom Sandegutten meg i forkjøpet. Men godt vi er enige.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja det spørs nok på størrelse på forbruk og bank. 24Ah er vel omtrent døgnforbruket på skuta mi. :giggle: Men ellers er jeg enig i at en Mastervolt lader absolutt er verdt å se på. Hvis ikke man har lagt opp til et utstrakt bruk av 230V ombord, ville jeg heller satset på en separat inverter i passende størrelse, som man skrur på ved behov(på 12V siden).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...