Jump to content

kondens i oljen suzuki df40 2000 mod

arwild

Recommended Posts

jeg får en del kondens i motoroljen spesielt på lavt turtall. men viss jeg kjører gassen i bånn en times tid forsvinner det.

men det som iriterer meg er at det oppstår ganske tidelig på en rolig tur.

vet at jeg ikke har lekasje fra saltvannet viss noen mistenker det.

har rengjort luftinga og slangen i toppdekselet.

noen som har noe fornuftig å komme med?

Har samme problemet med bilen, snakket med verkstede om det, de første dei spurte om er om eg brukte bilen lite med korte kjøreturer!! og de gjør eg jo. årsaken til at eg fikk dette var at olja sugde til seg kondens som ligger i lufta "luftfuktighet" men damper vekk etter en lengre kjøretur..

Og de er prøvd, etter en uke med småturer får eg grå oljefilm inni oljelokket, tørker de vekk og tar noen lengre kjøreturer uten at de kommer tilbake.. men med en gang bilen ikkje blir brukt på langturer dukker de opp igjen.

O Erland

med båtførerbevis

Jeg vet det var en serie hos Yamaha(og Suzuki tror jeg) rundt 100hk noen år tilbake som hadde lignende problem.

Motoren gikk for kald ved rolig fart(dorging) over lang tid, og uforbrent bensin blandet seg med motoroljen.

Etterhvert ble dette synligt på peilepinnen, og motoren så ut til å produsere olje.

Løsningen på Yamaha ble en varmere termostat,passe på å ikke ha for mye olje å varme opp,

samt å råde kunden til å gi på litt på slutten av fisketuren for å få dampet ut bensinen fra oljen.

Du sier du merker det tidligt på en rolig tur..hvordan merker du det?

Går motor normalt?

Har problemet plutseligt kommet ?

Jeg vet jeg spør mye, men det er det jeg lærer av ;)

-jeg har hat problemet hele denne sesongen.

-motoren går som en kokke.

-jeg oppdager kondensen viss jeg for eks kjører 2-3000 omdreininger i ca 15 min da kan jeg se kondens skum på olje toppa og litt på peilepinnen.

gasser jeg på en times tid forsvinner dette.

men er det ikke slik at motoren har ånding slik dette ikke skal oppstå?

Jeg liker å holde meg til en type olje,da forskjellige fabrikanter kan ha ulike kvaliteter. Noen oljer renser mer enn andre,og fjerner gjerne filmen fra forrige oljetype. Motoren du har skal vel ha delsyntetisk,det bør du sjekke. På min F225 bruker jeg Valvoline Durablend delsyntet etter anbefaling fra merkeverksted.

Kan godt være noe annet som er feil,men det går an å prøve ett oljeskift.

Redigert av tkb (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...