MS Victoria Startet 15.September.2004 Del på Facebook Startet 15.September.2004 Er forbauset hvor skitten båten min blir av å ligge i havn. Etter dager/uker med regn kommer denne sorte "tåken" og sorte renner som setter seg såpass fast at det er vanskelig å vaske dette av ved bruk av vanlige vaskemiddel. Dette er tydeligst på overbygget. Har polert båten vanlig bra i vår men er det mulig at denne behandlingen var for dårlig ? Noen som har tips om hvordan båten kan gjøres mindre påvirkelig av denne dritten evt. hvordan man får dette belegget bort ? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 Shell Plast Rens. Løp og kjøp. En flaske holder til to omganger med svampen. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 Er forbauset hvor skitten båten min blir av å ligge i havn. Etter dager/uker med regn kommer denne sorte "tåken" og sorte renner som setter seg såpass fast at det er vanskelig å vaske dette av ved bruk av vanlige vaskemiddel. Dette er tydeligst på overbygget. Har polert båten vanlig bra i vår men er det mulig at denne behandlingen var for dårlig ? Noen som har tips om hvordan båten kan gjøres mindre påvirkelig av denne dritten evt. hvordan man får dette belegget bort ? Har samme problemet, spesielt når været står på SØ. Antar det er forurensing fra kontinentet. Jeg bruker lunket vann med Zalo og myk båtkost, kjøpt relativt billig på Biltema. Dette tar svineriet, men det kommer igjen ved neste omgang. Vasker båten ca. en gang annenhver uke året rundt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
henboe Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 zalo funker bra, men den tar bort polishen.. og det er vel derfor du kanskje må vaske så ofte?? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 zalo funker bra, men den tar bort polishen.. og det er vel derfor du kanskje må vaske så ofte??Denne skitten kommer uansett polish. Ser ikke bort fra at jeg vasker bort polish med Zalo, men jeg liker ren båt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
henboe Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 ren båt er flott det, men det finnes bedere egnet vaskemiddel... som f.eks plastrens eller båtvask.. bilshampo funker og bra Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 Glovarmt grønnsåpevann gjør susen! Ellers kjøpte jeg noe "Black Streak remover" på Biltema. Dette var gode greier, men det "tar" bunnstoffet hvis det renner ned på det. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 ren båt er flott det, men det finnes bedere egnet vaskemiddel... som f.eks plastrens eller båtvask.. bilshampo funker og braHar også prøvd Turtle Wax Båtshampoo og Turtle Wax bilsvamper med shampoo, men det virker ikke på langt nær så godt. Forstår i grunnen ikke hvorfor Zalo skal være verre enn andre såper. Er det noen som har en forklaring på det? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lin Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Har god erfaring med Jotun båtvask. Følg anvisningen på flasken og bruk svakere blanding for vanlig vask gjennom sesongen. Før voksing og polering om våren kan en bruke en sterkere blanding og da er dette et supert vaskemiddel som fjerner det meste. Sitér dette innlegget Link to post
kew Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 De fleste vaskemidler som er effektive nok til å fjerne de svarte strekene, fjerner også voksen. Valget er derfor å vokse båten etter hver vask, eller å la gelcoaten være uten den beskyttelse voksen gir. Spørsmål: har noen prøvd et effektivt middel som også lar voksen være igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Glovarmt grønnsåpevann gjør susen! Ellers kjøpte jeg noe "Black Streak remover" på Biltema. Dette var gode greier, men det "tar" bunnstoffet hvis det renner ned på det. Dægær`n sier du det? Forsvant bunnstoffet helt? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Du kew,det var en som foreslo WaxStripper engang til meg. Han påstod det ikke tok voksen hvilket jeg ikke skjønner. Tar den bonevoks da tar den båtvoks og? Sitér dette innlegget Link to post
