arwild Startet 20.August.2010 Link til dette innlegget Startet 20.August.2010 jeg får en del kondens i motoroljen spesielt på lavt turtall. men viss jeg kjører gassen i bånn en times tid forsvinner det. men det som iriterer meg er at det oppstår ganske tidelig på en rolig tur. vet at jeg ikke har lekasje fra saltvannet viss noen mistenker det. har rengjort luftinga og slangen i toppdekselet. noen som har noe fornuftig å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Sjekk thermostaten, og ikke fyll til max med motorolje. Midt på er perfekt ;) Sitér dette innlegget Link to post
arwild Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 termostaten har jeg skifta tidliger i år så den er ok. kjører også med olje haveis på stikka. noen flere forslag Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Har samme problemet med bilen, snakket med verkstede om det, de første dei spurte om er om eg brukte bilen lite med korte kjøreturer!! og de gjør eg jo. årsaken til at eg fikk dette var at olja sugde til seg kondens som ligger i lufta "luftfuktighet" men damper vekk etter en lengre kjøretur.. Og de er prøvd, etter en uke med småturer får eg grå oljefilm inni oljelokket, tørker de vekk og tar noen lengre kjøreturer uten at de kommer tilbake.. men med en gang bilen ikkje blir brukt på langturer dukker de opp igjen. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Kasper22 Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Jeg vet det var en serie hos Yamaha(og Suzuki tror jeg) rundt 100hk noen år tilbake som hadde lignende problem. Motoren gikk for kald ved rolig fart(dorging) over lang tid, og uforbrent bensin blandet seg med motoroljen. Etterhvert ble dette synligt på peilepinnen, og motoren så ut til å produsere olje. Løsningen på Yamaha ble en varmere termostat,passe på å ikke ha for mye olje å varme opp, samt å råde kunden til å gi på litt på slutten av fisketuren for å få dampet ut bensinen fra oljen. Du sier du merker det tidligt på en rolig tur..hvordan merker du det? Går motor normalt? Har problemet plutseligt kommet ? Jeg vet jeg spør mye, men det er det jeg lærer av ;) Sitér dette innlegget Link to post
arwild Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 -jeg har hat problemet hele denne sesongen. -motoren går som en kokke. -jeg oppdager kondensen viss jeg for eks kjører 2-3000 omdreininger i ca 15 min da kan jeg se kondens skum på olje toppa og litt på peilepinnen. gasser jeg på en times tid forsvinner dette. men er det ikke slik at motoren har ånding slik dette ikke skal oppstå? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Hvilken oljetype bruker du? Noen oljer tiltrekker seg mer kondens enn andre. Shell sine oljer er kjent for dette. Sitér dette innlegget Link to post
arwild Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 jeg bruker denne for øyeblikket http://www.jula.no/motorolje-marin-10w-40-137481 men vet ikke hvem som produserer den for jula Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Jeg liker å holde meg til en type olje,da forskjellige fabrikanter kan ha ulike kvaliteter. Noen oljer renser mer enn andre,og fjerner gjerne filmen fra forrige oljetype. Motoren du har skal vel ha delsyntetisk,det bør du sjekke. På min F225 bruker jeg Valvoline Durablend delsyntet etter anbefaling fra merkeverksted. Kan godt være noe annet som er feil,men det går an å prøve ett oljeskift. Redigert 24.August.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.