Farco Startet 20.August.2010 Link til dette innlegget Startet 20.August.2010 I en båt hvor det stort sett er tilnærmet normal romtemperatur eller varmere i maskinrommet, er det noen vektige argumenter for å benytte multigrad olje? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg bytter nå fra GM Detroit 2-takt diesel til Scania, og har derfor mye singlegradeolje "på lager". Kunne selvfølgelig stilt spørsmålet til teknisk avdeling på Scania, men tror det faktisk finnes "bredere" ekspertise her på BP. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Fjellbonden Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Har tenkt det samme, og trodde at singelgradolje var vel så bra som multigrad. Sjekket dette med statoil og ble anbefalt å bruke mineralsk 15W-40 på VP D12 og singelgrad 30 på ZF-gear. Da blir det vel slik hvis ikke det dukker opp noe her da............ Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Sjekk hvilken olje viskositet Scania skal ha. Er det f.eks 15W 40 så er det det siste tallet som betyr noe for deg. Dette tallet angir smøreevne/seighet på oljefilm ved 100 grader. Sjekk også om olja di holder minimum rekomandert API dieselnorm f.eks CF. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Er det f.eks 15W 40 så er det det siste tallet som betyr noe for deg. Dette tallet angir smøreevne/seighet på oljefilm ved 100 grader. Nettopp. Det er 15W40 som er anbefalt til Scania'en (såvidt jeg husker). De 100 literne med olje jeg har er singlegrade 40, spesifikasjoner som anbefalt av GM. Dette bruker jeg jo på gearet (Twin-Disc 509) også. Så lenge motoren ikke skal startes i minus 25 grader, trodde jeg i min enfoldighet at den oljen jeg har er bra (om ikke bedre) for Scania'en (?) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Vindfang Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hvis du har orginalemalasjen på olja, finner du API speifikasjonen også. Står som oftest i dag API SJ/CF hvor de siste bokstavene står for kvalitetstest for dieselmotor. F er kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Jeg tror det skal gå bra! Ser du holder til i Kabelgata,har du hørt med gutta på Sylinder Service? PS... det var jeg som ødela hele Kabelgata med graver både i 00 og 04 med fiber og fjernvarme.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Farco Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Alegria; jeg aner en viss kompetanse her så jeg tillater meg å kverne ltt mer på temaet. På emballasjen står det: API CF-2 / CF API CD-II /CD Texaco Ursa Extra Duty 40. "Heavy duty engine oil, specially developed for two-stroke Detroit Diesel engines" eller noe i den dur. Betyr det at den er mer enn god nok for en "vanlig" 4-takts diesel? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Kæpt'n Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Såvidt jeg kan se her: http://www.upmpg.com/motor_oil_rate_gas.htm så skal den være helt grei. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hmm.. Morsom lesing. Hadde oljen din kun vært merket CF-2 så er den altså ikke CF testet/godkjent. Men siden oljen din også er merket CF i tillegg så er den det. Lærerikt! Har en kamerat borte på Scania på Furuset så jeg kan spørre han om hvilken spec. motoren din krever. Hvilken betegnelse/årsmodell har du? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 PS... det var jeg som ødela hele Kabelgata med graver både i 00 og 04 med fiber og fjernvarme.... Takk skal du ha! Ingenting imot den gravinga som pågår nå... "Tror det skal gå bra" - "så skal den være helt grei" - dette var de svarene jeg fryktet - og håpet på. Med andre ord: Er'e så nøye a? Jeg sitter nemlig med en følelse av at da de "fant opp" multigrade oljene, gikk dette på bekostning av noe (nå er jeg på skikkelig tynn is). -Hvorfor er ikke multigrade bra nok for 2-takts dieseler? -Tvang utviklingen av multigrad-oljene seg fram p.g.a. bilenes behov for god smøring i forbindelse med oppstart i ekstrem kulde/varme? Med andre ord; Hva er vitsen med å bruke en multigrad olje i et "temperert" miljø? Med atter andre ord: Jeg mistenker at singlegrade oljer, under gitte forhold, faktisk er bedre enn multigrade oljer. Eller er jeg helt på jordet nå? (Et sted jeg faktisk trives å være.) