Jump to content

Yanmar 3gm30F Lekker olje. Mistenker lekkasje fra bunnpannen.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei, og god kveld båt folk! :cheers:

Det hele begynnte med at Olje trykk's alarmen gikk ( 2 måneder siden) Jeg kunne ikke forstå noe som helst, ettersom jeg nettopp hadde montert motoren, og fyllt opp med olje på motor, og gear. Jeg stoppet motoren umiddelbart, og tok en sjekk i motorrommet.... Så på peilepinnen til motoroljen, men ikke anntydning til olje. Heldigvis hadde jeg litt olje liggende, så fyllte opp midt mellom tom og full. Etter 4 dager, gikk alarmen igjen. Samme som sist, ingen olje på motor. Etter dette har jeg etterfyllt olje nesten vær dag, og no nærmer det seg sluttet på 10Liters dunken med motorolje. Ringte verkstedet idag, og de skulle ringe meg oppigjen over helgen...

Men jeg har endå ikke funnet ut hvor olje lekasjen er. Men misstenker bunnpannen. Er det noe pakkning i bunnpannen?

Jeg tror at jeg har lekasje i skroget en plass, mest sannsyneligt i en gjennomføring. Så det kommer vattn i kjølen etter noen dager, med tjukkt oljelag på toppen...

Om det viser seg at det er en pakkning i bunnpannen, og den må skiftes, hva vil noe slikt koste? Vil tro at motoren må ut av båten for og skifte denne? :confused:

Hadde vært fint med litt hjelp her! :cheers:

Yanmar 3GM30F

mk7p5j.jpg

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Jeg har fulgt med på trådene dine lenge Martin. Nå har du jo akkurat fått denne motoren. Du må gå tilbake til de du kjøpte den av og KREVE at de fikser dette. Nå fortjener du ikke mere motgang. På tide å nyte sjølivet snart. Vet at det kan være litt vanskelig å bli tatt seriøst når man er ung. Men respekt har du krav på. Stå på krava og be de fikse dette for deg. Det finnes noe som heter reklamasjon. D.v.s. å klage på mangler. Ikke gi deg.

Tusen takk for det PF! :smiley: Så dette er noe verkstedet har plikt og fikse, gratis? :confused: Litt skipt og betale flere foldige 1000 kroner for motor som er overhalt for 4 år siden, og så måtte betale flere 1000 i rep. i senere tid.... Men eg får høre med de hva vi kan gjøre for og fikse dette på en grei måte! :cheers: Ellers går motoren bra! :cheers:

Synes du skal stå på ditt. De har vel ikke opplyst at motoren drikker eller spyr olje? Om de skjuler noe synes jeg det er lavmål. Man lurer ikke en som er så entusiastisk som deg. Tenker de litt frem i tid vil de innse at Sjømann22 ikke er den siste båten du kommer til å eie. Litt synd at du ikke får med deg en voksen som kan tale din sak. Helt tullete at voksne ikke tar undom på alvor, Men sånn er det jo bare. Jo fortere du lærer å stå på krava jog bedre er det.. ( Jeg er ikke veldig flink jeg heller. Liker ikke konfontasjoner)

Ville tatt med en litt eldre herremann og gått til selger jeg og, er denne motoren totaloverhalt for 4 år siden er sansynligheten liten for at den bruker så mye olje, begrepet overhalt msbrukes jo så mest sannsynlig gjort her i ditt tilfelle og. kjedeligt når problemer oppstår, håpe at det bare er en ventiltetting eller en annen bagatell .

Ryker motoren mye under kjøring eller kommer det olje i eksos? etter det jeg husker hadde motoren sittet i en seilbåt? hvis så er vel ikke gangtimene høyest heller?

Synes du skal stå på ditt. De har vel ikke opplyst at motoren drikker eller spyr olje? Om de skjuler noe synes jeg det er lavmål. Man lurer ikke en som er så entusiastisk som deg. Tenker de litt frem i tid vil de innse at Sjømann22 ikke er den siste båten du kommer til å eie. Litt synd at du ikke får med deg en voksen som kan tale din sak. Helt tullete at voksne ikke tar undom på alvor, Men sånn er det jo bare. Jo fortere du lærer å stå på krava jog bedre er det.. ( Jeg er ikke veldig flink jeg heller. Liker ikke konfontasjoner)

Ja, er synd... Men jeg får høre med de ka de kan gjøre! :flag_bp:

Ville tatt med en litt eldre herremann og gått til selger jeg og, er denne motoren totaloverhalt for 4 år siden er sansynligheten liten for at den bruker så mye olje, begrepet overhalt msbrukes jo så mest sannsynlig gjort her i ditt tilfelle og. kjedeligt når problemer oppstår, håpe at det bare er en ventiltetting eller en annen bagatell .

Ryker motoren mye under kjøring eller kommer det olje i eksos? etter det jeg husker hadde motoren sittet i en seilbåt? hvis så er vel ikke gangtimene høyest heller?