kew Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Du kew,det var en som foreslo WaxStripper engang til meg. Han påstod det ikke tok voksen hvilket jeg ikke skjønner. Tar den bonevoks da tar den båtvoks og? Har du prøvd middelet? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Du kew,det var en som foreslo WaxStripper engang til meg. Han påstod det ikke tok voksen hvilket jeg ikke skjønner. Tar den bonevoks da tar den båtvoks og?Det ligger jo i navnet WaxStripper at dette tar voksen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Slagskibet Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Har du prøvd middelet? Nei,jeg tror han tulla jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Hei, har skikkelig møkkete båt, tenkte jeg skulle ta hele skrogsia med Hugos til våren, noen som vet om dette kan gjøres uten å få sjatteringer? Vet jo at jeg må polere skikkelig etterpå... Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 zalo funker bra, men den tar bort polishen.. og det er vel derfor du kanskje må vaske så ofte?? Utfra hva de skriver på Maritim Start ang Norpool W-70 voksen, anbefales det å vaske kun med Zalo vann for den regelmessige rengjøringen. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Har dere prøvd "Planglans"? Dette er et kjent produkt som brukes til rengjøring av biler. Jeg har bare gode erfaringer med dette produktet, rent og blankt etterpå. Tar også det svarte stripene som dannes etter lengere tid med regn. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sebaldus Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Dægær`n sier du det? Forsvant bunnstoffet helt? Desverre Ellers hadde vi jo hatt den ultimate løsning på alle "Hvordan fjerne bunnstoff" trådene. Men fargen ble løst litt opp så det dryppet blått vann og fargen ble følgelig falmet på bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2004 Del på Facebook Svart 17.September.2004 Akkurat det tenkte jeg og Guru Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Har dere prøvd "Planglans"? Dette er et kjent produkt som brukes til rengjøring av biler. Jeg har bare gode erfaringer med dette produktet, rent og blankt etterpå. Tar også det svarte stripene som dannes etter lengere tid med regn. <{POST_SNAPBACK}> Henter opp igjen denne tråden, da det er aktuelt for meg nå. Båten har fått slikt grått skikt noen steder utenpå. Og jeg som polerte så inn i gamperæ.. i våres. 2 momenter jeg har merket meg: 1: Har lest et sted at jeg helst skulle bruke båtsåper som skummer. (Vet ikke hvorfor.) 2: Jeg bør ikke bruke såpe som tar fettet(voksen) uten å tilføre nytt. Jeg brukte Jotun Båtvask til vårpussen før polering. Det virker som den tar hardt på voksen. Panglans bruker jeg med stort hell til bilen. Den løser opp asfalt og det meste av dritten greit, og så virker det som den legger igjen et lag av voks etterpå. Men er det som er bra for billakk det samme som er bra for gelcoat??? Har noen andre gode erfaringer med båtsåpe med voks som skummer? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Har prøvd en masse greier for å få bort de svarte stripene, uten noe særlig hell. Endte med at jeg etter å ha vasket båten med båtshampo fra Turtle, polerte alt over fendelisten på nytt med Marine Polish fra Hempel. Den tar også de mørke stripene, og er grei å bruke. Oppdaget at tiltross for polish og hardvoks i mai, var båten blitt rimelig matt i gelcoaten, slik at et par runder med Marine Polish i sesongen, er det som gir ren, blank båt utover i sesongen. Er litt jobb, men noe skal man jo finne på i uthavnene innimellom slagene. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Flem340 Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 I begynnelsen av april i år polerte jeg opp båten min både over og under vannlinjen, og vokset det hele med Maquirers Mold voks, som er en formvoks som de proffesjonelle båtstøperene bruker. Etter 3 måneder er det fortsatt bare å vaske lett over med svamp og rent vann. Båten er like blank og fin som da jeg sjøsatte. Som en prøve unnlot jeg å bruke formvoksen på et lite parti på fremdekket, her brukte jeg Selaclean flytende hardvoks. Resultat: Her satt dritten så godt etter flere dager med regn, at jeg ble nødt til å polere opp igjen. Da la jeg på formvoks der også. Håpet mitt er å ha blank båt ihverfall ut sesongen uten å måtte polere, kun vaske. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Hvor får en kjøpt det stoffet der da Flem? Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Hvor får en kjøpt det stoffet der da Flem? <{POST_SNAPBACK}> Jeg får det av en kjenning som driver med plaststøp, det heter Meguiers Mold Wax no.88. Etter et søk på nettet ser jeg at Panvulk forhandler dette i norge, men jeg ser ikke at de fører no.88. Norpol W-70 er jo også en formvoks, den er sikkert like bra. Den selger de bl.a. hos Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.