JNE.Turbo Startet 21.August.2010 Link til dette innlegget Startet 21.August.2010 Hei. Jeg holder på å reparere på en Volvo Penta AQAD 40B. Får ikke mer enn 2500omdr. ved full gass. (skal normalt være 3600omdr). Har sjekket en del på forsjellige forumer og testet de rådene som står der, men har ikke gitt utslag. Kan notere ned en del ting som er blitt gjort/sjekket: -Byttet matepumpe -Sjekket med Bjordal & Madsen at det står på riktig Diesel finfilter -Har prøvd å kjøre diesel direkte fra ekstern diesel kanne -Har trykktestet alle dysene og sett at alle dysene får diesel -Turbo-turbin er fast og fin. Går lett og fint rundt -Har sjekket eksosbend hvor kjølevann går ut med eksos for rust, ser helt fint ut -Båten er nettopp høytrykkspylt og det står på samme propell som da den gikk skikkelig (ca.32knop ved 3600omdr.) -Sjekket Intercooler og Innsugsmanifoil med lekkasjespray. Ser tilsynelatende tett ut, men vanskelig å sjekke på siden med intercooleren -Har satt på Dieseltrykk måler mellom diesel finfilter og diesel pumpen på filter holderen, den viser rundt 0.5 Bar trykk hele tiden Satt på en turbotrykk måler på intercooleren, men den viste ikke noe trykk. Så jeg skrudde av måleren og kjente med fingen, og da søg den luft istedet for å gi luft!? Noen som har noen erfaringer med dette eller noen med god kunnskap om disse motorene? Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 -Har sjekket eksosbend hvor kjølevann går ut med eksos for ereksjon og rust, ser helt fint ut Dersom bendet ikke har ereksjon er det vanskelig å få fart i sakene Sett på sveiv, og prøv å sveiv opp ereksjonen for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Herlig den adeneo ! Eller så synest eg at trådstarter går litt mykje rundt grauten her? Mangler du turbotrykk så spør etter det? Er lager i turbo oki, så skal den snurre. Prøv å få lånt deg ein anna turbo. ps. Hvilket turtal, belastning testa du trykket ved? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
adeneo Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 JNE.turbo har redigert sitt opprinnelige innlegg, og tatt vekk ereksjonen, genialt. Det heter forøvrig korrosjon -> http://no.wikipedia.org/wiki/Korrosjon Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Hvordan er eksosen når du gir full gass? Fargen på denne bør kunne gi en indikasjon på hvor feilen ligger. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Explorer Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Får du fult turtall når du ruser motoren i nøytral? Selv om turbuoen ser og kjennes fin ut så kan den fortsatt være såpass igjennsota at det vil påvirke turtallet. Hadde det problemet på en kad42 en gang. Siden du ikke får noe turbotrykk så kan det tyde på det. Turbotrykket pleier man som oftest å måle på manifoilen. Sitér dette innlegget Link to post
JNE.Turbo Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Får 4000omdreininger ved full gass uten belastning. Sjekket turbotrykk hele tiden når jeg testet båten, med og uten belastning. ingen svart røyk fra turbo, ser helt normalu ut. + turbo er nettopp overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Ikke svart røyk under pådrag kan tyde på for lite diesel. Har du sjekket at det er full gass på dieselpumpen når spaken står på fullt? Har du skrudd på dieselpumpe eller sjøvannspumpe/impeller? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Explorer Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Litt usikker på om det er likt på 41 og kad, men på kadden så går det en slange ifra innsugsmanifoilen til toppen av dieselpumpa. Når trykket i manifoilen øker så påvirker det igjen en membran i dieselpumpa som igjen gjør at pumpa gir mer fuel i forhold til trykket i manifoilen. Hvis denne slangen er lekk/tett så vil du ikke få opp turtallet under belastning. Sjekk dette hvis det er likt. Sitér dette innlegget Link to post
JNE.Turbo Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Jeg får full gass på pumpen. Jeg har ikke skrudd på pumpe eller sjøvannspumpe/impeller. burde jeg sjekke impeller kanskje? Okei, da skal sjekke om det går en slange fra innsug til diesel pumpen. Takker for alle svar hittil! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Er det den såkalte røykbegrenseren du snakker om? Som gir mer og mer diesel etterhvert som trykket øker? uansett så høres det ut som om enten turbo ikkew trykker, eller at trykket lekker ut noe hinsides et-eller-annet-sted. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Få ein makanikker til å sjekke turboen? Slik eg husker det så er det ikkje noko elektriske duppedingser som regulerer turbotrykk her. Du gir gass og eksosen får turbo til å svive, så lenge motor lager eksos...... På sida av turbo der eksosslangen er festet, så kan det ofte gro/ruste såpass at skovlene blir bremset opp. Men dette er vel ikkje problem på din siden lager var sjeket Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JNE.Turbo Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 (redigert) Her er et bilde av motoren. https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36750/dsc03845.jpg Redigert 22.August.2010 av JNE.Turbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JNE.Turbo Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Det går ingen slange eller rør fra innsug til dieselpumpen, som justerer membranen i pumpen i forhold til turbo trykk. som nevnt tidligere Sæbø, så er turbo nettopp overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Det ser ut som om det er det røret som går inn på toppen av røykbegrenseren, hvis jeg ikke ser helt feil da. Hvis du ikke får noe turbotrykk i det hele tatt og du måler på riktig sted så må det være i luftkretsen feilen ligger. har du sjekket luftfilteret? Vet du hva slags trykk du skal ha på de forskjellige turtall? Er du 100% sikker på at turboen er i orden? selv om den er overhalt så kan den være ødelagt. hender jo man får fabrikknye deler som er deffekte. Sitér dette innlegget Link to post
