Jump to content

Skitten båt

MS Victoria

Recommended Posts

Siden jeg startet denne tråden i fjor må jeg si at problemet ble mye mindre i år etter rubbing og voksing med Norpol sine produkter. Gjorde dette grundig i vår og båten ble helt ny. Blank og fin og ved hjelp av et par vask i løpet av sesongen så ser båten ren og fin ut. Virker som om det som skitten har festet seg i er borte. Tok båten opp sist uke og etter en lett vask ser den ny ut igjen. Kan anbefales :cheers:

Siden møkkete båt ser ut til å være utfordringer over det ganske land, det er rart ikke en eller annen "Peter Smart" har funnet på noe tak konstruksjoner eller garasjesystem for båter.

Flekkefjærdingene og områdene deromkring er jo spesialister på båtgarasjer. Dessverre er det ikke alle steder forholdene ligger like godt til rette for denne løsningen. Løsgarasjer ala lette rubbhaller over utriggere kunne kanskje vært noe. Utfordringen vil nok være det estetiske og vindkreftene på selve utriggerne og flytebryggene. Absolutt et plausiblet sprøsmål.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

I høst synes jeg det har vært mye skitt i lufta. Rett nok er vi velsignet med mye vind og nedbør fra sør og sørøst her i Rogaland, men mener det er mer skitt enn normalt for tiden. Er det andre som har samme erfaring? Funderer litt på om dette kan være vulkansk aske. Har det vært noen utbrudd i de siste som dette kan stamme i fra eller er dette rett og slett alminnelig menneskeskapt forurensing?

Glem polish og kjemi. Bli heller politiker og sørg for å få lagt ned all kullfyrt industri i Europa og England :lol::lol:

Redigert av Swande (see edit history)

Astor er nå ferdig "vasket" og satt bort for vinteren. Autosol gjorde jobben. Uten en eneste dråpe vann!

Dette er andre sesongen med Autosol. Og i år kommer resultatet klart fram. Skutesida skinner omkapp med sola over Karlstad. Med andre ord så er jeg strålende fornøyd med resultatet. Har lagt på et lag hardglans som beskytter mot smuss og støv over vinteren. Til våren går jeg over med en lett klut og legger på nok et lag med hard glans.

Bilde

Bilde

En gjennommøkkete akterhekk har blitt som ny med bruk av Autosol.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Astor er nå ferdig "vasket" og satt bort for vinteren. Autosol gjorde jobben. Uten en eneste dråpe vann!

Uten vann? Vasker du den ikke først, kun polerer med Autosol? Eller har jeg misforstått noe her? Resultatet så jo lovende ut da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

:confused: Er forbauset hvor skitten båten min blir av å ligge i havn. Etter dager/uker med regn kommer  denne sorte "tåken" og sorte renner som setter seg såpass fast at det er vanskelig å vaske dette av ved bruk av vanlige vaskemiddel.  Dette er tydeligst på overbygget.

Hadde bare lyst til å vise ett bilde apropos møkk i "været".

Tro det eller ei, dette bilde er tatt 2 timer etter polering i våres (apr05) Månestråle var helt nypolert blank og fin, så kom østaværet med mye regn.

Dette er helt sant, 2 timer med regn og Månestråle så slik ut :sad:

Bilde

Bilde

Til vask har jeg Jotun Båtvask som stor favoritt :smiley:

.

.

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Uten vann? Vasker du den ikke først, kun polerer med Autosol? Eller har jeg misforstått noe her? Resultatet så jo lovende ut da...

På skrogsider og overbygg bruker jeg kun Autosol. På dekk sitter det en annen type skitt som krever vann.

Hadde jeg hatt en nyere båt som var fin og blank fra før ville jeg trolig godt mer varsomt frem. Men på gamle Astor har denne oppskriften vært velykket. Flere i havna har nå benyttet seg av samme oppskriften som meg. Andre bruker vann og tar hovedjobben med poeling til våren.

