Jump to content

Yanmar 6LY-Får ikke mer enn 1700 rpm etter dysetrykktest

Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har en 1998 modell Yanmar 6LY-STE. Motoren er gått ca. 1500 timer.

Det manglet ca. 200 rpm på WOT så jeg tok av dysene for å få dem trykktestet.

Verkstedet justerte opp trykket på de fleste dysene fra 240 bar til 260 bar.

Jeg kjøpte nye varmebeskyttere og metallpakninger. Dysene ble montert med momentnøkkel.

Jeg luftet motoren og den startet fint. Det ble ikke tid til noen prøvetur. 1 uke senere skulle jeg bruke båten.

Motoren startet helt fint men da jeg skulle ta båten opp i plan merket jeg at det ikke var noe respons fra gasshendelen etter 1700 rpm.

Motoren oppfører seg helt normalt frem til området der turboen skal slå inn. Gir jeg på mer gass etter at 1700 rpm er oppnådd går gasshendelen ned men jeg får ikke noe effekt.

Uten belastning får jeg over 3000 rpm.

Det er ingen svart røyk. Symptomet kan indikere mangel på diesel.

Jeg har skiftet både grovfilter og finfilter uten at det gav noe forbedring.

Jeg har sjekket at stop solenoiden ikke henger og sperrer for dieseltilførsel.

Jeg har prøvd å pumpe på fødepumpen når båten skal i plan for å prøve å tvinge frem diesel.

Jeg har blåst i dieselreturslangen for å sjekke at det ikke er noen hindring.

Jeg har sjekket at det ikke er tett utlufting på dieseltankene.

Jeg tok med meg 2 av dysene tilbake til verkstedet for å sjekke dem en gang til. Begge dysene åpnet ved 260 bar og det var ingen lekkasje ved 240 bar.

Jeg har ettertrekt slangeklemmene på slangen som går fra manifoilen til dieselpumpen.

Slangeklemmene på intercooleren er også tiltrekt.

Jeg ser at turboskovlene går rundt og har sjekket at det ikke er slark. Bladene spinner fint dersom jeg gir dem et puff.

Jeg har ringt Bildøy Båt og Motor som er mitt nærmeste verksted men de har ikke tid til å se på motoren før langt ut i september.

Håper noen har et par tips til hva jeg kan prøve for å finne ut hva som er gale.

Siden trykket er oppjustert fra 240 til 260 bare regner jeg med at dette er det rette åpningstrykket. Hvis ikke, vil det høyere trykket gjøre at innsprøytningstidspunktet blir senere enn hva det ville være på 240 bar. Hva med regulator? Er den elektronisk eller mekanisk? :smiley: Kan det være resterende luft i systemet :confused:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Kan det være innesperret luft et sted når motoren starter med en gang?

Motoren starter etter 3-5 sek på startmotoren.

Jeg tok med 2 av dysene til verkstedet og de åpnet dysen og leste av betegnelsen.

Trykket skulle være 260 kgf/cm2 som er 255 bar. Dysen åpnet rundt 260 bar og var helt tett ved 240 bar.

Det var heller ingen andre lekkasjer. Begge dysene ble testet.

Jeg driver nå og funderer på hvordan jeg kan få målt om det er ca 15 psi dieseltrykk inn til dieselpumpen.

Er det noen som har et forslag til hvordan f.eks biltema sin måler kan brukes?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Drivstofftrykkmaler/

Artikkelnr 151366.

Det er banjokoplinger mellom finfilteret på motoren og inn på dieselpumpen så jeg vet ikke hvordan jeg skal få koplet den på.

Jeg leste i en annen tråd her på forumet om en som hadde litt av samme problem på en VP 63P motor.

Her er utdrag fra hva som var syndebukken hos han:

Dieselpumpa var nå det eneste som ikke hadde vært byttet eller eliminert som mulig årsak, så vi bestemte oss for å ta ut pumpa og få den sjekket på spesialverksted. Ble satt i forbindelse mekanikeren som skulle teste pumpa. Han sa at det ville bli dyrt, mer enn kr 20.000. Men han sa en ting til: "Før dere tar ut pumpa, sjekk overflow ventilen". Ingen hadde tidligere tenkt på at denne ventilen kunne være synderen. Ventilen var enkel å skru ut og "innmaten" er et ventilhode som presses mot et sete vhja en spiralfjær. Vi forsto det med en gang: "HURRA" her er feilen, fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller. Overflow ventilen komplett kostet kr 1.300, så denne mekanikeren ga oss virkelig TUSENTIPSET

Kanskje dette kan være problemet ditt også ?

Her er hele tråden

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har fått låne en slik ventil av en kollega på jobben. Jeg skal sjekke i morgen. Snakket med noen hos Proflex og de kan lage en slange med banjo koplinger og et manometer slik at jeg kan få målt dieseltrykket inn på dieselpumpen.

Men jeg tror jeg har funnet feilen.

Jeg tok av 2 dyser i går for å få trykktestet dem en gang til.

Da jeg tok opp dysene var skiven og varmelederpakningen igjen nede i dyserommet.

Jeg brukte en tynn streng og fisket opp skiven.

Da la jeg merke til at det så ut som at det lå en skive til igjen nede i dyserommet.

Skivens hull har en diameter som er mindre enn varmelederpakningen.

Det betyr at jeg ikke får ned dysen før denne skiven og mest sannsynlig varmelederen som ligger under er fjernet.

Problemet er teflonhukommelsen. Jeg erinder svakt at det var merkelig at det skulle 2 skiver etterhverandre og så en varmepakning.

