Eureka Startet 19.August.2010 Link til dette innlegget Startet 19.August.2010 Fikk det for meg at jeg skulle lese litt tester av båter i størrelsen rundt 30 fot sportcruisere med lugar, toalett og bysse. Søkte på nett og fant en del. For det første så slo det meg at en del tester utvilsomt er gjenstand for "klipp og lim". Tror også jeg kunne skrevet noen av de samme testene uten å ha vært i båten, kun sett spesifikasjonen og noen bilder. Videre, brukes det ord og vendinger for å sprite opp artikkelen for å gjøre den underholdene... det er ihvertfall ikke det jeg er ute etter om jeg skal seriøst kjøpe båt. Jeg vil ha nøytral og konstruktiv kritikk på negativ og positivt og vite om det er mulig å dra på ukestur med en famile på 4-5 personer. Etter å ha lest noen av artiklene fikk jeg inntrykk av at "journalisten", ja jeg våger meg til å sette det i hermetegn, er en gjeng bajasser som skal hoppe på bølger og tyne båtens motor. Jeg fikk ikke direkte inntrykk av "journalisten", igjen i hermetegn, tester funksjonaliteten skikkelig, men heller åpner og lukkeren en skuff og tenker "hmm likte jeg denne skuffen?"... Ellers sto det å lese, "det er grei plass til 6 personer i salongen" og til slutt i artikkelen sto det at det var to personer ombord under testen!!.. javel...har man da testen hvor god plasse det er til 6 personer? Eller er det plass til tallerken, glass, bestikk og mat til 6 personer? Hvordan er det å gjennomføre et måltid i båten? eller hva med å faktisk lage mat ombord? Funker kokeapparatet tilfredsstillende eller er koketoppen så moderne at det må kirurgisk stål til for å ha en kasserolle som er flat nok i bunnen til å koke suppe? Hva med dusjfasilitetene, har jounalisten...kremt "journalisten", tatt seg en dusj ombord og testet om skapet under vasken er tett, så ikke den siste dorullen blir en våt klump? og kommer interiøret til å tåle noen år med nedspyling uten å gå helt opp i limingen. Hva med sovekomforten? kan en person på over 180 ligge strak ut og sove godt..og hva om det er to som skal sove i den omgjorte salongen til dobbeltseng? eller må man bygge opp med pledd, gensre etc for å kompensere og bygge opp salongens formsydde seteparti FØR man legger på den 9 cm tykke overmadrassen som man etterhvert finner ut at man må kjøpe på Jysk... Som nevt tidligere, så får jeg et inntrykk av at båtene er testet ute på sjøen i bølger..flatt vann...i svinger i 30 kn..hva det måtte være. Men hvordan er den å manøvrere i smale sund eller IKKE MINST legge til kai på gjestehavn? Er det en enkel sak å hoppe ut på dollbordet og gjøre klar fendere? Eller hvor skal du gjøre av minimum 6 fendere? Er den barnevennlig for lek og moror, plass til å boltre seg? Går det greit å montere daviter og gummibåt? Hvor mye ekstra utstyr kan man stue bort? -får man plass til en eller to biltema-sammenleggbare sykler? eller en sammenleggbar rullestol, for den saks skyld. Hva med kalesjen, er den lett å håndtere for en person? Eller er båten i seg selv lett å bruke alene, les legge til kai i frisk vind? Det er slike ting jeg vil lese og finne informasjon om.og etter å ha lest noen av "er det noen som har erfaring meg den og den båten" trådene her, så ser det jaggusnurremeg ut som om det er flere her som savner gode båttester. Er det rart tre-fot-syken har blitt en folkesykdom? Det er ikke bare bare og finne en båt som fyller de faktiske kravene båtkjøperen finner ut at man har...etter at man har inngått handel og legger ut på sine første helgeturer med kveldskos, overnatting, morgenstell og vennebesøk i skuta, unger som vil leke...etc Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Eg er dels enig. Men synest du er litt uretferdig på nokre punkt. Man må kunne synse om det er plass til 6 rundt bordet feks. Det blir som om du skal kjøpe ein båt, då må du bare kikke. Du får neppe prøve senge og komfyr, og eg har bare 4 fendere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 :) mulig jeg var litt hard i kritikken. Men, det er faktisk mere fornuftige innspill å få her på forumet, av og til, enn når en journalist skriver en artikkel om hvordan kjøpe båt eller vurdering av en båt. Ettersom mange faktisk bruker båtenen i dette segmentet, rundt 30 fot, til å reise på langtur med, overnatte og lage mat i, så har det svært stor betydning at dette vurderes, konstruktivt. Skulle tro at fabrikkene, som har litt troen på seg selv og står inne for kvalitet og funksjonalitet, ville latt journalisten reise på