Dreamer Startet 19.August.2010 Link til dette innlegget Startet 19.August.2010 Siste nr av Elsikkerhet (nr 77 / juni 2010) inneholder følgende presisering fra DSB: Frakobling av jordleder i strømkabel – korreksjon til artikkel i Elsikkerhet nr. 66 (3/04) Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04). Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jordleder i landinstallasjonen. Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – ferskvann/ brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (Elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Samtidig vil DSB uttrykke forundring over tilbakemeldinger om at artikkelen i Elsikkerhet 66 i en del tilfeller også har blitt tolket/praktisert slik at man i fartøy med isolerende skrog uten jordplate har koblet fra jordleder. Dette er som nevnt i artikkelen (siste underpunkt) ikke i henhold til de gitte forutsetninger Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ganske heftig kursendring og 100% treff for Ole Petter. Hvor er Lotus og hans betraktninger? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Dette bekrefter jo bare at det har vært tillatt å frakoble jordleder når man har jordplate frem til Elsikkerhet pr juni 2010 ble utgitt. At det har kommet innspill fra norske aktører med referanse fra utlandet der ferskvann/brakkvann har ført til alvorlige hendelser ved lokal jord med jordplate høres jo litt rart ut, men man må jo uansett følge regelverket når det endres. Ligger selv i brakkvann/ferskvann og vi har målt på tre installsjoner at jordfeilbryter på land faktisk slår vel så raskt ut med lokaljord som konvensjonell jording under slike forhold. Trodde forresten at ikke lokaljord med jordplate var tillatt i "utlandet". Synes det hele lukter litt inntil jeg får se dokumentasjon på hva som har skjedd i disse hendelser, men at det nå ikke er tillatt med lokaljord med jordplate i Norge bestrider jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ganske heftig kursendring og 100% treff for Ole Petter. At skrivet skulle komme er 100% treff. At det ikke har vært tillatt er 100% bom. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 At skrivet skulle komme er 100% treff. At det ikke har vært tillatt er 100% bom. Jeg tror ikke du kjenner saken godt nok OLPI med den påstanden. Hvis det skulle være tillatt måtte man skrevet om en rekke normer som har til formål å beskrive det sikkerhetsnivået forskriften legger opp til. Som jeg har skrevet mange ganger før så er det blant annet terskelverdien for farlig strømgjennomgang som er en av utfordringene i denne saken. At du ikke liker at jeg har rett kan jeg leve med. Som jeg også har skrevet flere ganger så var ikke DSB tilsynsmyndighet for fritidsbåt før og kunne ikke lage forskrifter for fritidsbåt. Dette er nå pr. februar 2010 ordnet opp i og takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.