Jump to content

Flottørbrytere til lensepumper- gode eller dårlige erfaringer?

fredivar

Recommended Posts

Har prøvd mange typer flottører, og de fleste holder ikke lenge, uansett om den er billig eller dyr.

Forsøkte en "Whale" type i min 15 fot With, men den holdt bare et år. Åpnet den for å se hva som hadde skjedd, og fant ut at vann hadde trengt inn langs isolasjonen på kablene, og dermed ble det kortslutning. Typen jeg installerte var som på denne linken: www.seamarknunn.com/ acatalog/2024596_w.jpg

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med denne eller andre typer?

Har dårlig erfaring med flottører som har en kule innebygd (egner seg ikke i sjøgang da kulen ruller i hytt og pine). Bruker helst "Bilge Switch with Free Float" i tillegg til et "Reodor Felgen" opplegg med + og - poler 10/15 cm over flottøren. Svikter flottøren går alarmen når veske når disse to polene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har en del dårlige erfaringer. Verst var Lalizas. Fikk nybåten med tre stk Lalizas lensepumper og brytere. Da båten kom på vannet første gang virket en av tre nivåbrytere. To av tre lensepumper hang dessuten og slang i avløpsslangen pga. brukne plasklips. Feilen med nivåbryterene var rent mekanisk. Flottøren hengte seg opp da opplagerne kom ut av inngrep.

Akkurat nå virker bare en av to nivåbrytere i tresnekka. Den som har sviktet er relativt ny fra BT.

Tresnekka setter vesentlig større krav til lensepumper og nivåbrytere enn nybåten som er av plast og uten lekkasjer. Selv om tresnekka er rimelig tett, slår lensepumpa inn med jevne mellomrom. Tipper ca. en gang i timen når båten ikke er i bruk(?). Det blir da en uendelig større belastning på bryterne enn i en tett båt. Når en sammenligner erfaringer er det derfor viktig å vite hvor delene er blitt brukt. Muligens hadde bryteren fra BT holdt uendelig lenge i nybåten hvor den ligger helt tørt hele tiden, nesten som i butikken?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har montert noen av disse i det siste. Det ser ut som en god ide men det er litt tidlig å si noe om holdbarheten enda. Bakdelen er den koster noe mer enn vanlig brytere.

7040-30.jpg

ECO-Switch

The Rule ECO-Switch is an ecologically sound automatic bilge pump control control switch.

Featuring a non-mercury design, the pump operates with simple air pressure.

As water rises in the bilge, air rises in the air tube that is attached to switch.

This air pressure activates the switch which controls your pump.

There are no moving internal parts, all wiring is out of the water, and there are no submerged electrical connections at all.

Offering complete reliability and outstanding performance, the Rule ECO-Switch offers a viable alternative to traditional float switches.

Etter diverse tragedier med billige kule baserte brytere kjøpte jeg en elektronisk Water Witch. http://www.waterwitchinc.com/ I 12 år med jevnlig pumping i skøyta har den fungert helt uten feil og mangler... Iflg installasjonsmanualen skal + ledningen ha spenning hele tiden, den regulerer med - lederen. Water Witch helt super..

Høres interresant ut, så ikke ut som prisen var så gal heller (I USA): Water Witch

Har montert noen av disse i det siste. Det ser ut som en god ide men det er litt tidlig å si noe om holdbarheten enda. Bakdelen er den koster noe mer enn vanlig brytere.

7040-30.jpg

ECO-Switch

The Rule ECO-Switch is an ecologically sound automatic bilge pump control control switch.

Featuring a non-mercury design, the pump operates with simple air pressure.

As water rises in the bilge, air rises in the air tube that is attached to switch.

This air pressure activates the switch which controls your pump.

There are no moving internal parts, all wiring is out of the water, and there are no submerged electrical connections at all.

Offering complete reliability and outstanding performance, the Rule ECO-Switch offers a viable alternative to traditional float switches.

Jeg har denne i min båt. Den er veldig følsom for forurensninger av olje eller annet rusk og rask i vannet i båten. Jeg hadde noe rusk som tette slangen og da stoppet den ikke før den ble koblet fra strøm. Vippebryteren som styres av trykket som oppstår i slangen når vannet stiger er problemet ser det ut for. Prøvde å reklamere på den hos Maritim men de mente den virket og da kunne de ikke ta den tilbake...

Den er smart der det er trangt å komme til i en dyp kjøl der en vippebryter kan være litt vanskelig å montere, men mitt inntrykk så langt er ikke positivt.

Har opp gjennom årene hatt dårlig erfaring med stort sett alt av billige og litt dyrere lensepumper. Har konkludert med at om båten lekker (trebåt?) så er det hyppig funksjons sjekk og redundans (doble uavhengige systemer) som gjelder. Nivåbrytere av denne typen:

7040-30.jpg

er de eneste jeg har tro på på lang sikt. Dette prinsippet finnes i ALLE vaskemaskiner i de tusen hjem og de varer tilnærmet evig. Av lensepumper så er vel alle neddykkbare lite brukende...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har 2 uavhengige lensepumper i snekka mi. Lader batteriet hver uke for sikkerhets skyld. Tester pumper og nivåbrytere ofte. Skal modde flottørene med litt isopor da jeg synes de må løfte vel høyt før de slår inn. (les, mer vann i båten.

Det fine med at de må løftes litt høyt er jo at de ikke reagerer på bevegelse/bølger, men kunne tenkt meg at de lenset ut litt tidligere. Men de funker helt fint. Billige saker fra Biltema :)

Føkk deg...

Har prøvd Attwood sahara 500 i jolla.Da jeg reiser mye i jobben tenkte jeg det var greit å sette inn ei automatpumpe som kunne ta seg av lensinga mens jeg var borte på jobb.Monterte og testet og styrte noe voldsomt med å fylle vann for testen og joda,pumpa startet den og lenset ganske bra.Tømte jolla og reiste på jobb med godt mot og tenkte ikke noe mer på alt vannet som kommer fra oven,men,det skulle jeg ikke gjort.Fikk telefon etter ei uke,JOLLA holder på å synke,den er full av vann.Jammen fae... .

Fikk en kamerat til å reise ned og lense med pøs til han kunne komme til pumpa,sjekket med den vribryteren som skal være en testknapp og joda,pumpa starta.Han slapp bryteren igjen og pumpa stoppa.Han koblet da på den ledningen som er tenkt brukt til bryterpanel og det virket greit.Selvfølgelig hadde jeg montert pumpa intil et skott og kunne ikke komme til den låselippa som må trykkes inn for å skille fra hverandre pumpehuset.Litt stygge ord,masse krefter og vips,så var disse lippene knekt.Det viste seg at kula eller hva det er som ligger inne i flottøren hadde satt seg fast.Pumpa gikk i søpla og jolla ligger nå på hengeren igjen når jeg reiser bort.

Altså,kan ikke anefale denne type pumpe.

Har montert noen av disse i det siste. Det ser ut som en god ide men det er litt tidlig å si noe om holdbarheten enda.

7040-30.jpg

ECO-Switch

Jeg har prøvt meg med 2 stk av denne typen. Begge to har hatt problemer med å koble seg ut igjen etter at de har koblet inn. Pumpa går da til batteriet er tomt eller pumpa ryker. Jeg har nå brukt denne http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=5&prodid=17 en periode, og den er bare helt suveren. Jeg slåt et slag for den så ofte jeg kan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...