Jump to content

Yanmar 6LY-Får ikke mer enn 1700 rpm etter dysetrykktest

Kaptein Nemo

Recommended Posts

Er du sikker på at motoren får nok diesel? Jeg har opplevd flere ganger at dieseldyr og mindre partikler har tettet til slangen mellom tank og grovfilter med det resultat at det ble en "propp" ved tilkoblingen inn på grovfilteret fordi dritten ikke slapp helt inn i grovfilteret. Kan sikker sjekkes enkelt ved å koble fra slangen og blåse tilbake til tank. ER i hvertfall gratis og enkelt å sjekke.

Jeg tror det er fullt mulig å ruse motoren selv om det er problemer med dieseltilførselen. Motoren bruker ikke mye diesel ved høyt turtall når den går uten belastning.

Jeg antok at siden trykkmåleren som jeg har koplet mellom finfilter og dieselpumpe viser mer enn 2,5 bar at det ikke var problemer med tilførselen.

For å være helt sikker på at ikke noe har satt seg fast i tilførselen skal jeg prøve å kjøre med en egen tank rett inn på fødepumpen. Da er tilførselsledingene bypasset.

Takk for tipset om LaSa Bitteliten. Jeg kan prøve å ringe dem på mandag.

Dersom du kan sjekke når trykket begynner å øke hadde det vært fint. Motoren min er 340 hk 6ly-ste.

Det er røykbegrenserkrets på motoren.

Men da motoren virket greit var det røyk i området fra 1800 rpm til jeg fikk båten i plan.

Effekten på motoren slutter akkurat i området der turboen skal starte.

............

Hvordan kan jeg sjekke at turboen trykker nokk og at membranen på "governor" får trykket den trenger for å åpne for ekstra dieseltilførsel ved pådrag av gass.

............

Heisann Kaptein Nemo!

Nå kjenner jeg ikke til akkurat din motor, men utifra en generell kunnskap om røykbegrensnings systemer vil jeg tro at feilen kan ligge der!

Vanligvis består et slikt system av en fjærbelastet membran/stempel i regulatoren som påvirkes av turbotrykket. Hvis dette organet ikke senser lufttrykk økning i luftmanifolden så vil regulatoren sperre for belastningsøkning.

Feilen kan derfor ligge i sense-røret/slange mellom luftmanifold og regulator. Dette kan enten være tilstoppet av smuss, eller du har en luftlekkasje slik at trykket ikke når frem til at membran/stempel i regulatoren.

En annen mulighet kan være at røykbegrensnings membran/stempel "henger" inne i regulatoren pga smuss.

En tredje løsning kan være lekkasje i membran/stempel-tetninger. Sjekkes enkelt med en sykkelpumpe!

Iallefall, lykke til med feilsøkningen!! :flag_bp:

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei Bjørn, jeg er enig med deg.

Tanken er derfor å blokke luften på manefoilen og så kople en sykkelpumpe på røret inn til membranet.

Når jeg så gir gass og samtidig prøver å pumpe opp ca. 2 bars trykk vil jeg tvinge dieselpumpen til å køle på mer diesel.

Dersom det da kommer masse svart røyk vet jeg at membranet ikke har hengt seg opp.

Jeg skal også prøve å sprute såpevann rundt for å lete etter lekkasje.

Det er vanskelig å ta av trykkslangene fordi de er så korte.

Det er også vanskelig å komme til memrankretsen fordi den er bak noen rør og elektriske ledninger.

Er det noen som kan kommentere forslaget mitt om å prøve å løsne på eksosbendet? Vil det da lekke sjøvann eller er det bare eksos som kommer ut i motorommet?

Ikke at jeg tror du får sjøvann i motoren, sikkert ikke i motorrommet heller, men det høres ikke ut som en fristende ting å prøve ut.

Jeg tror jeg ville prøvd å lure den boost kompensatoren før jeg prøvde å kjøre med eksosbendet av. Eventuelt bare justere den hvis det er letter enn å koble seg innpå slangen. Du ser vel på røyken om det blir for mye diesel. Få med deg Liberty på laget. Han har god peiling.

Jeg fikk hjelp i dag av Liberty. Han fant raskt ut ved å lytte med et skrujern på dysene at de ikke virket som de skal. I forkant hadde jeg en liten test der jeg åpnet mutteren på høytrykksrøret en halv omdreining når motoren var i gang.