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hmm.. Hvilken betegnelse/årsmodell har du? DS 9. 94 modell. Har ikke alle data for hånd akkurat nå. Var på Furuset idag og bestilte noen deler. Satan så hyggelige folk. Fredag for 2 uker siden skulle de printe ut hele Part Manual sånn ca. halv fire på ettermiddagen. Printeren var ikke kjapp. Gutta var like blide når jeg gikk derfra med en 6 cm tykk bunke med papirer sånn ca. halv fem. En av gutta måtte ringe regjeringa og be henne vente med å tenne grillen.I et så stort firma, er det hyggelig å oppleve slik imøtekommenhet. Jeg sier farvel til GM'en med et visst vemod, i visshet om at Scania'en vil være en trygg, enkel og snill motor i de årene jeg og båten har sammen. Så lenge HK og dreiemoment stemmer sånn noenlunde overens, tror jeg dette skal gå bra. Jeg er imidlertid spent på hvordan Scania'en reagerer på innkobling. 4-bladet propell på 110 cm i diameter og aksling på ø80mm, lengde 5,2 meter, er litt å drasse igang. Med den lille erfaring jeg har med Scania, er jeg imidlertid ikke voldsomt bekymret. Nei, dette var en voldsom avsporing, og reflekterer vel heller hva som surrer i hodet mitt om dagen. Konklusjonen er vel da at den oljen jeg har, fint kan brukes på Scania'en (?) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Vindfang Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 (redigert) Oljen to-takts DD bruker kan maksimalt ha 1% "sulfated ash". Dette forstår jeg er vaskemiddelet i olja.Dette kan være årsaken til at ikke all CF-2 olje er CF godkjent. I tillegg ser det ut som de stoffene som forlenger/forbedrer viskositets indeksen til multigrade ikke er ønsket i DD to-takt. Konklusjon, ja siden oljen er CF testet. Redigert 20.August.2010 av Alegría (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Takk, Alegria. Som alltid, når legfolk (som meg) prater med proffer, oppstår det et lite kommunikasjonsproblem; kan jeg fremdeles gå ut fra at det ikke vil være skadelig å bruke den oljen jeg har, på Scania'en? Eller burde jeg gå til innkjøp av 15W40 olje? Beklager hvis jeg fremstår som sen, men jeg vil gjerne være sikker. Ikke å forstå slik at jeg vil gjøre deg ansvarlig hvis Scania'en skjærer seg...... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
hegra Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Slik jeg tolker API koden på oljen din er den primært laget for amerikanske totaktsmotorer etter 1990. 2 tallet står for totakter. Men siden det står CF etter skråstreken er den vel også beregnet til firtakter med turbo. Spør du på ett scaniaverksted er jeg redd svaret er nei for de følger sikkert det som står i boka for å ha sitt på det tørre. Kanskje der finnes ett uavhengig organ som kan svare deg. Ellers har du rett i at oljer med stor variasjon på viskositettallene er tilsatt midler for og gi bedre flyteevne ved kaldstart. En 10-40 olje er tilsatt mer enn en 20-40 hvis den er produsert på samme baseolje. Denne tilsettningen kan gå utover oljens andre egenskaper. Syntetisk olje er derimot produsert på en annen måte slik at tilsetninger kan begrenses. Prossesen for å fremstille syntetisk olje er mer kostbar og derav en høyere pris. Nå er det vel heller ikke aktuelt med syntetisk olje på din motor. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hmmm.. Må korrigere det jeg skrev om "sulfated ash". Det viser seg at det er det som ligger igjen som fast stoff når oljen forbrenner. DD to-taktere bruker/brenner noe mer olje enn firetaktere og det er derfor viktig med lite (<1%) sulfated ash i denne olja for å hindre slam og avleiringer i motoren. Dette vil derved være ennå ett godt argument for å bruke denne oljen. Skal uansett sjekke med kameraten over helga. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Spør du på ett scaniaverksted er jeg redd svaret er nei for de følger sikkert det som står i boka for å ha sitt på det tørre. Kanskje der finnes ett uavhengig organ som kan svare deg. Det er her du treffer 100%. I mitt første innlegg var det nettopp dette som var budskapet. Jeg anser BP's 20-30 000 medlemmer for å være nettopp et slikt uavhengig organ (selv om det her også er medlemmer med subjektive meninger basert på mer eller mindre kommersielle preferanser (ref. undertegnede)). Selv om en bitte liten usikkerhet prikker mellom skuldrene, kommer jeg nok til å fylle Scania'en med min singlegrade olje, og barte rundt med relativt senkede skuldre....Det er et resultat av de svarene og innleggene i denne tråden. Kommer tilbake med utførlig rapport når jeg ligger og banker i fjæra et eller annet sted mellom Drøbak og Son med mørkeblå veivaksel. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
hegra Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Farco : De 100 literne med olje jeg har er singlegrade 40, spesifikasjoner som anbefalt av GM. Det kan være en eller flere årsaker til dette. 1. Motoren stammer fra ei tid da multigradeolje ikke var kommet skikkelig inn i markedet. 2. Motoren ble solgt i et geografisk område som ikke omfatter kaldt klima. Mao. Hadde motoren blitt solgt i dag og til land som har vintertempraturer hadde det kanskje stått multigradeolje 15-40. 3. Oljen du har kan være like tyntflytende når den er kald som 15-40, men at den rett og slett ikke er testet opp mot dette pga av de to øverste punktene. Du kan jo teste selv. Legg en glassplate på et plant underlag. Ta eks. en dl. av hver oljetype som har samme tempratur, la oss si 10 +. Tøm ut de to begere med olje samtidig på hver sin side av glassplaten. Den olja som brer seg mest utover glasset er da mest tyntflytende. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Når oljen "slites" er det ofte ikke selve smøreegenskapene (molekylstrukturen) i oljen som nedbrytes. Det er additivene (tilleggsstoffene) i oljen som brytes ned. Disse skal bl.a. sørge for at motoren holdes "ren". Moderne oljer kan inneholde så mye som 25% additiver! Gammel olje som CF vil ikke være tilstrekkelig for en ny motor med avansert teknologi som f.eks common rail. Oljer skal kunne blandes (det er et krav fra USA under andre verdenskrig). Hvis du vil være på den sikre siden og skal bruke motoren i kaldere dager kan du jo blande inn litt multigrade olje eller singlegrade med lavere tall. For utførligere info anbefaler jeg en telefon til kundeservice hos Statoil eller andre oljeselskaper. Hvis du legger til "PDF" i søking på internett finner du ofte mer utførlig informasjon fra de ulike selskapene. Et eksempel fra Statoil her: http://www.statoil.no/file_archive/brosjyrer_kjemi/Produkthefte_kjemi_2.pdf Edit: Multigrade olje går ikke på bekostning av noe som helst for ordinære småmotorer for forbrukere. Fremstillingsprosessen er dyrere og gir oljen flere egenskaper. Gamle motorer kan bli litt "lekk" (begynne å forbruke olje) hvis de har gått all sin tid på enklere oljer og plutselig får moderne (syntetiske) oljer med mange løsende egenskaper. Redigert 22.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Kan nokon forklare forskjell på to-takt dieselmotor og firetakt dieselmotor? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Farco Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 2-takt diesel Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Den linken var kanskje ikke så god. Et søk på youtube er kanskje mer informativt. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjøtunga Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Denne siden forklarer det vel ganske greit. En totakter "tenner" en gang for hver omdreining på veiva og kan derfor potensielt avgi opptil dobbelt så stor effekt ved samme sylindervolum som en firtakter som "tenner" en gang pr to omdreininger på veiva. Redigert 22.August.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.