Jeg har ikke gjort dette før så jeg tenkte ikke mere over det.

Antakelig har han som trykktestet dysene satt på ett sett med skiver (en kollega på dyseverkstedet som sikkert hadde noen skiver liggende).

I forkant hadde jeg kjøpt nye skiver og varmepakninger.

Dermed ente det opp med 2 skiver og en varmepakning.

Jeg får tid i morgen til å sjekke dette ut.

Melder tilbake om funnet.

I servicemanualen for 6LYA må det være en feil. Der står det at varmelederpakningen skal på dysen før skiven.

Kan noen bekrefte at dette er feil?

I dag skiftet jeg overtrykksventilen for dieseltilførsel uten at det hjalp.

Jeg koplet en gjennomsiktig slange mellom finfilter og dieselpumpe. På denne slangen hadde jeg montert et manometer.

Dieseltrykket inn til dieselpumpen var ca. 2,5 - 3 bar. Det bør være rikelig.

Jeg har nå også innstallert et turbotrykksmåler. Ved 1750 rpm kan jeg så vidt se at nålen for boost trykk beveger seg.

Er det noen som har en 6ly som kan sjekke om de får turbotrykk ved 1700 rpm?

Dersom det er turboen det er noe gale med, hvordan kan jeg sjekke det?

Slangen mellom finfilter og dieselpumpen er gjennomsiktig så jeg kan se at det ikke kommer luft inn i systemet.

Er det noen som har et tips til hva jeg kan teste?

Det er røykbegrenserkrets på motoren.

Men da motoren virket greit var det røyk i området fra 1800 rpm til jeg fikk båten i plan.

Effekten på motoren slutter akkurat i området der turboen skal starte.

Dyseverkstedet har justert opp dysetrykket fra ca. 240 bar til ca. 260 bar. Kan dette være en grunn til at jeg ikke får nok diesel?

De sa at dieselpumpen leverer mye mer enn dette trykket så det skal ikke være noe problem med for lite trykk.

Hadde overtrykksventilen vært på grensen hadde det vært fornuftig at jeg ikke fikk effekt ved økt dysetrykk. Da hadde dieselen bare gått i retur.

Hvordan kan jeg sjekke at turboen trykker nokk og at membranen på "governor" får trykket den trenger for å åpne for ekstra dieseltilførsel ved pådrag av gass.

Jeg skal prøve å legge opp noen bilder...

Jeg husker ikke hvilken motor det var snakk om, men der måtte trykket justeres ned for å få nok levering etter en slik oppjustering for å redusere grårøyk ved start. Når du sier at du ikke får turbotrykk så vil ikke røykbegrenseren gi full levering. Hvis du vet turbotrykket så kan du simulere trykket med en pumpe på begrenseren for å se om du får svartrøyk da.

Skulle mene det, bare du ikke trykker noe særlig mer enn 2 bar (jeg vet ikke hva den tåler). Og hvis det hjelper, kan boost kompensatoren justeres så den ikke krever fullt så mye boost for å slippe dieselen fram. Siden du er medlem på boatdiesel.com finner du endel info der hvis du søker på "lazy aneroid" el.l.

Har du prøvd med en telefon til Yanmar sentralt? Hvis en slik justering av dysene pleier å medføre justering av boost-kompensatoren, burde de vite om det. Jeg syns det høres rart ut....

Men jeg er ikke mekaniker.

Jeg har ringt Yanmar Norge for support, men de gir ingen hjelp.Jeg må ringe et verksted sier de.

Har prøvd å ringe til 5 forskjellige verksteder uten å komme noen vei.

Mitt nærmeste verksted er Bildøy Båt og Motor men de har ikke tid før langt ut i september til å se på motoren.

Dersom noen vet om et firma i Bergen som er gode på Yanmar hadde det vært fint med et tips.

Såpevann her og der, pluss ta av luftfilteret og blåse inn i turboen???? :crazy:

Har noen av de relevante koblingene/pakningene vært åpnet etter at den gikk "normalt"?

Uansett kan jeg ikke skjønne at dette skal kunne være årsaken. Jeg tenker at det må da fly ganske så mye luft gjennom dette systemet ved 1700rpm, så det må jo være en veldig stor lekkasje for å påvirke trykket så mye, eller?

Nå gikk jeg gjennom lista di igjen. Du har gjort imponerende mange tester og tenkt på veldig mange lure ting. Men jeg finner ikke punktet om at du har sjekket at hendelen på motoren går så langt som den skal. Har du prøvd å koble av gass-vaieren og regulere direkte på den armen på motoren?

Sånn i tilfelle noe har skjedd i kontrollboksen din, eller at strømpen sitter løst på motoren el.l.......

Jeg har også sjekket at det er full vandring for gasshendelen på motoren.

Uten belastning får jeg ruset motoren til over 3000 rpm og jeg har sett at hendelen på motoren beveger seg helt opp til stoppskruen.

Jeg har ikke hatt av slanger i trykkkjeden, men jeg har ettertrukket slangeklemmene.

Jeg skal prøve såpevann for å lete etter lekkasje.

Er det noen som vet om det er wastegate ventil på turboen som er på 6LY?

Er det noen metallgitter filtre i fødepumpe, dieselpumpe eller andre steder som kan hindre dieseltilførsel?

Kan det være en ide og løsne skruene til eksosbendet for å sjekke at det ikke er tett i avgasssystemet.

Da vil noe av eksosen gå ut i motorrommet men jeg har lukene åpen så det bør gå bra.

Nå vet jeg ikke helt hvordan systemet virker. Vil det lekke kjølevann dersom jeg løsner bendet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...