Sonata 7 Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Uten å lese alle innleggene sier jeg bare "omo" vaskepulver, man lager en litt sterk blanding man kan også bare strø utover på våt båt og så tar du en skrubb eller en svamp og "vops" så er båten like fin som før vis ikke finere Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Et tips her: Nylovask. Tar ikke polishen, og skummer i saltvann. Prøv selv og se...... Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Men er der ingen av de spesiallagde båtsåpene (eller andre) som legger igjen voks i tillegg til å vaske? Jeg tenker på Hempel, Turtle, SeaClean, m.fl? Jotun sin gjør det ikke, den har jeg prøvd ved vårpussen. Hvis ikke slike såper finnes er det vel til å polere etter vask, da, for å holde overflaten glatt , slik at dritten ikke fester seg lettere etter vask enn før=> Ond sirkel.... Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Norpol W-70 er jo også en formvoks, den er sikkert like bra. Den selger de bl.a. hos Maritim Kan bekrefte at Norpol W-70 gir samme virkning. Den er lett å arbeide med og har langvarig virkning. Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Arnstein Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Som jeg tidligere har skrevet i strengen er Zalo et utmerket vaskemiddel. Dog etterlater det seg definitivt ikke noe voksende egenskaper. Det gjør heller ikke de andre midlene så langt jeg har erfart. Min erfaring tilsier at Zalo heller ikke er hardere med voksen enn annet vanlig båtvaskemiddel. Har bl.a prøvd Turtle Wax sin båtshampo. Helt ubrukelig spør du meg, og dyrt. Min kr 75 per flaske på Europris. Nest etter Zalo og kanskje med en viss fettbeskyttende effekt er god gammeldags grønnsåpe. Ikke så dumt vaskemiddel i lunket ferskvann. Grønnsåpe og sjøvann går ikke sammen. Såpen flokkulerer. Skal noe skikkelig hårdnakket vaskes bort er Jiff et helt utmerket og ufarlig vakemiddel. Tar det meste inklusiv voksen. På rustflekker er Owatrol Terasserens et supert middel. Koster under hundrelappen for litereren og varer til sikkert mer enn 10 års forbruk. Husk bare å skylle godt med vann og etterpå. Så min filosfi her å holde seg til det enkle og oftest det billigste innen vaskemidler. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
seilbåt Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Norpol W-70 er jo også en formvoks, den er sikkert like bra. Den selger de bl.a. hos Maritim Formvoksen gir en blank og fin overflate, men den gir ikke langtidsbskyttelse da den ikke inneholder uv-beskyttelse. Det anbefalles ikke å bruke denne som voks da det vil føre til falming av gelcoat over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 De fleste vaskemidler som er effektive nok til å fjerne de svarte strekene, fjerner også voksen. Valget er derfor å vokse båten etter hver vask, eller å la gelcoaten være uten den beskyttelse voksen gir. Spørsmål: har noen prøvd et effektivt middel som også lar voksen være igjen? <{POST_SNAPBACK}> Enig! Har prøvd det meste og konklusjonen er den samme: ren båt = vask med båtvask og deretter pølering og voksing på ny. Gjør dette vår, midtsommers og høst. Det som tar svart belegg/striper tar også voks og polish - så enkelt er det bare. Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Norpol W-70 er jo også en formvoks, den er sikkert like bra. Den selger de bl.a. hos MaritimFormvoksen gir en blank og fin overflate, men den gir ikke langtidsbskyttelse da den ikke inneholder uv-beskyttelse. Det anbefalles ikke å bruke denne som voks da det vil føre til falming av gelcoat over tid. <{POST_SNAPBACK}> Dette var nytt for meg. Inneholder andre konvensjonelle vokser UV beskyttelse da, og i hvilken form? Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Norpol W-70 er jo også en formvoks, den er sikkert like bra. Den selger de bl.a. hos MaritimFormvoksen gir en blank og fin overflate, men den gir ikke langtidsbskyttelse da den ikke inneholder uv-beskyttelse. Det anbefalles ikke å bruke denne som voks da det vil føre til falming av gelcoat over tid. <{POST_SNAPBACK}> Alt vil vel falme over tid ved eksponering i sola. Også gelcoat som er behandlet med formvoks, og all annen voks. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Tok frem grønnsåpekanna i går kveld. Blandet sterkt, varmt brygg og gikk igang. Sorry, båten er like sjoldete som før Hører med til storryen at da jeg skulle spyle av såperestene, røyk vannslangen i en kobling, og jeg ble søkkblaut! Sjekket "lagret" i kjelderen og fant tre "skumle" bokser: "424 Acrylpasta kraftig lakkrensemiddel for bil og båt" (tyktflytende gugge på grønn plastkanne fra MaxWax), "582 Hardglans" (vannkonsistens fra samme fabrikk) OG "Perspex polish NO 1, for acrylic sheet" fra ICI, halvliters grå metallkanne. Noen som har kommentarer til disse?