Da kan jeg slappe av! :lol::drink:

Etter påføring av Autosol tørker jeg av med en lofri fille. Til slutt tørker jeg skrogsiden for siste rest med mikrofiberklut.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hadde bare lyst til å vise ett bilde apropos møkk i "været".

Tro det eller ei, dette bilde er tatt 2 timer etter polering i våres (apr05) Månestråle var helt nypolert blank og fin, så kom østaværet med mye regn.

Dette er helt sant, 2 timer med regn og Månestråle så slik ut :sad:

[

Oj, her kjente jeg meg igjen. Samme grå gørra. 75% gikk bort med vask, resten krevde polering. Hadde 3-4 slike nedbørsdager i løpet av sesongen, pluss noen hvor mengden guffe var mer begrenset. Båten var ved et par anledninger nypolert og dermed hadde altså voksen liten misjon.

Siden problemet er registrert flere steder i sør-Norge, kan det kanskje dreie seg om forurens nedbør fra industri/kullkraftverk i mellom-Europa? I mine øyne er det uansett blitt den nye standarden for "sur nedbør".

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

På skrogsider og overbygg bruker jeg kun Autosol. På dekk sitter det en annen type skitt som krever vann.

Hadde jeg hatt en nyere båt som var fin og blank fra før ville jeg trolig godt mer varsomt frem. Men på gamle Astor har denne oppskriften vært velykket. Flere i havna har nå benyttet seg av samme oppskriften som meg. Andre bruker vann og tar hovedjobben med poeling til våren.

Da kan jeg slappe av! :lol::drink:

Etter påføring av Autosol tørker jeg av med en lofri fille. Til slutt tørker jeg skrogsiden for siste rest med mikrofiberklut.

Har selv hatt gode erfaringer med Autosolen, selv om den er stygg tung å jobbe med. I dag fikk jeg imidlertid tips fra en proff (har jobbet med plastreparasjoner i en årrekke) om et annet poleringsmiddel/rubbing. Dette ble kjøpt inn og resultatet var over forventning.

Stoffet kjennes ut som meget grovt når det smøres på. Men, etter hvert som man jobber med det, blir disse partiklene "knust". Det er vistnok her den store effekten kommer. Man starter med et rubbing-aktig stoff som blir til en snillere polish etterhvert som partiklene knuses. Dermed blir gelcoaten også meget glatt. Meget god renseevne også. Jobben gikk lettere enn med Autosolen, særlig mindre arbeid med å bli kvitt produktrestene. Har dessverre en del fine riper i gelcoaten, antakelig fra en urein svamp. Mestparten forsvant etter poleringen!

Produktet lages av 3M. Det heter Perfect-IT 3. Leveres på flaske med 1kg innhold. Pris kr. 284 hos Billakkspesialisten på St. Haugen i Oslo. Anbefales :yesnod:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Men er det verre i år enn ellers? Det er ikke mange ukene siden at det var utbasunert i mediene at vi nå for tiden har den minst sure lufta på flere årtier. Derimot slippes ut mer NOx, noe som viser igjen ved økt grønske dannelse og lav-/skjeggveskt på bartrær.

NOx stammer fra bl.a. økende utbredelse av dieselmotorer og dermed mer sot, men dette er utslipp ved bakkenivå og ikke fra 60-70 m høye fabrikkpiper.

Var det ikke et større vulkanutbrudd en eller annen plass tildigere i år?

Har ellers prøvd Biltema Gelcoat Cleaner. Renser bra den. Skal visst være skånsom på samme tid som den rubber. Er gråbrun i fargen og ikke helt enkel på sklidekket.

Det er noe dritt dette, men god trim :sad:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 1 år senere...

Ja, da er atter en sesong på veg mot slutten.

Jeg har lest igjennom denne tråden i fortvilelse av at jeg ikke finner Blåtind Båtvask hor Europris, lenger. kan noen fortelle meg om det finnes andre forhandlere?

Er jotun Båtvask omtrent samme produkt til en langt mindre hyggelig pris?

