Jump to content

Mercruiser 120hk bensin stoppet plutselig. Byttet deler, like død.

toten racing

Recommended Posts

Har problemer med min 1986 Mercruiser innboard motor. Gått helt fint, men sist tur i en venstresving døde motoren helt. akkurat som å skru av tenningen.

Har skiftet coil, pluggledninger, nytt batteri, bensinpumpe, men motoren er helt død. (går fint rundt på starteren)

Har noen vært ute for det samme?

Ev. noen som vet hvor jeg kan finne tegning på el opplegget på denne motoren?

Har du sjekket om det er gnist på pluggene? Kan motoren din ha en form for veltesikring? (En anordning som stopper motor når slagsiden overstiger en hvis grad som sikkerhet for båtvelt) Om den stoppet momentant i en sving, er det på denne siden oppsuging fra tank er plassert, slik at evt vann i tank kan ha fyllt opp forgasser? Om det er tenning og ingen tegn til liv i motor ville jeg tenkt drivstoffproblemer.

Ser ikke ut til at jeg har gnist...

Når jeg måler med måleinstrument over + og - på coil, måler jeg ingenting med tenninga på, men måler jeg mot gods på motoren får jeg ca 3V mot både + og - på coil???

Hva sier dette?? Noen som vet?

Vanskelig å følge ledninger da de går i strømper og teip. Skulle hatt el skjema. :-)

Å holde på å skifte deler som du har gjort uten å feilsøke først, er bare å kaste penger ut av vinduet! Finn først ut hva som er galt, og reparer det etterpå. Da slipper du å skifte masse deler som egentlig er helt i orden.

Fjern først plussledningen til coilen, og legg en midlertidig ledning fra batteriet til coilen. Starter motoren med denne, har du brudd mellom tenningslås og coil.

Får du fortsatt ikke gnist? Sjekk om stiftene er OK. Hvis disse er OK, skift kondensatoren. Jeg har opplevd en tilsvarende stans en gang før (på Autobahn, så det var med bil), og da var det kondensatoren som hadde kortsluttet og hadde overslag til jord. Litt verre å måle, og ganske billig å bytte. Så der er det like godt å kjøpe ny.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Riktig som index sier, men her er litt info så du skjønner litt hvordan det virker.

Til opplysning.

(dette gjelder biler, med stifter)

Det skal mellom 9 og 12 volt inn på coil(15) fra tenningslås, den andre ledningen på coilen(1)går til stiften og jordes i fordeler.

Kondensatoren er koblet paralellt på denne og jordes, den tar opp utladningen når stiftene åpnes.(det gnister uten denne, men stiftene slites/brenner fort)

Når stiften åpner brytes jording, og coilen "trigges" til å gi gnist.

Det er dette som er tenningstidspunktet, åpningen på stiftene skal vanligvis være 0.4-0.45mm og bestemmer kamvinkel(lukketiden, oppladningstiden til coil)

Så hvis du har strøm inn på coil,og stiften er lukket, skal coilen gi en gnist hver gang du åpner stiften manuelt.

Da holder du coilledningen ca 1-3 cm fra gods, og den skal gi en kraftig blålig gnist, hvis det er i orden.

Hvis du bare har 3 volt inn på coil med tenning på, er nok det feilen, og jeg ville sjekket kontaktpunktene til denne. helt fra batteri. (sikringer, tenningslås osv.)

Legg en ledning direkte fra batteri og prøv, som tidligere foreslått.

Lykke til.

Har ikke skiftet deler i hytt å pine ;-)

Kjøpte båten sånn... forrige eier hadde gjort det som er gjort til nå..

fikk meg en god latter da jeg åpnet fordeleren. det sitter ikke i noen rotor. uten denne, går ikke motoren noe særlig ;-)

Bestillt ny hos ravns!! Noen som vet om noen rotor ifra noen type bil som passer inn (Skulle ha testa det nå:-) )

Gammel volvo??

Kjøpte båten sånn... forrige eier hadde gjort det som er gjort til nå..

Mista du rotoren i en sving?

Først og fremst velkommen til Baatplassen "toten racing" :flag_bp:

Brynjar: Tror at "toten racing" kjøpte båten av den eieren som båten hadde stoppet for. Beskrivelsen er nok videreformidlet fra forrige eier, og feilsøkingener delvis gjort av forrige eier, og delvis av "toten racing".

Buster X med Yamaha 70

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...