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Suzuki Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 <{POST_SNAPBACK}> Ja. Maxwax er av mange regnet som markedets beste produkter. Reine religionen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Slagskibet Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Litt bedre enn de andre vanlige poleringsmidlene. Slo ikke rompa i taket av den selv om den holdt litt bedre enn de andre jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Beneteau Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Har hørt at autoclean skal være bra , har ikke brøvd det selv ennå. Båten er vel som bilen,må vakes annenhver uke Blir ekstra skittent på dekket, alt etter hva slags vær det er, og hvor mangen ganger ongene hopper fram og tilbake Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 (redigert) Har en positiv erfaring som jeg ønsker å dele med dere på "baatplassen". Var tilfeldigvis innom Biltema her om dagen. Helt impulsivt havnet Biltemas "Rengjøringsvoks" i handlekurven. Det stod å lese at stoffet skulle rengjøre, polere og beskytte på en gang!! Må innrømme at jeg var temmelig skeptisk. Har prøvd en mengde andre dyre produkter og som etter min mening overhodet ikke har holdt det de har lovet. Hvorfor skulle da et billigprodukt fra Biltema være noe bedre? Vel......for kr 79,90 var det vel verdt et forsøk. På brukerveiledningen stod det at en skulle gni ut stoffet og behandle dette mens det fortsatt var fuktig. Det skulle ikke være nødvendig å gni mye (?)... før skjolder og striper ble borte. Deretter skulle en tørke av med ren klut og vips.....en blank overflate skulle komme tilsyne.....ferdig beskyttet (hmmmmm skeptisk....) Jeg satte i gang. For en gang skyld holdt produktet det det lovet. Lite arbeid, lite gnikking. Skoldene ble borte umiddelbart, stripene etter nedbør likeså. Pusset av med tørr fille.....og hva så jeg. BLANK OVERFLATE!!!! Anbefaler andre å prøve dette produktet. Trodde ikke Biltema hadde varer som var noe tess Redigert 25.Juli.2005 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Har en positiv erfaring som jeg ønsker å dele med dere på "baatplassen". Var tilfeldigvis innom Biltema her om dagen. Helt impulsivt havnet Biltemas "Rengjøringsvoks" i handlekurven. Det stod å lese at stoffet skulle rengjøre, polere og beskytte på en gang!! Må innrømme at jeg var temmelig skeptisk. Har prøvd en mengde andre dyre produkter og som etter min mening overhodet ikke har holdt det de har lovet. Hvorfor skulle da et billigprodukt fra Biltema være noe bedre? Vel......for kr 79,90 var det vel verdt et forsøk. På brukerveiledningen stod det at en skulle gni ut stoffet og behandle dette mens det fortsatt var fuktig. Det skulle ikke være nødvendig å gni mye (?)... før skjolder og striper ble borte. Deretter skulle en tørke av med ren klut og vips.....en blank overflate skulle komme tilsyne.....ferdig beskyttet (hmmmmm skeptisk....) Jeg satte i gang. For en gang skyld holdt produktet det det lovet. Lite arbeid, lite gnikking. Skoldene ble borte umiddelbart, stripene etter nedbør likeså. Pusset av med tørr fille.....og hva så jeg. BLANK OVERFLATE!!!! Anbefaler andre å prøve dette produktet. Trodde ikke Biltema hadde varer som var noe tess <{POST_SNAPBACK}> OK! Da får jeg kjøpe en slik neste gang jeg er på Biltema. Takk for tips med gode erfaringer! Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Finess hårshampoo er glimrende til rennestriper. En våt myk svamp eller fille med litt shampoo gjør susen, den tar ikke voksen. Kan også brukes konsentrert på tørr fille, spyl grundig med rent vann etterpå. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 29.Juli.2005 Del på Facebook Svart 29.Juli.2005 i min nye hjemmehavn, Kranfjorden Marina i Risør, er jeg så heldig å ligge rett ved ferskvannsslangen og har lagt meg for vane å alltid spyle båten etter hver tur. Det hjelper ihvertfall for saltvannet som har lagt seg på vinduer og dekk, men jeg må nok ha en skrubb også... noen som forresten har tips til gummilistene på vinduene som sverter voldsomt...... Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 31.Juli.2005 Del på Facebook Svart 31.Juli.2005 noen som forresten har tips til gummilistene på vinduene som sverter voldsomt...... <{POST_SNAPBACK}> Spørsmålet du først bør stille er HVORFOR listene sverter. Vet at en del bruker silikonolje på glassfiberen foran vinteropplag. Har du brukt dette??? Har oljen kommet i kontakt med gummilistene?? Slik olje løser opp gummien Dersom så er tilfelle, er nok eneste løsning å fjerne gummien helt, for deretter å legge på ny. Eventuelt kan du erstatte med sikafleks el.l. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Jeg liker gjerne å ha ren båt og vasker utvendig sånn i snitt annenhver uke. I høst synes jeg det har vært mye skitt i lufta. Rett nok er vi velsignet med mye vind og nedbør fra sør og sørøst her i Rogaland, men mener det er mer skitt enn normalt for tiden. Er det andre som har samme erfaring? Funderer litt på om dette kan være vulkansk aske. Har det vært noen utbrudd i de siste som dette kan stamme i fra eller er dette rett og slett alminnelig menneskeskapt forurensing? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
