Jump to content

Hvordan skal jeg ta av propell på VP250drev?


m.jønland

Recommended Posts

Har ett volvo penta 250 drev som jeg skal skifte propell på, spørsmålet er da, hvordan får jeg av den konen som sitter foran propellen? har banket i fra låseblikket som ligger mot konen å prøvd å skru konen litt begge veier uten att den har løsnet. Tok ikke sjansen på skru noe mer før jeg finner ut riktig prosedyre. Konen har ett hull tvers gjennom for å skru den ut (regner jeg med).

 

Magnar

Link to post

AQ250 har kort aksel, og kom som regel uten senterbolt i senter av konet. Hullet i konet er til senterbolt, da samme konet benyttes på begge utgavene.

Dersom du har låseskive til propellen har du ikke senterbolt, og det er heller ikke gjenger i propellakselen til dette.

 

Når låseskiven er løsnet er det bare å skru av konet og dra av propellen. Husk å ta litt fett på akselen før du monterer igjen.

Link to post

Konen har ett hull tvers gjennom for å skru den ut (regner jeg med).

 

Magnar

 

 

 

Hullet i konet er til senterbolt, da samme konet benyttes på begge utgavene.

 

Tror du missforstår, spørsmålet var ikke angående hull til senterbolt, trådstarter har alt opplyst om at han har låseblekk til å låse konen med og følgelig ikke senterbolt.

 

Hullet det er snakk om er det som går på tvers gjennom konen, og her trekker du gjennom en stang eller et stjernejern for å skru av konen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Brukte ett meterslangt rør uten att det løsnet, tok blåselampa å varmet opp samtidlig som jeg snurret litt på propellen i ca 1 minutt.

Da løsnet den med en gang!! Takk for all hjelp!! Mente å ha lest en plass om att utvekslinga på drevet skulle stå på drevet bak propellen men kunne ikke se noe der?! Noen som vet noe om det?? eneste som sto bak anoden var 3 1 ikke noe A B C!!??

 

Magnar

Link to post
  • 9 måneder senere...

Har nettopp gjort meg samme erfaring. Har slåss med konet i fire dager nå og slått i stykker knuokene på 8 av 10 fingre i forsøket på å vri løs jævelen.

 

Følte meg både lettet og relativt dum når jeg etter 1-2 minutter med butan gass og ild kunne skru av konet som lokket på et velbrukt syltetøyglass.

 

Ny anode på innsiden av propellen nå, en rask rengjøring og rydding av verktøy og materialer - og til sist et velfortjent håndtak med mjød.... så hentes en perle av en alubåt fra 1967 til sitt rette element.

 

Takker for mye god hjelp når min svært begrensede kunnskap om motor og elektronikk har kommet til kort. - Er morro å lære gjennom problemløsning.

 

 

:flag:

:cheers:

Link to post

ja heldigvis så lever`n så lenge ein lærer, eller omvendt.

 

Det skulle forundre meg stort om det var nokon som med handa på hjarta kunne sei at dei ikkje har snappa opp tips og råd her inne.

 

Har iallefall fått mange gode og nyttige tips her inne, kjempebra side. :thumbsup:

 

Må sende han Ingar her inne stor takk for sin innsats og idè med sida her. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...