Jump to content

Må dieselslange være CE merket?

Jan E.

Recommended Posts

Sa jeg skulle ha M8 dieselslanger til båten på TESS, og fikk det.

Noen dager senere var jeg innom en annen TESS avdeling, og skulle ha noen koblinger til dieselfilteret.

I den butikken nevnte de at de hadde spesielle dieselslanger som var CE merket for båt. Disse hadde ca dobbelt så tykk godstykkelse (total diameter på M8 slange ca 3cm) en de jeg fikk på første stedet. Men de jeg fikk først var også egnet for diesel sa han.

Må jeg bytte slanger?

Båten skal CE merkes, og kommer kontrolør for å se på båten. Men kan ikke finne noe steder at det er krav om dieselslangene skal være CE merket i tillegg til å være godkjent for diesel?

Jara Wynja

Om du er i en CE merkings jobb må du ha desse "CE" merkede slangene. Og doble klemmer . Ellers kan han henge seg opp i dette. Eg måtte dokumentere med bilder og greier at slangene hadde rette merkinger

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Men virker også litt rart, siden motorene er CE godkjent. Og slangene på motoren på vei ut til T stykket innkoblingen skal skje på, er av den tynne typen.

Men nå er det kanskje ikke alt CE utstyr som faktisk er i hht standarden :nonod:

Jeg har dobble klemmer på alt. Men krever CE det på alle "interne" koblinger? Er det ikke kun koblinger i forbindelse med skroggjennomføring som skal ha dobble klemmer? Eller er drivstoff unntaket?

M.a.o alt som kan fylle opp båten ved lekkasje, ikke bare forflytter veske?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Doble klemmer på alt drivstoff. + stenge ventil for drivstoff nermest mulig tank. Du må dokumentere alle slanger og innstalasjoner du gjør i forbindelse med merkingen. Eg fekk såvidt godkjent plast gjennomføringer til manuell lensepumpe og dreneringer. Egentlig ville dei at eg skiftet alt til metall. Det er heilt sløve regler.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

ISO 9001 eller 9002 merke på slangen til tankfyllinga som gjaldt....

Merkelig, ISO 9000 serien er jo kun et "quality management system" Har selv brukt noen måneder på å skaffe tilveie management dokumentasjon for å tilfredsstille ISO 9002... Jeg ble auditert to ganger, og det var ingenting om produksjonenskvalitet her, kun at vi hadde alle systemene på plass.. Det gikk greit med kun en observasjon, som ble rettet rettet på.. og sertifiseringen er i boks.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Siden en båt som ikke er CE ikke kan selges, eller taes i bruk, før den er det.

Er det slik at båter uten CE, tenker da på selvbygde og ombygde båter, ikke kan brukes og evnt selges?

Da tror jeg det finnes mange "ulovlige båter"..... :confused:

Hvem er det som CE godkjenner båtene til private folk(ikke fabrikker)? Og hva koster det?

Mener å ha lest en plass på BP at om du bygger om eller lager egen båt og bruker den i 5år, så kan du selge den.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Har starten en egen tråd vedr mine spørsmål i forrige innlegg. Da spørsmålene kansje er noe utenfor denne trådens emne.

Se:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72650-er-en-baat-uten-ce-merking-eller-annen-godkjenning-forbudt-aa-bruke/page__view__getnewpost__fromsearch__1

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Når det gjelder godkjenning av enkeltkomponeneter som dieselslanger og lignenede er det ikke CE-merket som er det viktige, men produsentens samsvarserklæring. CE-merket sier ingenting om bruksområdet gjenstanden er godkjent for. Samsvarserklæringen sier derimot hvilke standarder som ligger til grunn for merkingen. Strengt tatt skal samsvarserklæring alltid foreligge sammen med bruksanvisning (på norsk!). Når Tess selger dieselslanger skal de kunne gi deg en kopi av produsentens samsvarserklæring for den slangetypen det gjelder. Det holder ikke å si at de har en CE-merket slange for fritidsbåter.

Da jeg dokumenterte båten min som kom fra Thailand måtte jeg i noen tilfelle tilskrive (dvs. maile) produsenten for å få samsvarserklæringen, for eksempel på Shields dieselslanger av den typen som ble brukt og for FNM motoren. Ellers finner du den ofte på nettet ved å søke på gjenstand/produsent.

Ellers er det slik at når en produsent har utstedt samsvarserklæring for en sammensatt gjenstand, for eksempel en motor, gjelder det for alle komponentene på motoren. Dvs. at en ikke skal behøve å dokumentere på nytt for eksempel dieselslangene som følger som del av motoren. Når en så legger dieselslanger fra motor til tank gjelder selvfølgeligt ikke motorens samsvarserklæring. Da må en ha egen samsvarserklæring fra produsenten som gjelder for akkurat den slangetypen som brukes.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har hatt mange runder med produsenter og leverandører om dette. Vanligvis må du kontakte produsenten fordi leverandøren ikke har peiling. Forventer derfor ikke noe fra butikkekspeditøren, men Tess sentralt burde strengt tatt sørget for å ha orden i slikt, selv om jeg tror det er å som å tro på julenissen.

Du vil imidlertid i noen tilfelle for andre produkter se at det ligger en samsvarserklæring sammen med bruksanvisningen. Det er slik EU forskriftene forlanger at det skal være. CE-merking i seg selv sier jo ikke noe om hvilket bruksområde gjenstanden er godkjent for. Er slangen CE-godkjent for: Næringsmidler? Bensin? Diesel? Trykkluft? Septik? ..... Jeg tror det kun er press fra forbrukerne som kan få produsentene til å skjerpe seg her. Du har krav på kopi av samsvarserklæring for alle CE-merkete produkter. Dette har jeg lært "the hard way" av IMCI's representant da jeg lagde dokumentasjon for båten min.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...