Fru Jacobsen Startet 18.August.2010 Link til dette innlegget Startet 18.August.2010 Jeg tenkte å bytte batteriladeren i løpet av vinteren. Jeg har en forbrukspakke på 8x110 ah (24V). Hva anbefales? Her vet jeg det er mye kompetanse og erfaring blant dere Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Kjøp deg en Mastervolt kombi. Da får du lader og inverter. 100 Ah lader og 2 kw inverter. Veldig kjekt. Har det ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Ja noe sånt er interessant, hvem forhandler disse? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Capella Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Ville valgt en passende lader fra DANIA Electronic Selv om disse kanskje koster litt mer, gjør disse en meget god jobb med topplading (pulslading) for å få toppet batteribanken skikkelig. http://www.inelco.dk/Page/166.html Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Staubo. Snakk med servicemannen, kanskje du får et godt tilbud Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Takk for tipset :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sandegutten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Inverter bruker utrolig masse strøm. Den tapper batterier. Hold deg helst til 12V på alt om det er mulig. Du bør dimensjonere laderen etter hvor hurtig du trenger å lade opp batteriene. I proffbruk regnes normalt 10% av batterienes størrelse som passe lader størrelse. Da skal de normalt være fulladet på 10 timer. Men i praksis tar det litt mer tid. Siden å toppe batteriene over 90% tar lengre tid. Håper dette var greit forklart. Og du kan ikke ha for liten eller for stor lader. Så lenge denne har spenningsbegrensing. Den stopper spenningen når denne har kommet høyt nok. Et lukket gel. batteri skal ha 2,28v pr celle når det er fulladet. 2,28x6=13,68V. DETTE ER VIKTIG AT SPENNINGEN IKKE OVERSTIGER DETTE!!!! Dette er nemlig den vanlige feilen som ødelegger batterier. Selv om laderen er av den smarte typen. Er du usikker så mål spenningen på batteriet når det har ladet lenge. Og det er også viktig å ikke slippe batteri spenningen for lavt. Anbefales ikke under 1,8V pr celle. 1,8*6=10,8V Under dette så dreper du batteriet! Lad så i fall omgående!! Du kan sjekke ladere med IMS på Akland. De har noen bra ladere. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Takk for info Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sandegutten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 PS. Så inlegg om pulslading! Dette anbefales ikke! Det kan virke fint en stund. Men batteriene blir sjokket!Høy spenning! Husk at de er et kjemiskt produkt. Behandler du de bra holder de minst i 10 år. Uansett kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Sterling pro digital ladere fra Jørg Becker bør helt klart vurderes. Har selv kjøpt ladere der til flere båter... Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Pulslading med temperaturføler, ladere som har pulslading som kontinuerlig overvåker batteriets spenning og temperatur elektronisk, og "pulser" inn eksakt den energien batteriet kan ta imot. Dette reduserer vannforbruket til et minimum, samtidig som batteriet holdes konstant fulladet. Erfaringen viser at regulatorer med pulslading forlenger batteriets levetid. Mine erfaringer tilsier at dette er den beste måten å vedlikeholdslade batteriene på, og som samtidig sørger for å forlenge levetiden betydelig. Jeg har 3 stk. 115 ampere`s batterier som ble kjøpt i 1998, disse vil jeg påstå er nesten like gode i dag som da de var nye. Man må også passe på at batteriene ikke dunster tomme, da er de ferdige etter ganske kort tid. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Inverter bruker utrolig masse strøm. Dette stemmer i hvertfall ikke for den kombien vi har. Den drar ca 1Ah ved bare å stå på. At man bruker mer strøm når man bruker 220V brukere er jo greit nok. Fru Jacobsen - jeg vil anbefale deg et MICC panel også. Da følger du forbruk og status på batteribanken også. Med Mastervolt lader kan du bestemme hvor mange Ah den skal trekke fra landstrømmen7agregatet. Enten ved et PC program og kabel eller via Micc panelet slik jeg gjør det. Min 100Ah lader gir over 120Ah på det meste. Redigert 18.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hvis jeg forsto det riktig så forhandler servicemannen disse, jeg sender ham en forespørsel pr. IM Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sandegutten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Husk at selv om den kun drar 1 amp så blir det for 24Ah i døgnet. 3 døgn om du ligger stille blir 72Ah. Nesten kapasiteten til et batteri alene. Temperaturføler trenger du kun om du benytter båten hele året. Når det begynner å krype under minus hjelper dette. Siden du trenger da høyere ladespenning for å få fullladet batteriene når det er kaldt. Og vi snakker normalt om kun 0,125V per 10 grader endring. Alle elektroniske hjelpemidler som skal hjelpe deg å hele tiden med å vite hvor mye strøm du har igjen trekker desverre også strøm. Så helst unngå disse. Men de som lager disse vil jo gjerne selge...... Det beste er et enkelt voltmeter som trekker lite strøm. Da ved du hele tiden status. Det er ikke meningen å være bedreviter. Men jeg har jobbet i over 10 år hos et firma som lager ladere til proffbruk. Vi leverte alle ladere og batterier til Nokia, Ericsson, Telenor, Netcom, Forsvaret, Norkring. Alle disse har store UPSèr. Så dette regnet vi på daglig! Og det var min oppgave å gjøre beregninger! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Inverter bruker utrolig masse strøm. Dette stemmer i hvertfall ikke for den kombien vi har. Den drar ca 1Ah ved bare å stå på Er ikke det mye? Står en inverter som trekker 1A i tomgang på uten belastning et døgn, har den jo tappet batterier med 24Ah! Det kaller jeg bortkastede amperetimer. Det er jo 20% av kapasiteten på et 115Ah batteri! Men OK, har du batterier på opp mot 1000Ah, betyr det lite. Men selv en slik bank må jo lades opp for det som er tappet ut. Lars H. pt. Käringön, Sverige webcam fra båten her Ups, der kom Sandegutten meg i forkjøpet. Men godt vi er enige. Redigert 18.August.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ja det spørs nok på størrelse på forbruk og bank. 24Ah er vel omtrent døgnforbruket på skuta mi. Men ellers er jeg enig i at en Mastervolt lader absolutt er verdt å se på. Hvis ikke man har lagt opp til et utstrakt bruk av 230V ombord, ville jeg heller satset på en separat inverter i passende størrelse, som man skrur på ved behov(på 12V siden). Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Denne må vel passe ditt bruk? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23571517&folderId=1253835 Hadde det vært 12V utgaven hadde jeg nok kjøpt den selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.