Hei.. Den røyker ikke mye under gange. Ved kald start, røyker den en god del, men slutter etter 2min... Så gasser jeg på, og da røyker det 15 sec. :cheers: Ikke noe olje i eksosen så jeg kan se iallefall! :cheers:

• 4 uker senere...

Då prøver jeg på nytt, med blanke ark ! :smiley:

Kjørte snekken på verksted igår kveld, og fikk telefon idag om at bunnpanne pakningen er gåen. Så motoren må ut av snekken, og denne må skiftes!

Så sier de at jeg må komme ut og løsner motoren fra båten ( Skrur løs motorlabbene, fjerner Gear/gass wier, dieselslanger o.s.v) Så skal de ta og heise den utav båten imorgen, og få skiftet pakkninen på deres egen kostnad (Kjøpte motoren fra de, for 3 mnd. siden) Dette er helt greit, og jeg skal gjøre som de sier, men er det min oppgave?

Menmen, no blir det forhåpentligvis fikset, og da bør jeg være fornøyd! :smiley: Ang. Tikke/knagge lyd fra motor. Er dette ventilene som trengs justering? :cheers:

vist du har tikke lyder så kan det være ventilene \ vippearmene ja

så klart spør om det sammtidig som du har motoren på verksted:)

Då prøver jeg på nytt, med blanke ark ! :smiley:

Kjørte snekken på verksted igår kveld, og fikk telefon idag om at bunnpanne pakningen er gåen. Så motoren må ut av snekken, og denne må skiftes!

Så sier de at jeg må komme ut og løsner motoren fra båten ( Skrur løs motorlabbene, fjerner Gear/gass wier, dieselslanger o.s.v) Så skal de ta og heise den utav båten imorgen, og få skiftet pakkninen på deres egen kostnad (Kjøpte motoren fra de, for 3 mnd. siden) Dette er helt greit, og jeg skal gjøre som de sier, men er det min oppgave?

Menmen, no blir det forhåpentligvis fikset, og da bør jeg være fornøyd! :smiley: Ang. Tikke/knagge lyd fra motor. Er dette ventilene som trengs justering? :cheers:

Vet ikke hva slags avtale du har med selger,men når vi selger brukte deler eller lastebiler på jobben,blir de solgt med 3-6 mnd 50/50 garanti, dvs at kunden dekker halvparten av reparasjonen, Nå er det vel ikke alverdens jobb og løsne motor med tilbehør på denne, så jeg synes det høres ut som en grei deal

Når du sier det slikt høres det fornuftigt ut! :cheers: Har vært på verkstedet og demontert alt no, så det er bare til og heise den opp.

Alt arbeid som blir gjort ombord, blir postet på Prosjekt Tråden :smiley:

Dette er helt greit, og jeg skal gjøre som de sier, men er det min oppgave?

Du kjøpte vel en løs motor fra dem og monterte den selv, og da er det vel ikke unaturlig at du tar arbeidet med å løse motoren sånn at de kan fikse den.

Knakkingen kan godt være ventilene, de må justeres iblant. Ingen vanskelig jobb, men det må gjøres korrekt ellers risikerer du brente ventiler og i verste fall knekte ventiler og totalhavari.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

kommer det vann inn når båten ligger i stille?

På vår trodde vi vannet kom inn gjennom belgen til akslingen, men dette var feil.

Det kommer opp gjennom gjennomføringen av roret. og da bare når propellen går rundt. Sjekk denne under fart.

Skulle det komme vann i rundt skroggjennomføringen burde det være synlig.

Er usikker på om det kommer vann inn når den ligger stille, men skal ta og sjekke dette med roret! :smiley: Har litt lekasje inn mellom frontvinduet, regner med jeg må ta de ut og legge ny sika. Så kommer det vann inn på dashbordet, renner videre ned på lokket til blussaparatet, og derifra og ned skrogsiden, og havner tilslutt vedsiden av dieseltanken. Går det lang tid før jeg pumper dette ut, går det over tanken, og jeg risikerer og få vann inn mannlokket, og ned i tanken. Det er den eneste lekasjen jeg har funnet, men dette renner ikke ned i kjølen.

Du kjøpte vel en løs motor fra dem og monterte den selv, og da er det vel ikke unaturlig at du tar arbeidet med å løse motoren sånn at de kan fikse den.

Knakkingen kan godt være ventilene, de må justeres iblant. Ingen vanskelig jobb, men det må gjøres korrekt ellers risikerer du brente ventiler og i verste fall knekte ventiler og totalhavari.

Jeg monterte den selv ja. Vil tro det har noe med dette og gjøre! :cheers: Skal spørre om de kan justere ventilene for meg, så jeg ikke gjør noe feil! :smiley:

Vann kan også komme inn via smørekoppen... så sant du har en manuell smørekopp med grease og denne har skrudd seg ut under drift.

Har manuell smørekopp, men ingen lekasje inn her. Går det lang tid før jeg fyller på ny grease, drypper det noen dråper i minuttet...

:cheers:

Ellers har jeg vært i kontakt med verkstedet idag, og motoren er kommet ut, og står på verkstedet. Vil tro de skifter pakninen imorgen! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...