Jump to content

Skitten båt

MS Victoria

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her som har prøvd disse NANO-produktene. Jeg har sett litt på den Oceanisen som får behandling i filmen og den ser utrolig strøken ut. Selv har jeg behandlet noen felter på dekk og disse feltene har holdt seg svært rene med kun spyling med vann i sommer. Det virker som vannet preller av mye bedre enn med tradisjonell polering og dermed så fester ikke skitten seg så lett heller. Rengjøringen har vært svært enkel der dekket har fått behandling. Så i høst vil nok hele skutesida få en omgang med stoffet. Se på linkene:

http://webshop.laguna-as.com/product_info....;products_id=52

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Astor: Hvorda påfører du atosolen? De fleste hos oss benytter maskin, men jeg liker å ha kontrollen og benytter en skrubbesvamp fra sånne lange pakker på Rema.

Siden Astor ikke har svart så tillater jeg meg å nevne hva jeg gjør. Bruker eksentersliper med svamp som er godt fuktet. Har gjerne en spruteflaske med vann lett tilgjengelig. Legger Autosol på svampen, setter eksentersliper inntil skroget og kjører i vei. Ikke hardere trykk eller lenger enn nøvendig! Litt bruk av spruteflaske hvis det tørker opp for fort. Går over med store kluter/filler for hånd etterpå for å få av overskudd/tørt pussestøv (Autosolen). Jo mindre møkkete båten er jo mere vann, mindre Autosol og mindre trykk på maskinen. På steder det er vanskelig å komme til med maskin så gjør jeg dette for hånd.

Utenpå legger jeg på et lag med voks (viktig), gjerne Biltemas variant, for hånd. Gjør man dette også om høsten før presenningen går på så kan man se våren lyst i møte!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk Mouche.

Dette med mer vann er et godt tips. jeg pleier å tørke vekk overskuddt før autosolen tørker, ellers blir det håpløst, men med mye vann blir dette enklere, og slipefekten sikkert bedre også. jeg polerte en stripe på gamlebåten i regnver et år å den ble superblank!

Over har jeg brukt et tynt polish stoff som forsegler overflaten.

• 8 måneder senere...
Har dere prøvd "Planglans"?

Dette er et kjent produkt som brukes til rengjøring av biler.

Jeg har bare gode erfaringer med dette produktet, rent og blankt etterpå.

Tar også det svarte stripene som dannes etter lengere tid med regn.

I går kveld forsøkte jeg Panglans for å ta bort sorte renninger og salt. Forelpig er er jeg fornøyd og båten ble renere. Som med bilen erfarte jeg at en må sørge for tilgang til skyllevann med det samme. Opplevde at den renset, og så har den fordelen at det legges igjen litt voks. Så også at produsenten hadde skrevet rengjøring av båt å flasken. Kjøpte den på Europris for en akseptabel pris (etter mitt syn).

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Har lurt på om det har vært eksos fra mange diselbiler i området i kombinasjon med veistøv?? Mvh. BEG

... og dieselbåter? Og evt. tungolje? På Læsø-fergen "Margrethe Læsø" står det iallfall skilt på dørene ut mot dekk, som advarer mot mulig sotnedfall.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

• 8 måneder senere...

Reginol Imido vannbasert avfetting er et utmerket middel til båtvask før polering. Varmt vann øker effekten betraktelig. En kanne 4 liter koster det samme som en liten flaske av de såkalte båtvaskemidlene som selges. For vanlig vask bruker jeg Biltema bilshampo med voks. Er båten ekstra møkkete øker jeg doseringen. Fungerer bra uten å ta voksen. Vidundermidler som tar alt uten å ta voksen har jeg tilgode å se.

Har også prøvd Turtle Wax Båtshampoo og Turtle Wax bilsvamper med shampoo, men det virker ikke på langt nær så godt. Forstår i grunnen ikke hvorfor Zalo skal være verre enn andre såper.  Er det noen som har en forklaring på det?

Jeg kjenner ikke innholdet i Zalo men det er blitt meg fortalt at i Nordsjøen regnes Zalo som en kjemikalie. For øvrig bruker noen proffe vaskere Zalo til vindusvask ,men en må spyle raskt av ellers mattes malingen rundt vinduene. Alle kjenner sikkert til Zalos fortreffelige evne til å løse opp (synke ned) oljesøl på sjøen. Og Zaloen tar både drit og polishen på båten, og en i havna hevdet at da han skulle skaffe seg nye dame var det bare å sprute Zalo på den gammel, da forsvant hun---makabert :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...