Da jeg kom til dyse nr. 4 var det ingen endring i turtallet. Da var det klart at dysen ikke lukket slik den skal. Liberty sjekket også kraften på flere av de andre dysene. Han syntes at det kun var dyse 1 og 6 som virket tilfredstillende.

Dysene er nå pakket inn og jeg skal ta dem med til en ny kontroll.

Håper at dette løser problemet.

Takker for alle gode tips på forumet og spesielt til Liberty som tok seg tid på en søndag til å hjelp med feilsøkingen.

Oppdateringer kommer når dysene er sjekket på nytt.

Fikk sjekket alle dysene på nytt. En av dysene hang seg opp gjentatte gange. Jeg kjøpte ny dysespiss og fikk justert åpningstrykket til 265 bar.

Jeg gjorde rent nedi dysekammerne, monterte dysene med momentnøkkel og luftet motoren. Den startet lett, men det er fremdeles ikke injektor kneppelyd på dyse nr.4 selv om nålen er ny. Åpner jeg skruen for dieseltilførse synker heller ikke turtallet. Det er tydlig at noe er gale.

Kan motoren ha tatt skade av at jeg testet WOT uten belastning i forkant av at dysene ble tatt ut?

Motoren var gjennomvarm da jeg prøvde WOT og jeg tok ikke ut dysene før motoren var blitt kald dagen etter.

Jeg begynner å mistenke dieselpumpen men det er rart at noe skal skje med den bare fordi at dysene er trykktestet og shimset opp 20 bar.

............

Åpner jeg skruen for dieseltilførse synker heller ikke turtallet. Det er tydlig at noe er gale.

..........

Jeg tror ikke du vil merke noe forskjell på turtallet på denne måten. Når du åpner for dieselen inn på den ene dysen så vil regulaoren kompensere temmelig kvikt og dermed øke pådraget på bennstoffpumpen for de øvrige sylindrene. Dette for nettopp å holde turtallet jevnt.

Om en eller flere dyser på motoren ikke får diesel så vil du heller ikke få tenning på disse, men det skal du kunne klare å høre på motorens gange, og da spesielt når den går på tomgang!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Da er enda en feilsøkingsøkt over. Liberty kom over igjen og hjalp med feilsøkingen. Han byttet dyse 4 og dyse 6. Fremdeles ingen respons på f4eren. 6'eren virket nå bra. Deretter kjørte vi injektorrør 4 inn på dysen som nå ikke var montert. Startet motoren og konstaterte at dyse 4 ikke åpnet. I tillegg fant han ut at det var luftlekkasje i mitt Racor 245 forfilter. Vi bypasset filteret men det hjalp ikke på for å vekke dyse 4 til live igjen. I morgen skal jeg prøvekjøre for å se hvordan motoren virker når jeg gir full gass under belastning.

Når vi lytter på dysene så er det mulig å høre at dyse 1 og 6 har et mer "kontant" og sterkere lydbilde enn 2,3 og 5. Dette kan indikere at pumpen ikke er helt god og at den faktisk ikke greier å gi nok trykk til å åpne dyse 4.

Er det noen som vet om det er mulig å måle trykket inn på dysen uten å måtte skru av dieselpumpen?

Er det bare å få demontert pumpen og overhalt den eller er det noe annet som kan sjekkes først.?

Hei.

Jeg ante ikke at dyser kunne gi så mye trøbbel. Stusser litt på om du har skiftet dysespisser, eller bare justert trykket. Legger ved en link der man får noen tips når det gjelder jusering og raparasjon av dyser. Slitte dyser.

Jeg vet ikke om du har hørt om Haugland diesel, de heter nå Maritim diesel og har lang erfaring med reparasjon av dyser og dieselpumper. Her er adressen: Maritim Diesel

Håper det kan være til hjelp. :seeya:

Når vi lytter på dysene så er det mulig å høre at dyse 1 og 6 har et mer "kontant" og sterkere lydbilde enn 2,3 og 5.

Er det noen som vet om det er mulig å måle trykket inn på dysen uten å måtte skru av dieselpumpen?

Er det bare å få demontert pumpen og overhalt den eller er det noe annet som kan sjekkes først.?

Det er ikke uvanlig med litt forskjellig lydbilde sylindrene imellom. Toleranser kan være litt forskjellige.

Går utmerket å montere manometer (minst 400 bar + rør, overganger) på pumpeutløpet. Må ha nåleventil i tillegg for å utjevne trykktoppene. Start med stengt nåleventil og åpne forsiktig til trykket kan avleses.

