IV@N77 Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 (redigert) Heisann, har bestemt meg for å gå til anskeffelse av en Seilbåt, har tenkt å bo i den over lengere tid og seile rundt om på vår vakre Planet, kan bli alene eller opp til fire. Er helt fersk i faget så jeg har en lang vei å gå før jeg kan sette seilene, er derfor mange ting jeg ønsker svar på slik at jeg kan føle meg i første omgang trygg på valg av båt osv. Begynner da med disse spørsmålene hær: - Hvilken størrelse på seilbåten anbefales? - Skal ha en båt som har solide konstruksjoner og krever lite reprasjoner/vedlikehold som er lett å fikse alt fra elektronikk til mekanikk, så hvilken type, merke, modell og hvorfor? - Hvilket utstyr (elektroniske, mekaniske og andre) bør være inkludert med båten og hvorfor? - Hvor ofte krevs det generelt vedlikehold av skrog og andre ting? - Hvor mange kroner må mann regne med å bruke på båten i året? - Hvilken reserve motor anbefales? - Hvilke seilprodusenter leverer kvalitet og hva bør jeg se etter på seilene for å gjennkjenne kvalitet? - Hva er de typiske feilene/skadene man bør se etter på brukte seilbåter? - Hvor anbefaler dere meg å se etter brukt båt, kan også være i utlandet og hvilke utfordringer ligger det fremfor en ved utenlandskjøp? - Hvilke havn i Norge og utlandet er rimelige og har god service, noen plass på internett det ligger guider? - Er det mulig å sette anker hvor som helst i verden for ett døgn eller flere, hvor er dette, er det utenfor byer, hva bør jeg lete etter? - Hvilke ruter er fine å ta fra Norge hvis man skal på Jordomseiling og hvorfor? - Hvilke farvann må man passe ekstra godt på "skuta"? Tror jeg får starte med disse jeg...men legg gjerne til spørsmål hvis det er andre elementer som skal settes spørsmålstegn bak? Takk!!! Redigert 21.August.2010 av IV@N77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Du glemmer en vesentlig sak - hvor mye penger har du til dispoisjon - både til kjøp og til vedlikehold? Det er helt avgjørende for svaret. For svaret kan være alt fra en gammel HR Monusn til 300 tusen til en HR 62 til 18 millioner. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Begynner da med disse spørsmålene hær: - Hvilken størrelse på seilbåten anbefales? Noen seiler med små båter, noen med store. Men for fire personer må du nok opp i noenogtredve fot, og for alene bør du nok under noenogførti fot - Skal ha en båt som har solide konstruksjoner og krever lite reprasjoner/vedlikehold som er lett å fikse alt fra elektronikk til mekanikk, så hvilken type, merke, modell og hvorfor? Albin er vel en grei billigbåt, første Berserk var vel en Vega, ellers hadde jeg personlig valgt en katamaran hvis jeg skulle dradd av sted, og penger ikke var noe tema, sånn for komforten - Hvilket utstyr (elektroniske, mekaniske og andre) bør være inkludert med båten og hvorfor? Finn Ziem reiste med en 26 fots båt og sekskant og klarte seg med det. Nå i dag er vel plotter, AIS, papirkart, VHF og sånt kjekt å ha - Hvor ofte krevs det generelt vedlikehold av skrog og andre ting? Hvis båten er bra når du drar, og du holder den i gang, trengs den bare å skrapes titt og ofte, ellers kan du vel seile til noe går i stykker - Hvor mange kroner må mann regne med å bruke på båten i året? Fra veldig lite til alt for mye. Det ligger flere tråder på båtplassen om dette fra før - jordomseiling - Hvilken reserve motor anbefales? Har du ikke seil a ??? - Hvilke seilprodusenter leverer kvalitet og hva bør jeg se etter på seilene for å gjennkjenne kvalitet? Aner ikke - Hva er de typiske feilene/skadene man bør se etter på brukte seilbåter? http://sailquest.com/market/survey.htm - Hvor anbefaler dere meg å se etter brukt båt, kan også være i utlandet og hvilke utfordringer ligger det fremfor en ved utenlandskjøp? Kroatia og karibien er vel kjente steder - Hvilke havn i Norge og utlandet er rimelige og har god service, noen plass på internett det ligger guider? Meld deg inn på Cruiser Forumet, det meste om jordomseiling står der - Er det mulig å sette anker hvor som helst i verden for ett døgn eller flere, hvor er dette, er det utenfor byer, hva bør jeg lete etter? Mange steder er det forbudt å sette anker, særlig i karibien og andre steder det er korallrev. Du trenger som regel tillatelse fra lokale myndigheter til å sette anker, fiske og stort sett alt annet. Det er forøvrig "nesten" fritt frem i intersjonalt farvann - Hvilke ruter er fine å ta fra Norge hvis man skal på Jordomseiling og hvorfor? Boka World Cruising Routes er vel obligatorisk før man reiser avsted - Hvilke farvann må man passe ekstra godt på "skuta"? Stort sett alle fattige land. Somalia, Nigeria, Yemen og farvannet utenfor er kjente piratplasser. I karibien er vel Haiti, Dom. Rep. og noen av de andre øyene kjent for kriminalitet. Legger ved noen linker Bumfuzzle Finn Ziem Uterus Norske jordomseilere Cruisers Forum Berserk Yachtworld - verdens største markedsplass for brukte båter Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Ta en titt på nettstedet "Sorgenfri" Nettsted for langturseilere. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Tipper du bør starte her: http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Boeker Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.