Jump to content

Hva bør jeg sjekke hvis jeg skal kjøpe en Volvo D4 260hk?

Marina 7050

Recommended Posts

Vurderer sterkt en utvidelse, og båten jeg vurderer er utstyrt med en Volvo D4 260hk. Årsmodell er 2005 med fast aksling og gått ca 450 timer. Nå har jeg lest mye om disse VP-D.motorene her på forumet, og problemene det har vært og er svært usikker på en slik handel. Er der noen som kan gi meg råd på hva som jeg må være nøye og sjekke, og eventult andre konkrete ting som jeg kan gardere meg med. Selve båten er interessant men som litt lite motorkyndig ser jeg helst at dette er så stabilt som mulig. Vil sette stor pris på innspill, og gjerne om det finnes noe grove anslag på hvor mange timer en slik motor er god for.

Redigert av Marina 7050 (see edit history)

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Vanseklig å si noe annet enn at du må krype over og under og sjekke for lekkasjer av vann, kjølevæske og olje. Prøvekjør skikkelig å overvåk instrumenter. Oljetrykk, temperatur og annen data (noen kan lese av turbotrykk) må ligge innenfor normalen.

Hvor mange timer har motoren gått? VP har sagt at motorer over 200 timer har liten sannsynlighet for injektorproblemer.

Service historikk er viktig.

Jeg hadde krevd gjennomgang av motor med VP mekaniker som kan koble til Vodia computeren sin for å lese ut feilmeldiger.

Jeg for min del ville først og fremst sjekket om jeg hadde råd til en ny motor om D4'en ryker. Å kjøpe en slik der garantien har utløpt høres litt ut som en risikosport for meg. Alternativt sjekket muligheten for motorskadeforsikring og prisen på dette. Motoren som sådan er sikkert helt OK, dette er jo kjempemotorer helt til de plutselig ikke vil mer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg for min del ville først og fremst sjekket om jeg hadde råd til en ny motor om D4'en ryker. Å kjøpe en slik der garantien har utløpt høres litt ut som en risikosport for meg. Alternativt sjekket muligheten for motorskadeforsikring og prisen på dette.

Disse tingene vil nok få store konsekvenser etterhvert. Så VP gjør seg nok en rimlig stor bjørnetjeneste med linja de har valgt å legge seg på. Forsikringsselskapene vil muligens etterhvert skru prisene kraftig opp på D-motorer, på samme måte som de priser seg ut på enkelte bilmodeller. Annenhåndsverdien faller uforholdsmessig raskt ettersom det er og blir kjent i markedet at det er mye problemer med disse motorene.

Redigert av diaX (see edit history)

Først ville jeg lest igjennom tråden Trøbbel med Volvo penta D serie om det ikke er gjort. Deretter ville jeg sjekket ut alle kjente feil og mangler med kvalifisert hjelp. Jeg tror vel at de som har disse motorene bør kalkulere med noe høyere vedlikeholdsutgifter en andre.Reklamasjonstiden er ute for denne motoren, så tid og krefter på å krangle med VP mens sommeren går, slipper du i allefall.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Takk for sist, forresten!

Sikkert smart å gjøre som Bitteliten sier. Få en tilstandsrapport fra noen med VP-kompetanse. Har selv hatt en D3 på 160 HK. Helt problemfritt og en ok motor. Det er jo store diskusjoner her på baatplassen som går går laaaaangt utover min kompetanse, men jeg heller nå iallefall litt til det andre her antyder: Det selges mange båter med disse motorene og det er vel mer unntaket enn regelen som tyder på problemer. Så sikrer en seg på tilstand og vedlikeholder "etter boken" skulle vel dette være like bra som andre motorer (selv om enkelte i ren "bavaria-modus" omtaler VP-motorer som "grønne dyr en aldri vil ha under dørken"). He, he...

Skulle aldri gitt meg ut på dette og du får sikkert bedre svar enn mitt. :giggle:

Hvilken båt vurderer du da Marina? 3-fotssyken som har grepet deg? (og fruen kanskje...)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Takk for sist, forresten!

Hvilken båt vurderer du da Marina? 3-fotssyken som har grepet deg? (og fruen kanskje...)

Takk like så :smiley:

Hvor mange fot vi egentlig eventuelt ender opp med er litt usikker. Vi ser litt på en Saga og vil nok forsøke meg med en fagperson om det er mulig.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Jeg vet ikke helt hvilken båt dere vurderer...høres spennende ut, men min drømmebåt (det er nå der jeg har lagt mitt ambisjonsnivå for framtiden) er en Saga 315. Jeg blir rent ør i blikket når jeg ser den båten og synes den har det meste...som jeg og min kone kunne tenke oss da, når vi kanskje bare har med oss et par barn eller et annet par på tur :wink:

Og jeg vet jo at disse båtene bla leveres med D4 260 HK. Veldig serviceminded de folkene der oppe i Selje, iallefall.

By the way - har du sett denne tråden på Sagaforumet? http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?p=4419&sid=411f61511e8d33e65829895ac1db2362

som nok forøvrig er et sted der du kan få en del info om erfaringer med både båt og motor, vil jeg tro.

Lykke til!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...