m.jønland Startet 18.August.2010 Del på Facebook Startet 18.August.2010 Har ett volvo penta 250 drev som jeg skal skifte propell på, spørsmålet er da, hvordan får jeg av den konen som sitter foran propellen? har banket i fra låseblikket som ligger mot konen å prøvd å skru konen litt begge veier uten att den har løsnet. Tok ikke sjansen på skru noe mer før jeg finner ut riktig prosedyre. Konen har ett hull tvers gjennom for å skru den ut (regner jeg med). Magnar Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Ja du kan f.eks tre et kraftig stjernejern gjennom hullet og bruke det til å skru den av. Propellen kan du låse ved å legge en bit 2x4" mellom et propellblad og kavitasjonsplata. Du finner manual på 270 / 280 drev her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/16416-volvo-penta-drev/ det er samme prosedyre på disse. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
adeneo Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 AQ250 har kort aksel, og kom som regel uten senterbolt i senter av konet. Hullet i konet er til senterbolt, da samme konet benyttes på begge utgavene. Dersom du har låseskive til propellen har du ikke senterbolt, og det er heller ikke gjenger i propellakselen til dette. Når låseskiven er løsnet er det bare å skru av konet og dra av propellen. Husk å ta litt fett på akselen før du monterer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Konen har ett hull tvers gjennom for å skru den ut (regner jeg med). Magnar Hullet i konet er til senterbolt, da samme konet benyttes på begge utgavene. Tror du missforstår, spørsmålet var ikke angående hull til senterbolt, trådstarter har alt opplyst om at han har låseblekk til å låse konen med og følgelig ikke senterbolt. Hullet det er snakk om er det som går på tvers gjennom konen, og her trekker du gjennom en stang eller et stjernejern for å skru av konen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
m.jønland Svart 19.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2010 Å det er vanlige gjenger der, "lefty loosy, righty tighty? Og om det ikke løsner på "normalt" vis er det mulighet for å varme litt uten å ødelegge noe? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Det er vanlige gjenger. Det går an å bruke LITT varme, men det er tetninger i gummi rundt propellakselen inne i huset. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Bruk et stort og godt jern gjennom hullet så skal dette gå greit uten varme. Vanlig høyregjenget gjenger ja Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
m.jønland Svart 19.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2010 Brukte ett meterslangt rør uten att det løsnet, tok blåselampa å varmet opp samtidlig som jeg snurret litt på propellen i ca 1 minutt. Da løsnet den med en gang!! Takk for all hjelp!! Mente å ha lest en plass om att utvekslinga på drevet skulle stå på drevet bak propellen men kunne ikke se noe der?! Noen som vet noe om det?? eneste som sto bak anoden var 3 1 ikke noe A B C!!?? Magnar Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Det stod ikke A B eller C på mitt 280drev heller. Der stod det 2,15. Sitér dette innlegget Link to post
ArtVendalay Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Har nettopp gjort meg samme erfaring. Har slåss med konet i fire dager nå og slått i stykker knuokene på 8 av 10 fingre i forsøket på å vri løs jævelen. Følte meg både lettet og relativt dum når jeg etter 1-2 minutter med butan gass og ild kunne skru av konet som lokket på et velbrukt syltetøyglass. Ny anode på innsiden av propellen nå, en rask rengjøring og rydding av verktøy og materialer - og til sist et velfortjent håndtak med mjød.... så hentes en perle av en alubåt fra 1967 til sitt rette element. Takker for mye god hjelp når min svært begrensede kunnskap om motor og elektronikk har kommet til kort. - Er morro å lære gjennom problemløsning. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 ja heldigvis så lever`n så lenge ein lærer, eller omvendt. Det skulle forundre meg stort om det var nokon som med handa på hjarta kunne sei at dei ikkje har snappa opp tips og råd her inne. Har iallefall fått mange gode og nyttige tips her inne, kjempebra side. Må sende han Ingar her inne stor takk for sin innsats og idè med sida her. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.