JNE.Turbo Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Luftfilteret er nytt. Tror den skal lade ca. 0.9 Bar max. Sitér dette innlegget Link to post
JNE.Turbo Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Her er et bilde av Dieselpumpen. https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36750/dsc03838.jpg Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Luftfilteret er nytt. Tror den skal lade ca. 0.9 Bar max. 0,95 kp/cm2 ved 3000 RPM -> luftemp. 20 grader C. Dersom det ikke ryker av motoren er sannsynligheten stor for at den får for lite diesel eller luft. Prøv å juster løften på dieselpumpen først, dersom den begynner å ryke, men ikke får høyere turtall sjekk turbo/intercooler. Det er ingen wastegate på denne, så det er lite justeringsmuligheter. Kan være luftlekkasje. Sjekk turboen ved å kjenne etter slakk i akselen sideveis. Se om du kan sette på en turbotrykksmåler ett eller annet sted for å måle turbotrykket. Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Er litt på tynn is nå men sitter det et sånn eksosspjeld på 40 motorn som det sitter på 41??? Hvis dette ikke åpner får du heller ikke noe turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Du har i allefall ikke røykbegrenseren med tilhørende slange til turbotrykk, så den trenger du ikke tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg har ikke skrudd på pumpe eller sjøvannspumpe/impeller. burde jeg sjekke impeller kanskje? Når jeg spurte om sjøvannspumpen er det fordi mange har opplevd startproblem eller problemer med turtall etter å ha skrudd på denne. Dette fordi dieselpumpa kommer ut av justering dersom det f.eks monteres feil medbringer i sjøvannspumpa. Har du kommet noe videre med denne saken? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JNE.Turbo Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Okei. men tror ikke det er sjøvannspumpen fordi den har ikke blitt rørt etter at motoren sluttet å gå som den skal.. Jeg har ikke hatt tid til båten de siste dagene, skal ned senere i uken :) Takk for tips og råd Brigg, og dere andre Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hei Turboen skal ikke gi trykk før motoren går med bra turtall. Sjekk om du har ordentlig overtrykk på feks 3000 omdreininger uten belastning. (Regner med at du får opp turtall ubelastet?). Ta av luftfilteret og se / hør på turboen mens du prøver - kan hende du får noe inntrykk da. Mulig å måle turtallet på innsugsiden med optisk turtallsmåler og sammenligne med spec. Hvis du ikke får overtrykk med såpass turtall og uten luftfilter tror jeg ikke du skal lete etter andre feil.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 -Byttet matepumpe -Sjekket med Bjordal & Madsen at det står på riktig Diesel finfilter -Har prøvd å kjøre diesel direkte fra ekstern diesel kanne -Har trykktestet alle dysene og sett at alle dysene får diesel -Turbo-turbin er fast og fin. Går lett og fint rundt -Har sjekket eksosbend hvor kjølevann går ut med eksos for rust, ser helt fint ut -Båten er nettopp høytrykkspylt og det står på samme propell som da den gikk skikkelig (ca.32knop ved 3600omdr.) -Sjekket Intercooler og Innsugsmanifoil med lekkasjespray. Ser tilsynelatende tett ut, men vanskelig å sjekke på siden med intercooleren -Har satt på Dieseltrykk måler mellom diesel finfilter og diesel pumpen på filter holderen, den viser rundt 0.5 Bar trykk hele tiden Satt på en turbotrykk måler på intercooleren, men den viste ikke noe trykk. Så jeg skrudde av måleren og kjente med fingen, og da søg den luft istedet for å gi luft!? Noen som har noen erfaringer med dette eller noen med god kunnskap om disse motorene? Mvh Jørgen ingen svart røyk fra turbo, ser helt normalu ut. + turbo er nettopp overhalt. Få litt meir fakta her... Har du overtatt ein motor/båt som ikkje gikk skikkelig, eller har dette dukket opp under bruk i sommer. Var motoren slik før de reparasjonene du har nevnt? Eller er det derfor du har skrudd på den? Har motoren fått riktig turtal etter montering av det nyoverhalte turboen? Hvem har fikset turboen? Som du sikkert skjønner, så er dette ikkje elektronisk styrt turbo, kun avhengig av eksos for å jobbe. Kanskje turbo er feilmontert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JNE.Turbo Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg er en mekaniker som hjelper en bekjent som har denne motoren. Den ble overhalt av en annen mekaniker, med over 30års erfaring. Turbo ble montert på motor samtidig som den ble overhalt (Den er montert riktig). Den har blitt som dette en stund etter overhaling. ps! Litt vanskelig å montere turbo feil :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.