Geirnyg Startet 19.August.2010 Link til dette innlegget Startet 19.August.2010 Hei Jeg lurer på hva oljeskiftintervallene på Volvo Penta D6 er? Takker for svar! Geir Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Først: Velkommen til forumet! Intervallet skifte av motorolje og oljefilter er vel 100 timer, eller minimum en gang i året. Instruksjonsbøker og vedlikholdsskjema for D6 finner du hos Volvo Penta. Skriv D6- (altså med et bindestrek) i feltet for Motor Type og du får opp oversikten over alle D6-modellene. Hvilken båt har du? Brigg Redigert 19.August.2010 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Geirnyg Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Først: Velkommen til forumet! Intervallet skifte av motorolje og oljefilter er vel 100 timer, eller minimum en gang i året. Instruksjonsbøker og vedlikholdsskjema for D6 finner du hos Volvo Penta. Skriv D6- (altså med et bindestrek) i feltet for Motor Type og du får opp oversikten over alle D6-modellene. Hvilken båt har du? Brigg Takk for kjapt svar Brigg. Men kan det virkelig stemme at det er hver 100 timer ? Jeg mente det var hver 300 eller 500, fant ingenting på www.volvopenta.com, mulig jeg er meget dårlig til å lete men.. Dette er en arbeidsbåt, som vi disponerer, er av typen Polarsirkel Cabin 2007 modell- Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 I instruksjonsboken står det 50 - 200 timer, minst en gang pr. år. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ser ikke noe problem med 200t. Men hvor viktig er det med minst en gang per år? Sitér dette innlegget Link to post
Geirnyg Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 I instruksjonsboken står det 50 - 200 timer, minst en gang pr. år. Hvor finner du dette? (link?) Ser ikke noe problem med 200t. Men hvor viktig er det med minst en gang per år? Er ikkeno problem mtp denne båten iallefall, går sikkert mellom 500-700timer i året. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Nå vet ikke jeg hvilken D6 motor du har men du kan finne info her. Er det en arbeidsbåt så ville jeg sjekket med Volvo Penta verksted om intervall i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Findes der ikke særlige versioner af motorerne til brug for "professionelle" brugere? Mener at der står noget om det i manualen? Har I ellers haft problemer med motoren? Det kunne være interessant at vide... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Geirnyg Svart 19.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Er usikker på om det er en versjon av D-6 til "proffesjonell bruk". Har nok hatt noen problemer, men ingen store. Har problem med gir/gass-hendelen, den vil ikke kobble inn enkelte ganger framover. Men bakover er aldri problem. Er elektroninsk overføring på denne, så lurer på om det er problemet... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ja det er nok gir akturatoren som må justeres eller byttes. Fra akturatoren går det en vanlig girkabel til drev eller gir med vanlig justeringsmutter. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Har ikke brukerhåndboken foran meg nettopp nå (har D-4 260) Men mener bestemt det står 100-200 timer på olje og oljefilterskift. 100 timer om svovelinnhold på diesel er over 500 ppm og 200 timer om under 500 ppm. Med andre ord oppfatter jeg det som 200 timer ettersom drivstoffet normalt inneholder under 500 ppm. Angående lengre skiftintervaller på motorer for yrkesbruk, så står dette ofte i forhold til oljesumpen (bunnpannen) størrelse. Flere motorfabrikanter kan levere samme motor med forskjellige størrelser på bunnpanne, stor panne = større oljeresorvar = lengre skiftintervall. De fleste fritidsbåter har under 100 timer motorgange per sesong, og ettersom det som regel anbefales og er fornuftig å sette bort motor med ny ren olje for vinterlagring, er antall motortimer for skiftintervall av underordnet betydning, ettersom opplaget da gjerne inntreffer før maks anbefalt timeintervall alikevel er nådd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.