BEG Svart 14.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2005 Jeg liker gjerne å ha ren båt og vasker utvendig sånn i snitt annenhver uke. I høst synes jeg det har vært mye skitt i lufta. Rett nok er vi velsignet med mye vind og nedbør fra sør og sørøst her i Rogaland, men mener det er mer skitt enn normalt for tiden. Er det andre som har samme erfaring? Funderer litt på om dette kan være vulkansk aske. Har det vært noen utbrudd i de siste som dette kan stamme i fra eller er dette rett og slett alminnelig menneskeskapt forurensing? Her i Oslo området har jeg aldri opplevd større problem enn i år med møkkete båt. Ved noen anledninger har det kommet et eller annet ovenifra som gjør båten nærmest koksgrå. Virker som et litt fett/seigt stoff. Har lurt på om det har vært eksos fra mange diselbiler i området i kombinasjon med veistøv?? Setter seg fast i voksen. Har ikke latt seg vaske vekk ordentlig, polering har vært gjennomført 3 ganger. Probelmet startet allerede på våren. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
"Mathilde" Svart 15.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2005 (redigert) Fra Grenland rapporteres at samme erfaring er registrert her nede. Båten skinte og var blank etter årets vårpuss, noe som normalt holder utover en god periode av sesongen. I år var båten faktisk skitten før jeg rakk å sjøsette den. Det var i grunn verst i våres, men nå i høst har det tatt seg opp igjen. Vasket båten etter opptak, men den var skikkelig bedriten da jeg skulle legge på presenningen. Redigert 15.Oktober.2005 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2005 Min snart 25 år gamle Elwaro er blitt som ny i lakken etter en omgang med Autosol. Jeg vasker kjemisk, dvs. kun med Autosol. Resultatet blir en gelcoat som er som ny. Skal ned i havnen nå og gå over babord side. Skal ta et par bilder som illustrerer effekten ac Autosol som rensemiddel på båtsiden. Når jeg tok opp i høst var gelcoaten fortsatt blank og fin. Kun akter var det sot etter eksosutslipp. Det skal rettes opp i vinter ved å montere en stuss som slipper eksosen ned i vannet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
kes Svart 15.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2005 Jeg ligger noe sør for Arnstein og har også registrert det samme som han - mye gråaktig fettet guffe og svarte striper som er nesten umulig å vaske bort uten mye arbeid. Jeg tar vasken i en togang - den første med utspedd kald motorvask (Biltema) med noe Zalo i for å ta det verste. Deretter vasker jeg som normalt med Fona Bilshampo som inneholder mye voks. Om ikke båten blir skinnende blank, er den såpass mye blankere enn de andre i båthavna at jeg får mange positive kommentarer. Det er en båt i havna som er nesten like blank, og der bruker eieren samme vaskemidler og voks som Statoil bruker på sine selvvaske stasjoner. Han mener han oppnår nesten samme resultatet med halve arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2005 Her i Oslo området har jeg aldri opplevd større problem enn i år med møkkete båt. Ved noen anledninger har det kommet et eller annet ovenifra som gjør båten nærmest koksgrå. Virker som et litt fett/seigt stoff. Har lurt på om det har vært eksos fra mange diselbiler i området i kombinasjon med veistøv?? Setter seg fast i voksen. Har ikke latt seg vaske vekk ordentlig, polering har vært gjennomført 3 ganger. Probelmet startet allerede på våren. Mvh. BEG Beskrivelsen din er meget dekkende. På horsiotale flater kan skimler av skitt ses. Har ikke sett slikt før enn i år. Kommer ikke utenom Zalo og varmt vann for å få skitten bort. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Alvito Svart 15.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2005 Siden møkkete båt ser ut til å være utfordringer over det ganske land, det er rart ikke en eller annen "Peter Smart" har funnet på noe tak konstruksjoner eller garasjesystem for båter. På den måten er en jo kvitt surt nedbør, ja nedbør generelt, måkeskitt, falming p.g.a. ultrafiolett stråling m.m. Har jo sett "Astor Naustet" her på båtplassen tidligere men det blir vel kanskje litt ambisiøst igjen. Hørte av en kompis i Oslo at de betaler 250 høvdinger for en vanlig båtplass i Sandvika så da betyr vel en slik garasjesak ikke all verden på plassprisen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.