Polarn Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 Sliter med en del damp fra eksosen når jeg er i marsfart. Motoren er ikke varm eller forbruker noe vann, så det er ikke noe annet galt enn at eksosen blir varm. Hvilken temperatur bør egenllig eksosvannet holde? Har godt med gjennomstrømning av vann. Er det noe man kan gjøre for å redusere dette? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
windy26 Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Det betyr lite kjølevann , prøv å oppgradere sjøvannspumpen med ny impreller og "Kam"vis den er løs og kan skiftes inne i impreller huset poenget er mere vann i gjennom kjølerne og ut i eksosen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) En annen ting er at jeg har to sjøvannsfiltere, kanskje fjerne det hadde gitt mer vann? Redigert 21.August.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Gudrun Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 En bekjent hadde dette fenomenet også på sin 40 motor.... hver gang det oppstod sjekket han endene på kjølerinnsatsene for "ting og tang". Hos han var det gearoljekjøleren som kom først og der var det alltid en god del som stengte for full gjennomstrømning. Mesteparten av dampen forsvant etter denne reingjøringen.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Mange bruker damp i eksosen som indikator for slitt impeller eller andre feil i kjølesystemet. Om det er noe som har oppstått med tiden så tyder det på redusert sjøvannsmengde og årsaken bør lokaliseres og rettes. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Polarn Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Ja, gearet har jeg hatt ute og renset inn og utaket der. Var en del dritt. Tenkte jeg skulle ta en systemrens på sjøvannsiden for å være sikker. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Systemrens er greit nok det, men bare dra med deg hageslangen ombord. Steng bunnventil og løs slangene over alt. Spyl motsatt vei igjennom alt. Sjøvannsfilter stopper ikkje alt, det havner mykje i feks oljekjøleren. Pass på å spyle igjennom slangene som går ned til kjøling på gear. Og slutt med zink i gearen. De knekker og lager propper i kjølesystemet. Bedre med tæring en varmskjæring... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Polarn Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Jeg tok ut den ene zinken på gearet, men har jo en til. å motoren sitter det også en. Er det nok med bare en? Eller er det bedre om jeg bruker en stor som jeg monterer på aksel i tillegg? Kort spørsmål. På impelleren følger det med en papp pakning og en tynn o-ring. Hvilke skal brukes? Redigert 21.August.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
larss Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Hei Polarn. Om du skal bruke papir pakning eller o-ring er ganske lett å se når du har tatt av lokket på impellerpumpen. Er det ett runt spor i lokket skal o-ringen ligge der, om lokket er helt flatt skal pakningen brukes, husker desverre ikke hva som brukes på din motor. Litt Permatex på papirpakningen eller litt fett på o-ringen er fint Lars Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.