Ser (på et dårlig bilde) ut som rekkepumpe og da bør det midt på siden være et (stort) deksel som gir adgang til inspeksjon av alle plungere og bevegelsene. Kan starte med dette åpent.

Dersom pumpen må demonteres ville jeg først satt motoren i grunnstilling.

Mvh

Kaldfisk

Jeg har ikke byttet alle dysene. Det begynte med at jeg fikk trykktestet alle dysene. De fleste hadde 240 bar åpningstrykk og ble justert opp til 260 bar.

Da jeg fikk kontrollert åpningstrykket for andre gang fikk var det en av dysespissene som var dårlig. Det var også endel lekkasje i returen. Denne ene dysespissen er byttet og åpningstrykket er justert til 265 bar.

De verkstedene jeg har snakket med sier at det er svært sjelden noe skjer med pumpen.

Dersom det ikke er pumpen må det være luft som gjør at dysen ikke åpner.

Vi fant ut i går at det var en liten luftlekkasje i Racor grovfilter/vannutskiller.

Har nå bypasset dette filteret.

Jeg husker nå at når jeg har pumpet på fødepumpen så har jeg sett diesel langs stempelet på pumpen.

Jeg antar at det ikke skal være noe diesel på stempelet når man pumper og at fødepumpen kan lekke luft.

Det vil i så fall kunne forklare hvorfor den ene dysen ikke åpner og at 2,3 og 5 er svak i lyden.

Kanskje jeg kan prøve å bypasse fødepumpen?

Jeg har en Johnson F2P10-19 elektrisk pumpe jeg kan bruke til å levere diesel inn til primærfilteret.

Jeg skal ta en telefom til Maritim Diesel og høre med dem.

Dette er et skudd i blinde, men når jeg kontrollerte dysetrykket fant vi en dyse hvor det var feil på mellomstykket. Styrepinnene som skal sørge for at mellomstykket ikker snurrer rundt inne i holderen var brukket. Dette medførte at dieselen ikke fikk passere normalt. Mellomstykket kan vri seg og da flukter ikke hullet som er borret opp hvor dieselen skal passere.

Legger inn noen bilder som illustrerer problemet:

dysedeler.jpg

Her ser du delene i holderen med mellomstykket med intakte styrepinner(den i midten av bildet).

.mellomstykkeogdysespiss.jpg

Her er mellostykket til venstre med brukkne styrepinner og til høyre toppen av holderen til dysenålen hvor pinnene skal inn. Hullet til høyre i holderen er til dieselen.

Med dette mellomstykket kom det IKKE diesel ut av dysen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg var tilstede da 2 av dysene ble åpnet. Jeg så da at styrepinnene var hele og at dysedelene ble satt fint sammen.

For å konkludere litt av funnene:

Dyse tilhørende stempel 4 åpner ikke. Denne injektoren fikk ny dysespiss. Dysespissen ville fremdeles ikke åpne.

Byttet dyde 6 og 4. Da åpnet dysespinnen til stempel 6 og dysespinnen til stempel 4 åpnet ikke.

Konklusjon: dysen virker men det er ikke nok trykk til å åpne dyse tilkoplet stempel 4.

Motoren ble startet med injektor kun koplet til høyttrykksrøret. Vi så da at det ikke var nok trykk til å åpne dysen.

Dette må bety at enten leverer pumpen for lite trykk eller at det er luft i systemet som hindrer oppbygging av nok trykk.

Siden det å fjerne dieselpumpen er komplisert og dyrt hadde det vært greit å få eliminert muligheten for luft.

Jeg har en liten mistanke om at fødepumpen kan lekke eller kanskje finfilteret siden jeg har byttet filter (pakningen ble smurt med olje).

Jeg husker nå at når jeg har pumpet på fødepumpen så har jeg sett diesel langs stempelet på pumpen.

Jeg antar at det ikke skal være noe diesel på stempelet når man pumper og at fødepumpen kan lekke luft.

Det vil i så fall kunne forklare hvorfor den ene dysen ikke åpner og at 2,3 og 5 er svak i lyden.

Det skal ikke være lekkasje her. Kommer det diesel ut kan det og komme luft inn. Dette blir jo en enklere operasjon enn å gå i gang med dieselpumpen.

Bland noe 2 takt olje i dieselen din. Billig test for å sjekke om pumpen er for dårlig smurt. Hadde problem med en idi motor 7,3 v8 med tull på tomgang. Helte på 1 liter 2 takt olje og motor gikk igjen som en klokke. Heilt nyoverhalt pumpe.. Verd et forsøk.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...