Jump to content

Batterialarm på plotter

Thilde

Recommended Posts

Høres egentlig helt normalt ut - ved bruk av baugpropell så kan batterispenningen falle med flere V. Derfor anbefales det ofte å montere et eget batteri til drift av bagupropell, montert nærmest mulig denne. Dette for å oppnå minimums spenningsfall, minst mulig påvirkning på resten av båtens strømopplegg mest mulig effekt av baugpropellen og fordi man da kan velge et batteri som tåler de belastninger som baugpropellen utgjør.

Når det gjelder bruk av trimflaps så er spenningsfallet vangligvis ikke så stort, men opptil 1 V har jeg observert i flere båter.

Thilde: Det høres ut som at du en dårlig kontakt et eller annet sted, siden du ikke hadde dette problemet tidligere. Mulig oppstått i forbindelse dynamo bytte.

Sjekk at du har god kontakt på batteripolene, sjekk også gods/minus tilkobling på Dynamo/motor.

Sjekk også at dynamo reim er stram nok, i motsatt fall kan den slure ved økt belastning

Flere baugpropellprodusenter oppgir "ytelsen" på sine varer ved 10.5V, og dette er ikke uvanlig at spenningen på batteriet faller til dette nivået når baugpropellen brukes, spesielt ikke i kombinasjon med at man akkurat har startet en "moderne" motor med forrvarming og annet "snadder" som stjeler strøm. Og en typisk baugpropell trekker noe rundt 250A ved bruk, og dette må merkes!!! Og nyere instrumenter er ofte mer kresene enn de gamle og mange reagerer med varsel og/eller at de slår seg av. Her er vi samtidig inne på en av flere årsaker til at "standard batterier" i "krevende båter" ofte tar kvelden etter bare få år.

Jeg har samme problem. Spenningen faller så mye at alarmen går og jeg ser det også på lysene når jeg bruker baugpropell. Jeg har målt meg frem til at jeg mister 1 volt over hovedstrømsbryteren. Det er vel litt for mye, så jeg skal se på den. Kanskje jeg gjør et forsøk med startkabler over bryteren for å se om jeg kan redusere spenningsfallet.

Jeg har ingen problemer ved bruk av flaps.

Du sier du allerede har eget batteri til baugpropellen. Hvordan er den koblet? De er vel vanligvis koblet "hardt" til hovedbatteriet. (d.v.s. tykke kabler) Jeg lurer på om det er bedre å la baugpropeller og batteriet være et eget system og heller koble det til hovedbatteriet med en 12v til 12v lader.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...