Ellers er jeg godt fornøyd med Autosol produktet. her på Lillrhammer benytter flertallet i Havna seg av dette, og mange legger også på et teflonbelegg, på toppen.

I høst har jeg tenkt å benytte meg av Astors tips, gå over med autosol før vinteren.

Motto: Jo mer man får fikset om høsten dess bedre start på seongen :)

Astor: Hvorda påfører du atosolen? De fleste hos oss benytter maskin, men jeg liker å ha kontrollen og benytter en skrubbesvamp fra sånne lange pakker på Rema.

Først Jotun Båtvask - skikkelig vask.

Deretter polering med Biltema Båtpolish, eventuelt rubbing hvis båten ser helt jævlig ut.

Så Biltema båtvoks.

Noen lar vær å gni den ut, ogspyler av neste vår. Jeg gnir også ut voksen. Enkel å rengjøre neste år. Så trenger du bare ett lag med voks til våren etter vask er utført.

Javel.... Vaskes når den er skitten er jeg med på, men poleres etter hver gang båten er i bruk??

Jeg polerer om våren og om høsten. Båten vår er garantert blankere nå enn da den var ny i 1994. Den er også like blank nå som den var etter poleringen i vår. Bedre å gjøre jobben skikkelig en gang, med skikkelig vare, enn å tøysepolere annenhver dag mener nå jeg.

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)

Kanskje ikke poleres hver eneste gang, men så fort det kommer en møkkarenne e.l skal det gnikkes og gnu. Jeg polerer båten min stort sett annenhver gang den blir brukt... Jeg polerer også titt og ofte når jeg er ute på tur.. Nå har jeg også hørt at jeg er ekstrem, men så ser båten helt ny ut også! En båt skal være hvit, ikke gul.

Og denne tøysepoleringen skjønner jeg ikke.. Båten skal da bli like godt behandlet som da den klargjøres om våren/høsten - mine båter skal hvertfall det.. Derfor blir den også polert med samme type merke og like hver gang den poleres!

Det blir på lik linje med bil. Vasker bilene mine 2-3 ganger i uken og polerer gjerne 2 ganger i måneden og jaggu ser de relativt nye ut også!

Redigert av Saltkjelen (see edit history)

Ja, jeg har jo det.. For å få tid til å vaske/polere drar jeg også en time tidligere hjem fra turen slik at vi kan bruke tid på å vaske/shine den i båthavna..

Nå som jeg trolig kjøper meg en større båt blir det også til at jeg kjøper meg en skikkelig poleringsmaskin.. Skal ta litt av en tid å polere over 40 fot for hånd.

Det jeg imidlertid blir sjokkert over er hvor mange som vasker båten sin i saltvann.. Har sett i flere uthavner at folk tar jolla rundt båten, men kluten dyppes i saltvann og gnis utover båten.. :crazy:

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
quote.gif
Kanskje ikke poleres hver eneste gang, men så fort det kommer en møkkarenne e.l skal det gnikkes og gnu. Jeg polerer båten min stort sett annenhver gang den blir brukt... Jeg polerer også titt og ofte når jeg er ute på tur.. Nå har jeg også hørt at jeg er ekstrem, men så ser båten helt ny ut også! En båt skal være hvit, ikke gul.

Og denne tøysepoleringen skjønner jeg ikke.. Båten skal da bli like godt behandlet som da den klargjøres om våren/høsten - mine båter skal hvertfall det.. Derfor blir den også polert med samme type merke og like hver gang den poleres!

Det blir på lik linje med bil. Vasker bilene mine 2-3 ganger i uken og polerer gjerne 2 ganger i måneden og jaggu ser de relativt nye ut også!

Jeg håper du bruker polish med veeeeeldig lite slipemidler i!
Fakta er at de fleste typer polish på markedet inneholder slipemidler, disse vil altså slite litt av toppsjiktet hver gang de brukes, og vips så står man der uten no særlig lakk. Da ser den ikke ny ut lenger, hverken bil eller båt..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...