overnattingstur. Hmm skal jeg kvitte meg med to fendre synes du?:) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Jeg var faktisk med på en båttest for en Galeon 330 en gang. Journalisten var helt klart mest opptatt av å kjøre båten. Kjørte ut på fjorden i full fart og tok noen skarpe svinger. Deretter ble baupropell prøvd for å se hvor rask den var, og etterpå ble en motor satt i gir hver vei for å se litt på fin-navigeringen. Dette var midt ute på fjorden, uten referanserpunkter! Etter min mening bør man jo teste disse tingene i en trang havn. Journalisten tok en titt inni båten og, men det ble teste noe senger e.l. Bare tittet i alle rom, omtrent som en eiendomsmegler. Båten ble hele tiden styrt fra flybridge under test. Så kan jo ikke si at det ble gått så veldig i dybden, i dette tilfellet hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Så kan jo ikke si at det ble gått så veldig i dybden, i dette tilfellet hvertfall. Høres ut som en av Båtmagasinets tester dette. De er mest opptatt av fart, full sving i full fart og annen harryoppførsel, samt om det er nok koppholdere overalt der man kan tenke seg å sitte. Man kan jo ikke risikere å søle ut drinken vet du! Bokomfort og andre fasiliteter bryr de seg døyten om, de ser på enhver båt som et leketøy for badeturer i indre Oslofjord. Synd at ikke flere båtfolk velger journalistutdanning egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sequoia Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Høres ut som en av Båtmagasinets tester dette. _ Redigert 19.August.2010 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Nettopp, full gass og full sving! takke meg til... Jan Erik Larsen er jo prototypen på dette... Satt og leste et båtblad her forleden... artikkel om vannscooter.. Jaggumeg hadde ikke journalisten sitert flere debatanter her på forumet, med kallenavn og direkte avskrift. Hva slags gravende journalistikk er det?! Dette blir litt OT, men for en tid siden så jeg kjapt over VG.no. Ganske høyt oppe sto overskriften "-Stoltenberg er en diktator" eller noe slikt. Hadde jo forventa at det var en presonlighet av betydning som hadde uttalt dette, men neida, klikket jeg på artikkeloverskriften kom jeg til en personlig blogg!!! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Jeg lar egoismen råde og løfter denne tråden opp. :) For bedre validitet på tallene, er oppfordringen kryss i vei. Et spørsmål var om båttesten til "din" båt stemmer overens med båten du har kjøpt. Fint om noen som har opplevd avvik, utdyper dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Kjøpte båt først vi, og så kom eg over bruktbåt-test. Synest den fikk ålreit med skryt. Men journalistisk undersøkelse....hrmf... husker de skreiv noko om at "i skrivende stund" var det bare 1 slik til salgs for xxxtusen. Dette var heilt feil, og alt for lavt antydet. Det var 5-6 til salgs, og alle var høyere priset. Kan være en ide og skrive navnet riktig på Finn.no. red: Det er greit med to ekstra fendere på lur ! Redigert 21.August.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
strawberry Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Her har jeg et synspunkt! Med båter jeg selv har eid, og kjenner godt, opplever jeg ofte at bruktbåttestene er mangelfulle, dvs. at journalisten ikke har satt seg godt nok inn i "materien", på godt og vondt! Ved nybåttester er det ofte journalistens personlige preferanser som avgjør! Noe som vedkommende påpeker som negativt, behøver ikke å være det i "mine øyne", og motsatt! Når dette er sagt, så er det alltid gode og velfunderte meninger å ta med seg i vurderingene! Leser relativt mange båtblader fra inn og utland! Norske båtblader skiller seg IKKE negativt ut i denne sammenheng! Mvh. Strawberry Redigert 21.August.2010 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Ask Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 I Seilas sine testar så synest det å vera viktig om det er eit bra barskap i salongbordet eller ikkje. Eg trur at "testar" av båtar er ein god måte å selga reklame for same båttype. T.d. så bli mange (alle) smånyhende frå Bav. omtalt i norske seglblad. Det er òg alltid reklame frå Bav./Lunde båt i same blad. Ask Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Vil gi ros til Seilmagasinet som deler omtaler/tester i tre typer. 100 nm testing med overnatting synes jeg er generelt bra f.eks. sml med yachting monthlys 100 points test. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.