Tresfjord25 Startet 20.August.2010 Link til dette innlegget Startet 20.August.2010 Lure på om det er skadelig på nån måta å blande 2 typer grease? om den kan klompe seg eller bli sånn tyggegummi greia? Har blå grease i smøringen til hylsa å lure på om jeg kan bruke vanlig Universal Grease i samme koppen? Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Dersom det eine litium - fett,vær fosiktig Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Universalfett har vanligvis litiumsåpe som fortykningsmiddel. Når det er vann tilstede er det vanligvis kalsiumtypen som gjelder. Hva som skjer hvis de blandes vet jeg ikke, men det vil overraske meg hvis det blir en reaksjon. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Fett=olje+soap Soap, eller såpe, er fortykningsmiddelet som gjør at oljen holder seg på plass, og på fett som har tørket ut, er det denne som ligger igjen etter at oljen har fordampet. Er forskjellige typer soap. Lithium har den egenskapen at den har ganske stort spenn i temperatur uten å endre evne til å holde oljen på plass, kalium, som nevnt over, tåler ikke så høye temperaturer, men løses ikke opp i vann. Og de forskjellige har varierende evne til å holde på olje. Nettopp det siste skal en være obs på ved blanding. For om den en blander med suger til seg mer olje, kan den gamle bli "tømt" for olje, og den blir tykkere, og smøreegenskapene reduseres. Like ille andre veien, den kan få for mye olje, og renne bort. Dette er noe av teorien...er jo ikke alltid det trenger ha så mye å si, men det må en jo vurdere selv utfra bruksområdet og hvor kritiske komponenter det er snakk om. TA Sitér dette innlegget Link to post
Tresfjord25 Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Takk Takk for gode svar men eg veit ikkje kordan type grease det blåe er, det va i koppen til hylsa når eg kjøpte båten , og forje eier husker ikkje Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Er jo sikkert en sjøvannsbestandig type. Og vil ikke skje noe annet enn dårligere smøreegenskaper om du prøver, og så på grensen er ikke en propellaksling. Fettets hovedoppgave her er vanntettting, og det skal nok gå uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Tresfjord25 Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 okei ,Takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.