Jump to content

Skitten båt

MS Victoria

Recommended Posts

:confused: Er forbauset hvor skitten båten min blir av å ligge i havn. Etter dager/uker med regn kommer  denne sorte "tåken" og sorte renner som setter seg såpass fast at det er vanskelig å vaske dette av ved bruk av vanlige vaskemiddel.  Dette er tydeligst på overbygget.

Har polert båten vanlig bra i vår men er det mulig at denne behandlingen var for dårlig ?

Noen som har tips om hvordan båten kan gjøres mindre påvirkelig av denne dritten evt. hvordan man får dette belegget bort ?

:confused: Er forbauset hvor skitten båten min blir av å ligge i havn. Etter dager/uker med regn kommer  denne sorte "tåken" og sorte renner som setter seg såpass fast at det er vanskelig å vaske dette av ved bruk av vanlige vaskemiddel.  Dette er tydeligst på overbygget.

Har polert båten vanlig bra i vår men er det mulig at denne behandlingen var for dårlig ?

Noen som har tips om hvordan båten kan gjøres mindre påvirkelig av denne dritten evt. hvordan man får dette belegget bort ?

Har samme problemet, spesielt når været står på SØ.  Antar det er forurensing fra kontinentet.  Jeg bruker lunket vann med Zalo og myk båtkost, kjøpt relativt billig på Biltema. Dette tar svineriet, men det kommer igjen ved neste omgang.  Vasker båten ca. en gang annenhver uke året rundt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

ren båt er flott det, men det finnes bedere egnet vaskemiddel... som f.eks plastrens eller båtvask.. bilshampo funker og bra

Har også prøvd Turtle Wax Båtshampoo og Turtle Wax bilsvamper med shampoo, men det virker ikke på langt nær så godt. Forstår i grunnen ikke hvorfor Zalo skal være verre enn andre såper.  Er det noen som har en forklaring på det?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 9 måneder senere...

Har dere prøvd "Planglans"?

Dette er et kjent produkt som brukes til rengjøring av biler.

Jeg har bare gode erfaringer med dette produktet, rent og blankt etterpå.

Tar også det svarte stripene som dannes etter lengere tid med regn.

<{POST_SNAPBACK}>

Henter opp igjen denne tråden, da det er aktuelt for meg nå. Båten har fått slikt grått skikt noen steder utenpå. Og jeg som polerte så inn i gamperæ.. i våres.

2 momenter jeg har merket meg:

1: Har lest et sted at jeg helst skulle bruke båtsåper som skummer. (Vet ikke hvorfor.)

2: Jeg bør ikke bruke såpe som tar fettet(voksen) uten å tilføre nytt.

Jeg brukte Jotun Båtvask til vårpussen før polering. Det virker som den tar hardt på voksen.

Panglans bruker jeg med stort hell til bilen. Den løser opp asfalt og det meste av dritten greit, og så virker det som den legger igjen et lag av voks etterpå. Men er det som er bra for billakk det samme som er bra for gelcoat??? :confused:

Har noen andre gode erfaringer med båtsåpe med voks som skummer?

Har prøvd en masse greier for å få bort de svarte stripene, uten noe særlig hell. Endte med at jeg etter å ha vasket båten med båtshampo fra Turtle, polerte alt over fendelisten på nytt med Marine Polish fra Hempel. Den tar også de mørke stripene, og er grei å bruke. Oppdaget at tiltross for polish og hardvoks i mai, var båten blitt rimelig matt i gelcoaten, slik at et par runder med Marine Polish i sesongen, er det som gir ren, blank båt utover i sesongen. Er litt jobb, men noe skal man jo finne på i uthavnene innimellom slagene.

Hilsen Ludde

I begynnelsen av april i år polerte jeg opp båten min både over og under vannlinjen, og

vokset det hele med Maquirers Mold voks, som er en formvoks som de proffesjonelle båtstøperene bruker.

Etter 3 måneder er det fortsatt bare å vaske lett over med svamp og rent vann. Båten er like blank og fin som da jeg sjøsatte.

Som en prøve unnlot jeg å bruke formvoksen på et lite parti på fremdekket, her brukte jeg Selaclean flytende hardvoks. Resultat: Her satt dritten så godt etter flere dager med regn, at jeg ble nødt til å polere opp igjen. Da la jeg på formvoks der også. Håpet mitt er å ha blank båt ihverfall ut sesongen uten å måtte polere, kun vaske.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...