Jump to content

Volvo Penta AQAD 40B. Får maks 2500omdr. ved full gass

JNE.Turbo

Recommended Posts

Hei.

Jeg holder på å reparere på en Volvo Penta AQAD 40B. Får ikke mer enn 2500omdr. ved full gass. (skal normalt være 3600omdr).

Har sjekket en del på forsjellige forumer og testet de rådene som står der, men har ikke gitt utslag.

Kan notere ned en del ting som er blitt gjort/sjekket:

-Byttet matepumpe

-Sjekket med Bjordal & Madsen at det står på riktig Diesel finfilter

-Har prøvd å kjøre diesel direkte fra ekstern diesel kanne

-Har trykktestet alle dysene og sett at alle dysene får diesel

-Turbo-turbin er fast og fin. Går lett og fint rundt

-Har sjekket eksosbend hvor kjølevann går ut med eksos for rust, ser helt fint ut

-Båten er nettopp høytrykkspylt og det står på samme propell som da den gikk skikkelig (ca.32knop ved 3600omdr.)

-Sjekket Intercooler og Innsugsmanifoil med lekkasjespray. Ser tilsynelatende tett ut, men vanskelig å sjekke på siden med intercooleren

-Har satt på Dieseltrykk måler mellom diesel finfilter og diesel pumpen på filter holderen, den viser rundt 0.5 Bar trykk hele tiden

Satt på en turbotrykk måler på intercooleren, men den viste ikke noe trykk. Så jeg skrudde av måleren og kjente med fingen, og da søg den luft istedet for å gi luft!?

Noen som har noen erfaringer med dette eller noen med god kunnskap om disse motorene?

Mvh Jørgen

Ikke svart røyk under pådrag kan tyde på for lite diesel.

Har du sjekket at det er full gass på dieselpumpen når spaken står på fullt?

Har du skrudd på dieselpumpe eller sjøvannspumpe/impeller?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Litt usikker på om det er likt på 41 og kad, men på kadden så går det en slange ifra innsugsmanifoilen til toppen av dieselpumpa. Når trykket i manifoilen øker så påvirker det igjen en membran i dieselpumpa som igjen gjør at pumpa gir mer fuel i forhold til trykket i manifoilen. Hvis denne slangen er lekk/tett så vil du ikke få opp turtallet under belastning. Sjekk dette hvis det er likt.

Få ein makanikker til å sjekke turboen? Slik eg husker det så er det ikkje noko elektriske duppedingser som regulerer turbotrykk her. Du gir gass og eksosen får turbo til å svive, så lenge motor lager eksos...... På sida av turbo der eksosslangen er festet, så kan det ofte gro/ruste såpass at skovlene blir bremset opp. Men dette er vel ikkje problem på din siden lager var sjeket

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det ser ut som om det er det røret som går inn på toppen av røykbegrenseren, hvis jeg ikke ser helt feil da. Hvis du ikke får noe turbotrykk i det hele tatt og du måler på riktig sted så må det være i luftkretsen feilen ligger. har du sjekket luftfilteret? Vet du hva slags trykk du skal ha på de forskjellige turtall? Er du 100% sikker på at turboen er i orden? selv om den er overhalt så kan den være ødelagt. hender jo man får fabrikknye deler som er deffekte.

Luftfilteret er nytt. Tror den skal lade ca. 0.9 Bar max.

0,95 kp/cm2 ved 3000 RPM -> luftemp. 20 grader C.

Dersom det ikke ryker av motoren er sannsynligheten stor for at den får for lite diesel eller luft. Prøv å juster løften på dieselpumpen først, dersom den begynner å ryke, men ikke får høyere turtall sjekk turbo/intercooler. Det er ingen wastegate på denne, så det er lite justeringsmuligheter. Kan være luftlekkasje. Sjekk turboen ved å kjenne etter slakk i akselen sideveis. Se om du kan sette på en turbotrykksmåler ett eller annet sted for å måle turbotrykket.

Jeg har ikke skrudd på pumpe eller sjøvannspumpe/impeller. burde jeg sjekke impeller kanskje?

Når jeg spurte om sjøvannspumpen er det fordi mange har opplevd startproblem eller problemer med turtall etter å ha skrudd på denne. Dette fordi dieselpumpa kommer ut av justering dersom det f.eks monteres feil medbringer i sjøvannspumpa.

Har du kommet noe videre med denne saken?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei

Turboen skal ikke gi trykk før motoren går med bra turtall. Sjekk om du har ordentlig overtrykk på feks 3000 omdreininger uten belastning. (Regner med at du får opp turtall ubelastet?).

Ta av luftfilteret og se / hør på turboen mens du prøver - kan hende du får noe inntrykk da. Mulig å måle turtallet på innsugsiden med optisk turtallsmåler og sammenligne med spec.

Hvis du ikke får overtrykk med såpass turtall og uten luftfilter tror jeg ikke du skal lete etter andre feil..

Mons

Mons

-Byttet matepumpe

-Sjekket med Bjordal & Madsen at det står på riktig Diesel finfilter

-Har prøvd å kjøre diesel direkte fra ekstern diesel kanne

-Har trykktestet alle dysene og sett at alle dysene får diesel

-Turbo-turbin er fast og fin. Går lett og fint rundt

-Har sjekket eksosbend hvor kjølevann går ut med eksos for rust, ser helt fint ut

-Båten er nettopp høytrykkspylt og det står på samme propell som da den gikk skikkelig (ca.32knop ved 3600omdr.)

-Sjekket Intercooler og Innsugsmanifoil med lekkasjespray. Ser tilsynelatende tett ut, men vanskelig å sjekke på siden med intercooleren

-Har satt på Dieseltrykk måler mellom diesel finfilter og diesel pumpen på filter holderen, den viser rundt 0.5 Bar trykk hele tiden

Satt på en turbotrykk måler på intercooleren, men den viste ikke noe trykk. Så jeg skrudde av måleren og kjente med fingen, og da søg den luft istedet for å gi luft!?

Noen som har noen erfaringer med dette eller noen med god kunnskap om disse motorene?

Mvh Jørgen

ingen svart røyk fra turbo, ser helt normalu ut. + turbo er nettopp overhalt.

Få litt meir fakta her...

Har du overtatt ein motor/båt som ikkje gikk skikkelig, eller har dette dukket opp under bruk i sommer. Var motoren slik før de reparasjonene du har nevnt? Eller er det derfor du har skrudd på den?

Har motoren fått riktig turtal etter montering av det nyoverhalte turboen? Hvem har fikset turboen?

Som du sikkert skjønner, så er dette ikkje elektronisk styrt turbo, kun avhengig av eksos for å jobbe. Kanskje turbo er feilmontert.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...